Pirelli: "Hogere slijtage is gepland"

Pirelli is het niet eens met de kritiek van de Formule 1-coureurs dat de banden te snel slijten. De rijders klaagden hier bij de tests in Jerez en Valencia over, maar de rubbermaker zegt dat het zo gepland is om zo verschillende strategieën op het circuit mogelijk te maken.

"De teams komen uit een situatie waarin ze vijftig, zestig ronden met een setje banden konden rijden. Wij kunnen dat niet doen, want dan blijft er geen tactiek meer over. Wij zoeken naar een mooie balans tussen levensduur en teams dwingen om banden te wisselen," zei de motorsportdirecteur van Pirelli, Paul Hembery.

"Wat we nu bij de tests hebben gezien is precies volgens plan. Het is een zeer complex iets om te doen. Als de banden het te lang volhouden kunnen de teams het met één stop af. Dan ga je al snel naar banden toe die het 100 tot 110 kilometer volhouden, aangezien een race minstens 305 kilometer duurt."

"Uit de data die we verzameld hebben denk ik niet dat iemand vier stops zal moeten maken. Drie stops behoort bij sommigen wel tot de opties, maar dat is per team verschillend. Ik ga uit van twee stops en in het slechtste geval drie, maar vier stops lijkt me niet nodig, dat zou raar zijn," ging hij verder.

"We zijn bescheiden genoeg om te beseffen dat we na zes maanden testen nog lang niet alles kunnen weten. Mocht een aanpassing noodzakelijk zijn, bespreken we dat met de FIA. Niet met de teams, want dan loop je het risico dat je een bepaald team bevoordeelt."

Pirelli zal ook dit seizoen nog blijven testen om de banden te verbeteren. Hiervoor wil het Italiaanse merk te beschikking krijgen over een meer recente bolide. Daarom wordt met de Formula One Teams' Association overlegd om dit geheel zo goed mogelijk vorm te geven. Belangrijk is hierbij dat de bandenfabrikant onafhankelijk blijft. Het aanpassen van de banden zal niet met de FOTA overlegd worden.