DVD: Beavis and Butthead Do America SE

Beavis & Butthead, wie kent deze heren nu niet? Deze twee tieners terroriseerden MTV tussen 1993 en 1997. Hierna werden de afleveringen vele malen herhaald. In 1996 werd de film Beavis and Butthead do America gemaakt. Tien jaar na de originele release is er nu een Special Edition van de dvd uitgebracht.

Beavis & Butthead zijn creaties van Mike Judge. De karakters van de twee tieners zijn gebaseerd op een student die Judge ooit tegenkwam op school. Ze schitterden voor het eerst in 1990 in een low-budget film genaamd Huh?. Later kreeg Judge de opdracht van MTV om een tekenfilm te maken. Hiervoor gebruikte hij Beavis & Butthead en al snel groeiden ze uit tot één van de populairste tekenfilms van die tijd.

In de tekenfilms kwamen meerdere thema's regelmatig terug. Zo maakten ze meerdere keren Burger World onveilig als medewerkers. Ook de school moest het regelmatig ontgelden, net als buurman Anderson. De grootste obsessie van de twee puistekoppen is het scoren bij de meisjes, helaas is dit ze nog nooit gelukt. Ja, heel misschien Butthead met Cher in het liedje I got you Babe.

In Beavis & Butthead do America hebben de twee heren als doel om hun televisie terug te krijgen. Zonder dat ze het zelf weten worden ze gebruikt om een biologisch wapen te transporteren. Zo wordt door de boeven zeer slim gebruik gemaakt van de drang van de twee heren om te scoren bij de meiden. Dit avontuur leidt ze door heel Amerika en weten ze alle overheidsdiensten te activeren om het wapen veilig te stellen.

Over de film zelf valt weinig te zeggen. De graphics, het geluid en de animatie zijn allemaal typisch Beavis & Butthead. Kwalitatief is alles ok maar niet meer dan dat. Het verhaal is een beetje dun en totaal niet realistisch maar dat verwacht je ook niet bij Beavis & Butthead.

Extra's zijn er plenty op deze dvd, zoals het ook hoort bij een special edition. Zo kan je de film zien met commentaar van Mike Judge & Yvette Kaplan. Gelukkig is ook dit commentaar van ondertiteling voorzien. Ook zijn er twee filmpjes die beide een soort van making-off zijn. Beiden bekijken alles vanuit een ander standpunt wat wel leuk is. Verder is er een clip met de beste actiemomenten uit de film. Als laatste zijn er een flinke hoeveelheid korte filmpjes waarin de film gepromoot werd.

De extra's voegen wel iets toe aan de film maar of dit het geld waard is om de dvd te kopen betwijfel ik. Mocht je de film dus al hebben op dvd dan zou ik de SE links laten liggen. Heb je de film nog niet dan moet je hem zeker kopen. Hij krijgt van mij dan ook drie sterren.

Label: Paramount Releasedatum: 19 oktober 2006
Kijkwijzer: