Haar kruis stond in vuur en vlam

‘Onze (lieve) Vrouwe staat in brand. Haar kruis vatte vlam en stortte na enige uren hevig verzet naar de heilige vloer van de Notre Dame. Dit kruis werd door Eugène-Emmanuel Viollet-le-Duc ontworpen eind 18e eeuw.’

Toen de eerste stenen van deze immense kathedraal begin 1163 gelegd werden, kon niemand bevroeden hoe een grote rol die in de geschiedenis zou spelen. En nu, begin april 2019, wordt er weer een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de ellenlange geschiedenis van deze kathedraal.

Het is wel aardig te weten dat aan het einde van de 18e eeuw de kathedraal ook al flink vernield werd door de grote revolutie van het Franse volk. Twintig schitterende beelden werden onthoofd in de Kathedraal omdat men dacht dat ze van koningen waren geweest. Ook toen waren 'de gele hesjes' actief zeg maar, en toen met een veel betere uitkomst dan nu. Ze worden nu grotendeels genegeerd door hetzelfde volk dat zij toen verjoegen van de macht eind 18e eeuw, namelijk het alomvattende kapitalisme, de aristocratie, monarchie en heulende geestelijkheid. Hun macht werd gereduceerd tot nul en de republiek werd uitgeroepen.

En dan nu, het jaar 2019. Ook nu weer zijn de kapitalisten aan de macht en wringen het volk uit. De geschiedenis herhaalt zich. De voedselprijzen, benzine en huurprijzen groeien naar ongekende hoogtes. Daarmee worden de rijken alleen rijker. We gaan nu weer de straat op, maar er verandert niets. Geen revolutie maar een nog grotere arrogantie van de vooral rijke en gevestigde orde. Nu Frankrijks icoon beschadigd is, trekken de aristocraten miljarden uit en laten het volk in hun inmiddels pathetische gele hesjes staan. De nationalistische iconen zijn veel belangrijker dan mensen en ik las al artikelen over de vraag of voor een schenking van 400.000.000 de 60 procent aftrekbaarheid kon gelden of zelfs 90 procent, dus bijna totaal aftrekbaar. Ik kan maar moeilijk geloven dat deze walgelijke schepsels zo immoreel zijn.

De brand in de Notre Dame heeft de wereld laten zien wat belangrijk is. De puissant rijke is uit zijn gesloten oester gekomen om zijn parel (werkelijke gezicht) te tonen. En geloof mij: zodra de parel te lang het volle licht krijgt, zal deze onverhoeds sluiten en waarschijnlijk nooit meer opengaan. Tenzij, tenzij het de gele hesjes het weer lukt, net als eind 18e eeuw, om deze oesters met geweld te openen en te tonen dat de schoonheid van het bezit van de parel niets anders is dan alweer een zwarte vlek in de menselijke geschiedenis.