Masterclass Roel Reiné

Terwijl het buiten vies regent schittert in de bovenste bioscoopzaal  van Het Ketelhuis onze eigen zon. Nederlandse regisseur Roel Reiné (Death Race 2, The Marine 2, The Scorpion King 3) is voor twee weken in Nederland om te praten over zijn nieuwste film Death Race 3. Dit gaat gepaard met een masterclass van een uur waarin hij zeel veel nieuw materiaal toont, zichzelf opent en vol passie praat over zijn werk.

Foto's door Vincent Nobel
Klik op de foto's voor een grotere weergave 

10K-regel

Met een sluimerende verkoudheid start Reiné de masterclass met zijn publieke geheim achter zijn werk: de 10K-regel. "Je moet bezig blijven zijn met regisseren om goed te worden. Daarom maak ik sequels, direct-to-dvd's en dergelijke, om uren te kunnen maken en ervaring op te doen." Hierdoor verschijnen dus films zoals Death Race 3 en 12 Rounds 2: Reloaded waar Reiné eigenlijk een carte blanche heeft gekregen van de producenten. Dit heeft voornamelijk te maken met het budget. "12 Rounds 2 heb ik voor €18 miljoen gemaakt met 18 opnamedagen. In juni verschijnt deze film op dvd." Maar hoe is het mogelijk dat Reiné dit kan doen?

© FOK.nl / Vincent Nobel
Roel Reiné

Filmtechnieken en speelgoedauto's

De films van Reiné zijn allen relatief lowbudget. Voor Death Race 3 heeft hij een budget van ‘maar' $6,5 miljoen gehad, wat in filmtermen zeer weinig is. De film spettert letterlijk van het scherm door de scherpe actie en ontploffingen, maar het is in vergelijking met de grotere Hollywood-films een schijntje en kan in opnamedagen zelfs als kleine film worden beschouwd. Hoe kan dit? Tempo. "Ik heb altijd vier camera's draaien. Twee heb ik altijd side-by-side, de derde staat op een crane en een vierde is een dolly. Als ik een scène met twee camera's draai gaan de andere twee alvast op de volgende set klaarstaan zodat we bijna direct door kunnen gaan." Inderdaad, direct door. "Ik draai op twee sets die vlakbij elkaar in de buurt zijn. Het is altijd ééntje met drama en ééntje met actie. Dit scheelt ontzettend veel tijd." Door deze techniek is het mogelijk om op een enkele dag een hoeveelheid film te schieten waar volgens Reiné andere regisseurs vier á vijf weken mee bezig zijn.

© FOK.nl / Vincent Nobel
Roel Reiné

Naast dit opnamefoefje is Reiné op een ander vlak ook anders in vergelijking met andere regisseurs. "Ik weet dat Michael Bay met acht camera's draait, maar hij is maar een halve dag op de set." Reiné is werkelijk bij alles aanwezig. Hij verstopt zich naar eigen zeggen niet in ‘video village aan de andere kant van de filmset' maar hij rent, vliegt, springt en rijdt met een camera in zijn hand achter de acteurs aan. "Het is belangrijk voor de energie, voor de swung. Als je iedere keer de opnames stil moet leggen en naar de set moet lopen kost het voor iedereen zoveel, de energie gaat er zo uit. Ik bedenk iets, laat de acteurs reageren op dit en ik kan direct daar op reageren. Ik ben er gewoon."

Playmobil

Reiné is ook director in photography, wat hij op meerdere foto's laat zien. Voor de aankomende 12 Rounds 2: Reloaded was een grote camerawagen gebouwd waar Reiné met een camera blij achterin zit. Wat er in beeld moet komen is geen enkel probleem: hij is namelijk ook het brein achter vele achtervolging- en actiescènes. Voordat de opnames beginnen ‘speelt' hij de film deels na met speelgoedwagens. Bloedserieus is Reiné op de foto gezet terwijl hij met modelauto's een achtervolging uitspeelt, maar het kan zelfs nog een stapje verder. Dit laat hij zien bij backstage beelden van zijn nieuwste project Dead By Tombstone. "De film heeft een budget van $4,5 miljoen, waarvan $1 miljoen voor Mickey Rourke. Hier op de foto zit ik met de Playmobil van mijn zoon een actiescène uit te leggen aan de crew." Dat Reiné alles tot in de puntjes plant blijkt wel uit zijn manier van draaien. Per film heeft hij enkele weken tot een maand nodig, terwijl vele andere regisseurs er vele maanden mee bezig zijn. "Ik zat eens bij een Q&A van David Fincher, waar je vragen aan hem kon stellen. Daar vertelde hij dat na de 38e take een acteur pas interessant wordt. Dat vind ik echt lariekoek." Hiermee komt hij bij de film Death Race 3, waarvan wij na de masterclass de Europese première kregen. "Acteurs zoals Danny Trejo en Ving Rhames regisseer je niet. Danny komt binnen en doet gewoon zijn ding. En Ving? Ving loopt door de deur binnen en hij ziet er al meteen cool uit."

© FOK.nl / Vincent Nobel

Michiel de Ruyter

De toekomst ziet er voor Reiné rooskleurig uit. Studio's staan voor hem in de rij om een film te maken, zo laat het overzicht zien. Zo is hij bezig aan een sequel op U-571, een film genaamd Bullitz met waarschijnlijk Kurt Russell, maakt hij een thriller over de Bermuda-driehoek (Devils Triangle) en natuurlijk de langverwachte film Michiel de Ruyter. "In januari 2014 start de productie, in mei zijn de opnames en in december 2014 is de film in de bioscoop." De Nederlandstalige film wordt op een prachtige wijze door Reiné aangepakt. "Ik wil gebruik maken van zeventiende-eeuwse belichtingstechnieken. Olielampen, kaarsen, fakkels en andere verlichting uit die tijd. Prachtig."

© FOK.nl / Vincent Nobel

Een ander belangrijk onderdeel van de film is dat het langs vele schilderijen over Michiel de Ruyter gaat. Zo worden enkele bekende geschilderde zeeslagen exact hetzelfde in beeld gebracht, bijeenkomsten en ook de begrafenis op de Dam. "Ik huur voor die scène veel figuranten in en dan gaan we filmen op de Dam. De trams CGI ik er later wel uit." Met een budget van zes miljoen euro heeft Reiné een toekomstige parel in handen.

Death Race 3

© FOK.nl / Vincent Nobel

Als laatste onderdeel vertelde Reiné over Death Race 3. Vol passie en trots over zijn project waar hij met meer dan alleen speelgoedauto's kon spelen. Omdat hij nu iets meer vrijheid had door in plaats van een enkel eiland naar het buitenland te gaan kon hij zich meer los laten gaan met ontwerp en variatie. "Een paar wagens in de film komen van de film Fast Five. Ze hebben meerdere auto's gemaakt, zoals de grote truck uit de openingsscène, waarvan er nog een paar waren. Die hebben wij overgenomen en verbouwd, misschien herken je ze wel." Dat Reiné veel vernietiging in ook deze Death Race heeft gefilmd wordt duidelijk door commentaar van een assistent producer die in een making of-video zijn woord doet. "Er ging geen dag voorbij zonder ontploffing of een autostunt… of een combinatie van die twee." De film heeft een productietijd van 24 dagen met acteurs en 2 weken met het stuntteam gehad. In totaal zijn er om en nabij 700 visual shots die volgens Reiné bijna niet te zien zijn. "Er zijn bijvoorbeeld kogelgaten die we vanwege tijd en het feit dat ik niet met echte kogels mocht schieten in post-productie hebben toegevoegd."

Overige foto's:

© FOK.nl / Vincent Nobel

© FOK.nl / Vincent Nobel

© FOK.nl / Vincent Nobel