Film: Che: Part One

Het verhaal is inmiddels bij velen wel bekend. In 1956 trekt een Argentijnse arts, Che Guevara, samen met een bende Cubaanse ballingen die door Fidel Castro worden geleid naar de Cubaanse kust. Het doel is in opstand te komen tegen de dictatuur van Fulgencio Batista om er uiteindelijk communisme hoogtij te laten vieren. Het is de basis en kern van het leven van Che.

Part One
Deel 1 gaat over de beginperiode van Che Guevara, de tijd waarin hij het meeste succes boekte met zijn missie. De Argentijn sluit zich aan bij de 'Beweging van de 26e juli' van Fidel (Demian Bichir) en Raul Castro (Rodrigo Santoro). Het doel van de broers Castro en hun beweging is een revolutie op Cuba los te krijgen. Hoger doel is het afzetten van de huidige leider van het eiland, Fulgencio Batista. Deze wordt ervan verdacht geld van arme Cubanen af te geven aan Amerika en Europa, terwijl het behoort aan de inwoners van Cuba, en deze het zelf ook hard nodig hebben.

De Beweging groeit snel; allerhande groepen melden zich om 'opgeleid' te worden tot strijder, van boer tot gewone burgers tot zakenmensen. Allemaal hebben ze maar één doel voor ogen: een beter Cuba. In de groep valt Che al snel op door zijn leiderskwaliteiten en hij verwordt van arts tot leider van de Beweging. Dit is de basis van het eerste deel van dit tweeluik over Ernesto 'Che' Guevara.

Afwisseling
De film is mooi van opzet; de beelden van de strijd van Che worden afgewisseld met beelden van een bijeenkomst van de VN waar Che een speech houdt om de Cubaanse revolutie te verdedigen. Daarnaast zien we beelden van zijn onthullingen aan Julia Ormond, een Amerikaanse journaliste. Hier leren we wat meer over de persoon Che.

De film is gefilmd vanuit het oogpunt dat de camera Che op afstand volgt, je strijdt als kijker eigenlijk met hem mee, in de achterhoede. Opmerkelijk bij deze beelden is vooral dat je merkt dat het 'lijkt' of Che een warme band met zijn broeders/strijders opbouwt, maar nergens laat hij ze echt toe. Goed voorbeeld hiervan is wanneer er een strijder om het leven komt; hij mag ze dan allemaal met de voornaam aanspreken, op dat moment treurt hij niet om de echte persoon, maar om 'een man', een strijder. Het persoonlijke is hier ver te zoeken.

De band tussen Guevara en Castro laat ook vraagtekens achter. Deze lijkt nergens echt diep te gaan, behalve dan in hun gezamenlijke doel om Cuba te 'verlossen'. Je vraagt je af of deze band alleen in de film zo is, of in het echt ook zo was. Het maakt wel dat je enige warmte in de film mist, het menselijk aspect van Che wordt niet echt belicht. Wellicht is het wel zo dat de man gewoon zo was, waardoor het dan weer te prijzen is dat het zo wordt weergegeven.

Dubbele biopic
Che is een zogenaamde dubbel biopic, een biografie in twee delen. Steven Soderbergh (bekend van onder andere Traffic) tekende voor deze twee films, en het resultaat mag er zeker wezen, niet in de laatste plaats door de rol van Benicio Del Toro als Che.

Che: Part One - The Argentine, zoals de film voluit heet, laat een zeer sterke indruk achter. De kracht zit in het verhaal, de manier waarop dit in beeld is gebracht en de rollen van de hoofdrolspelers. Deze drie elementen lijken perfect samen te komen. Daarnaast is erg duidelijk dat alle betrokkenen ook écht betrokken waren bij de film, die interesse straalt uit over het publiek dat de film bekijkt. Wanneer je de sterke punten afzet tegen dat ene minpunt, het gemis aan warmte in de persoon van Che, kom je nog steeds tot een zeer goed resultaat. Er moet nog wel opgemerkt worden dat als je helemaal 'blue' aan Che begint, je waarschijnlijk wat moeite zult hebben het verhaal goed te plaatsen. Het is raadzaam vooraf wat research te doen. Lees je een beetje in en kijk misschien eens een andere film over de strijder. Het kan zeker helpen bij het meer waarderen van deze film.

Op 2 april zal Che: Part Two in de bioscopen verschijnen, zeker een aanrader om deze dan ook mee te pakken om zo een compleet verhaal te krijgen.

Label: Releasedatum: 19 maart 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: