Onderzoek: volgauto's 'duwen' wielrenners

Wielrenners die zaterdag voor de winst gaan bij de proloog van de Tour de France in Utrecht, kunnen daarbij een beroep doen op hulp uit onverwachte hoek. Uit een onderzoek van de Technische Universiteit van Eindhoven blijkt dat renners seconden kunnen winnen als zij dicht voor hun volgauto rijden.

Dat komt volgens onderzoeker Bert Blocken doordat de volgauto de onderdruk die achter een fietser ontstaat, wegneemt. Die onderdruk remt de wielrenner normaal gesproken af. Bij de reglementaire minimumafstand van 10 meter tussen volgauto en renner is er al een effect merkbaar. Een kleinere afstand betekent een nog groter voordeel: Blocken schat dat een renner het parcours in Utrecht zes seconden sneller aflegt, wanneer de auto 5 meter achter hem rijdt.

Om het 'volgauto-effect' tegen te gaan, zit er volgens Blocken maar één ding op. "De internationale wielrenunie UCI moet de minimumafstand bepalen op 30 meter, dan is het effect verwaarloosbaar. Nu is er eigenlijk sprake van oneerlijke competitie."