Boek: Etiquette voor Dummies

Tegenwoordig nemen we het niet meer al te nauw met de officiële omgangsvormen die van oudsher de norm zijn. We hebben lossere omgangsregels ontwikkeld en er is bijvoorbeeld een internet-etiquette ontstaan. Toch wordt het in allerlei situaties erg op prijs gesteld als je weet wat officiële gebruiken zijn. Denk bijvoorbeeld aan zakendiners. Met een basiskennis van de etiquette, voel je je een stuk zekerder.

Niet alleen om goed uit de verf te komen bij officiële gelegenheden is het boek Etiquette voor Dummies een uitkomst, ook mensen die vanuit een cultuurhistorisch oogpunt wat meer willen weten over de gebruiken van de Westerse mens, kan het boek een uitkomst zijn. Het is opgebouwd uit 7 delen, waarin in 26 hoofdstukken onderwerpen aan de orde komen als telefoonetiquette, jezelf presenteren, gasten ontvangen, wijnetiquette en netiquette (de etiquette van het internet).

Het boek is overzichtelijk opgebouwd. Tussen de uitleg van de etiquette door, worden er tips gegeven, die gemarkeerd worden door een blazoen met een pijl erin. Belangrijke zaken worden aangegeven met een handje en valkuilen met een uitroepteken. De titels van de hoofdstukken zijn logisch gekozen en het geheel is verlevendigd met illustraties. Waar het nodig is, wordt de etiquette ook verduidelijkt met een afbeelding, bijvoorbeeld bij de uitleg hoe een tafel gedekt hoort te zijn.

Tip: Stel in een groot gezelschap een persoon steeds weer aan
een klein groepje andere mensen voor. Zo voorkom je dat iemand
bedolven wordt onder nieuwe namen en gezichten die hij of zij
onmogelijk kan onthouden.

Inhoudelijk geeft Sue Fox, die het boek schreef, vaak hele duidelijke en gefundeerde uitleg bij de omgangsregels. Soms zijn het gebruiken die we allang kennen of die heel vanzelfsprekend zijn (gebruik voldoende frankering als je een brief of kaart verstuurt). Maar er staat ook genoeg in dat voor veel mensen nieuw zal zijn. Het is in ieder geval erg handig dat precies wordt uitgelegd wat er bedoeld wordt met 'tenue de ville' of 'black tie' op een uitnodiging en er worden bruikbare tips gegeven om een gesprek aan te knopen op een borrel of etentje waar je weinig mensen kent.

Etiquette voor Dummies is niet echt een boek dat je van voor tot achter uitleest. Het is meer een naslagwerk waar je doorheen kunt bladeren en waarvan je de hoofdstukken waar je iets aan denkt te hebben, of die je interessant vindt, eruit pikt en leest. Voor mensen die zich wat zekerder willen voelen in officiële situaties, of etiquette gewoon interessant vinden, is het zeker een aanrader.

Uitgever: Pearson ISBN: 9043010626 Waardering: