Blu-ray: Lethal Weapon: Seizoen 1

Mel Gibson en Danny Glover. Riggs en Murtaugh. Twee filmiconen, ontstaan in de 80's en groots geworden in de 90's. Een duo die voor vele mensen uit de patatgeneratie symbool staat voor vriendschap. Maar de millennials verdienen ook hun good cop/bad cop-duo, moeten een aantal studiobazen hebben gedacht. En natuurlijk is het creatieve vat ver op, dus was het tijd voor nog een reboot in serie-vorm: Lethal Weapon.

De basis van de eerste film is overeind gebleven: Riggs, een veteraan, heeft pas zijn vrouw op tragische wijze verloren. Hij ziet het leven niet meer zitten en gaat daarom nogal roekeloos te werk. Murtaugh moet juist veel rust houden, nadat hij onlangs een bypass-operatie heeft gehad. Teveel stress is niet goed voor hem. Natuurlijk worden deze twee agenten partners en zullen ze al schietend en bekvechtend de strijd aangaan met de drugscriminaliteit. En uiteraard ook met elkaar.

Lethal Weapon Murtaugh & Riggs laughing

Het basisidee van de serie is niet bijster origineel maar dat is niet erg. Het wijkt niet heel veel af van bijvoorbeeld Hawaii Five-O die op zijn eigen manier een erg leuke copshow is. Lethal Weapon heeft het voordeel dat er een nóg grotere titel aan hangt. De verwachtingen worden daardoor wel hoger maar worden niet ingelost. De serie is wat flauw. Er is te weinig humor om het een vermakelijke 40 minuten per aflevering te doen zijn, maar de actie en spanning zijn ook ver te zoeken.

Chemie: dat is waar het om draait bij dit type televisieserie. Daarvoor heeft men Clayne Crawford en Damon Wayans aangetrokken. Wayans doet het aardig. Hij is verre van een Glover en mogelijk ook iets te jong, maar hij heeft in ieder geval een bepaalde flair waardoor hij een leuk personage is om naar te kijken. Hetzelfde kan niet gezegd worden van Crawford in de rol van Riggs. Een meer afgestompte zoutzak was volgens mij niet te vinden. Er komt werkelijk waar niks uit die man. Het nonchalante bad cop wordt geforceerd opgelegd en er is 0,0 chemie met zijn tegenspeler Wayans. Hierdoor verwacht ik niet dat de serie in komende seizoenen wel een groter publiek zal vinden.

Lethal Weapon Murtaugh & Riggs cool

Op deze blu-ray staan alle 18 afleveringen van het eerste seizoen gepresenteerd op 3 discs. De afleveringen worden in een heerijke 5.1 mix gepresenteerd die op de actiemomenten lekker klinkt. Ook het beeld is, zoals je mag verwachten, kraakhelder. De blu-ray voorziet helaas niet in een feature om je voortgang in het seizoen bij te houden. Bij bijna iedere aflevering is wel een korte, verwijderde scène te vinden maar de toegevoegde waarde hiervan ontbreekt. Zo is ook de pilot toegevoegd in een extra lange, unrated versie maar daar is alleen grof taalgebruik aan toegevoegd. Leukste bonus is een kort interview van een kwartier met de makers van de serie waarin een toelichting plaats vindt hoe de overstap van film naar serie is gemaakt. Hier komen een paar leuke feitjes uit die vast niet iedereen weet.

Al met al een leuke set voor fans van de serie, aangezien die hier niet op Netflix of een ander 'On Demand'-kanaal staat. Het is verder wel een by-the-numbers serie met weinig verrassingen en niet iets dat er écht uitspat. Ik zou hem niet aanraden.