DVD: Stage Beauty

Stage Beauty is gebaseerd op een deel van de geschiedenis van het Engelse theater. Tot 1660 was het in Engeland verboden voor vrouwen om toneel te spelen en dus werden de vrouwenrollen door mannen gespeeld. In het dagboek van ene Mr. Pepys staat dan ook te lezen: "The most beautiful woman on the English stage must be Mister Kynaston." De zaal van het gezelschap waarbij Kynaston (Billy Crudup) op dat moment Desdemona (de vrouwelijke hoofdrol in Shakespeare's Othello) speelt, is iedere speelavond uitverkocht en de acteur krijgt zelfs zeggenschap over wie er bij hem op het toneel mag staan. Het kan niet op met zijn succes.

Op een avond komt hem ter ore dat in een ander theater een vrouw gespeeld heeft, nota bene zijn geliefde kleedster Maria (Claire Danes). Woedend maakt hij van een gelegenheid gebruik om de Engelse koning Charles II op de hoogte te stellen. Die besluit echter dat het verbod dat zijn vader uitriep, achterhaald is en dat vrouwen voortaan de vrouwenrollen in het theater voor hun rekening mogen nemen. Voor Kynaston lijkt dit het onherroepelijke einde van zijn carrière te betekenen.

Ned Kynaston als vrouw

Stage Beauty is inhoudelijk wel te vergelijken met Shakespeare in love. Beide films gaan over de periode in het Engelse theater waarin vrouwen niet mochten acteren. Waar in Shakespeare in love echter de consequenties van het niet mogen acteren voor vrouwen werden belicht, wordt hier gekozen voor de consequenties van het besluit vrouwen wel toe te staan te gaan spelen. En dat brengt een zeer interessant perspectief met zich mee.

In de inleiding gaf ik aan Claire Danes een reden te vinden om deze film te bekijken, maar deze film wordt toch vooral gedragen door de acteerprestaties van Billy Crudup. Hij zet een werkelijk fenomenale rol neer als Ned Kynaston. Hij is een prachtige vrouw op het toneel, een zeer geloofwaardige acteur achter de schermen en in zijn zoektocht naar een nieuwe levenszin ga je van hem houden, ondanks de fouten die hij onderweg gemaakt heeft. Toch is ook de rol die Danes neerzet zeker mooi en geloofwaardig, maar gewoonweg minder verrassend dan die van Crudup.

Maria en Ned Kynaston achter de schermen van het theater

Nog een pluspuntje is dat de film taboe's als homoseksualiteit en naaktheid (al is het heel keurig) niet uit de weg gaat. Iedereen vraagt zich af of de mannen die vrouwen speelden in Shakespeare's tijd, niet gewoon een manier hadden gevonden om hun behoefte aan travestie te kunnen uitleven, maar in films wordt dat vaak toch maar liever verzwegen. Ook het tonen van een borst om te kunnen bewijzen dat ze echt een vrouw is, doet Maria na enig kuis tegensputteren gewoon.

In de extra's bij de DVD zit naast de B-roll en de trailers een aantal interviews met de regisseur, schrijver en de hoofdrolspelers. Daarin wordt verteld dat de setting van de film en de kostuums niet trouw zijn aan de tijd. Dat is er echter niet aan af te zien; alles ziet er volkomen geloofwaardig uit. Leuk detail is ook dat de speelstijl in het begin van de film overeenkomt met de Elisabethaanse stijl (erg overdreven, met veel gebaartjes), en dat aan het einde van de film een aanzet wordt gegeven voor de uitvinding van de naturalistische speelstijl, die werkelijk pas in de 20e eeuw zijn intrede deed. Het maakt voor de geloofwaardigheid van het verhaal echter niets uit.

Maria als Desdemona en Ned Kynaston als Othello

Het moge duidelijk zijn: ik heb erg genoten van deze film. Een interessante periode uit het Engelse theater wordt op een originele manier gebracht. Maar het is ook gewoon een persoonlijk verhaal van twee mensen. Zij de eerste in haar soort, hij de laatste in zijn soort. Twee mensen die bovendien, al willen ze dat misschien niet toegeven, erg veel om elkaar geven. Houd je van een goed verhaal met een historisch tintje en hier en daar een toespeling op de (voor die tijd) twijfelachtige seksuele voorkeur van de mannen die vrouwen speelden? Maar houd je bovenal van een knap staaltje acteerwerk en neem je een zoetsappig liefdesverhaal dan wel voor lief? Dan is dit echt een film voor jou!

Label: A-film Releasedatum: 15-mei-2005 Waardering: