Supercar Challenge

Supercar Challenge is de verwachte opvolger van Ferrari Challenge. De game moet dit kwartaal exclusief uitkomen op de PlayStation 3. In Supercar Challenge kun je in de snelste en meest flitsende bolides over verschillende bekende circuits scheuren. Supercar Challenge is een minder toegankelijke game dan games in de Need for Speed serie, maar haalt het ook niet bij de realiteit van Forza Motorsport 3. Wij mochten aan de slag met de bètaversie van de game en de voornaamste vraag was of we hier een bestseller in handen zouden kunnen hebben, mede gezien het overige racegeweld dat dit najaar in de winkels ligt. In de bèta was het mogelijk om online te racen tegen anderen en hadden we de beschikking over twee circuits (Spa-Francorchamps en de Nürburgring) en drie auto’s: de Aston Martin DB9, de McLaren F1 en de Ferrari Enzo. Online was het mogelijk om alleen of tegen maximaal 16 tegenstanders tegelijk te racen.


Als je de game opstart krijg je het bombastische O Fortuna van Carl Orffs Carmina Burana te horen. Het gaf een speciaal gevoel en wekte ook de indruk dat Supercar Challenge uit een exclusief stuk hout gesneden zou zijn. Na even kort gekeken te hebben welke opties er wel beschikbaar waren en welke niet kon ik niet wachten om de game te voelen. Hoe zou het eruit zien, voelde het racen goed en of je een goed gevoel van snelheid kreeg. Beginnen bij de Nürburgring leek me de beste optie om alles snel aan te voelen, vlak na de start heb je namelijk een walgelijke haarspeldbocht waarna enkele doordraaiers volgen. Accelereren ging prima alleen remde ik wat te laat waardoor ik onbewust genadeloos Jos \'grindbak\' Verstappen nadeed. Geen probleem, ik had geen vangrail of bandenstapel geraakt dus alles zou nog moeten werken. Hup, het circuit weer op en vooruit met de geit!

Er zijn verschillende assist modi, zoals de ideale lijn op het circuit weergegeven laten worden, inclusief rempunten en acceleratiepunten, ABS en je kunt zelfs het remmen geheel voor je laten doen. Het deed overkomen als Forza Motorsport, alleen dan zonder gevoel van snelheid. De bolides reageren zoals je zou verwachten op hoge snelheden. Sturen met hoge snelheid en niet remmen resulteert in zeer veel overstuur en eigenlijk ga je gewoon rechtdoor. Ook als je nog te snel gaat en je stuurt dan heeft dat hetzelfde effect. Lastig was dus dat je niet doorhebt dàt je nog steeds erg snel gaat.


Het circuit vervolgende speelde ik geregeld in de grindbak en nam de nodige vangrail mee. Ook bandenstapels waren erg lief voor me door mijn bolide tot stilstand te brengen. De circuits voelden erg kaal aan en er was weinig meer te zien dan het circuit zelf. Pluspunt is zeker dat de bladeren aan de bomen afzonderlijk bewegen, alleen zie je daar bar weinig van tijdens het racen. Het schademodel bleek erg beperkt: meerdere malen tegen vangrail of bandenstapels aanrijden resulteerde in een wat bevlekte voorruit die door moest gaan voor kapot en er vlogen wat brokstukjes in de rondte en ik bleek mijn linker zijspiegel te missen. Verder had de auto geen kras. Ook de bandenstapels bleven stijf staan en er kwam geen beweging in, net als het grind dat netjes in de bak bleef liggen. De graphics zijn verder ook niet heel bijzonder, zeker niet buiten de auto. Als je het beeld vanuit de auto hebt en het regent dan ziet het er nog best aardig uit doordat de regen je visie vertroebelt, maar enige vorm van spray van voorgangers is er bijvoorbeeld niet.

Op deze punten na ben ik zeker niet negatief over Supercar Challenge en zou de game het prima kunnen doen, ware het niet dat deze nu moet concurreren met verwachte racegames als DiRT 2 en Need for Speed: SHIFT. Het racen tegen anderen is erg leuk om te doen, helemaal naarmate je meer assists uitzet en het echt aankomt op de skills van de speler. Het is wat dat een technische racer en in mindere mate gefocust op actie. Je moet echt je best doen om bij te blijven of in te halen aangezien de ideale lijn echt zijn nut heeft. Je moet van goede huizen komen als je een andere auto eruit wilt remmen zonder ‘m te raken en zelf ook finaal van het circuit af te schuiven. Voornamelijk deze vorm van moeilijkheidsgraad heb ik weinig gezien op de PlayStation 3.


Conclusie:
Door het ongelukkige moment van release verwacht ik niet dat Supercar Challenge een klapper zal worden. Begin maart had de game zeker hogere ogen gegooid alleen nu zou ik wachten om de game te kopen totdat deze in de budgetbak ligt. De circuits zelf zijn prima nagemaakt, de auto’s zien er prima uit en als je niet rijdt ziet het er in de regen tof uit. Het was alleen wel leuk geweest voor het realisme als de auto minimaal wat zou indeuken als ik met topsnelheid frontaal de vangrail raak. Ook dat er grind mee het asfalt op komt als ik vanuit de grindbak het circuit op rijd of dat bandenstapels niet net zo hard zijn als vangrail hadden al een boel gescheeld qua realisme. Jammer is het dat ontwikkelaar Eutechnyx van zowel het realisme-walletje als van het arcade-walletje probeert te snoepen met Supercar Challenge en van beide net niet genoeg heeft gegeten waardoor Supercar Challenge tussen de wal en het schip dreigt te vallen.