Boek: Jacob van Duijn - Hyper

Diederik Lamb heeft een betrouwbare oogopslag en een glimlach van een miljoen Dollar. Als klein jongetje was hij al gedoemd tot onverbiddelijk succes. Op zijn 29e is hij de koning van de Nederlandse internetbusiness en kan het dus alleen nog maar bergafwaarts met hem gaan. Hyper vertelt het verhaal van de vlucht van Diederik Lamb - een vlucht uit de poppenkast van de internethype, met een hopeloze liefde als excuus.

Het boek leest als een trein. Zonder moeite word je meegenomen in de wereld van de consultancy anno 1999, waar degene die het beste kan liegen het rijkste wordt. En Diederik kan met de uitstraling die hij heeft, zeggen wat hij wil. Mensen geloven hem toch wel. Als zijn moeder plosteling overlijdt en hij de mysterieuze Lara tegenkomt, besluit hij zijn leven over een andere boeg te gooien. Een rusteloze zoektocht naar wat echt belangrijk is, volgt.



Die zoektocht deed me heel erg denken aan de zoektocht die de hoofdpersoon in Para! meemaakt. Ook die is de weg aardig kwijt, alleen zoekt hij zijn heil ergens anders in dan Diederik. Een goed concept, dat ook een tweede keer, op een andere manier ingevuld, blijft werken. Hyper is wel een stuk minder verrassend dan Para! Ik heb ook minder met de internetbusiness dan ik had met het studentenleven waar Para! over gaat. Maar zoals Para! een hype werd onder studenten, zullen (ex-)internetconsultants wellicht Hyper massaal als hťt boek gaan zien. En mocht je niet in die categorie vallen, is het nog steeds zeer vermakelijk om er op deze manier eens iets over te lezen.

Jacob van Duijn (1974) is naast schrijver ook ondernemer, jawel, in de internetbusiness. Zijn bedrijf Netlinq zal misschien een belletje bij je laten rinkelen. Veelvuldig werd het besproken in allerlei kranten, tijdschriften en in televisieprogramma's.

Hyper is zeer humoristisch en herkenbaar geschreven. De personages hebben stuk voor stuk hun rare eigenschappen, maar tegelijkertijd zijn ze net zoals jij en ik. Alleen maken wij wellicht niet zo'n zooitje van ons leven als zij.
Wil je een vermakelijke satire lezen op de internetbusiness en het einde van de jaren 90? Dan is dit zeker een boek voor jou.



Uitgever: Uitgeverij Arena ISBN: 12345678 Pagina's: 318
Waardering:


Must See/Buy/Do
Aanrader
Redelijk
Tsjaa...
STAY AWAY!!!!