Film: Alien vs Predator

In den beginne was er Alien. Een spannende film over een ruimtemonster en een stoer wijf genaamd Ripley, gestalte gegeven door Sigourney Weaver. Daarna was er Predator, een spannende film met Arnold Schwarzenegger. Nu is er een film die beide ruimtemonsters samenbrengt: Alien vs Predator.

Het verhaal

De Predators hebben op Antarctica een piramide gebouwd waar ze Aliens fokken om hun vechtkunsten op te trainen. Eens in de 100 jaar komen de Predators terug voor een nieuwe vechtsessie.
De piramide wordt echter gevonden door een excentrieke miljardair die een team samenstelt om op expeditie te gaan. Hij wil namelijk als eerste onderzoeken wat de piramide precies voorstelt. En dat had hij beter niet kunnen doen, aangezien het precies 100 jaar geleden is dat de Predators op trainingskamp gingen. Uiteraard breekt hel los en vechten de mensen, de Aliens en Predators tegen elkaar. Wie zal er winnen? En tegen welke prijs?

Poster AVP
De Aliens zijn lelijk!

De film

Predator 1 was een groot succes (op VHS) met Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol. Deel twee was ook redelijk succesvol, al speelde Schwarzenegger hier niet mee. Alien wss nog populairder en kreeg zelfs drie succesvolle vervolgen. Een confrontatie tussen de twee ruimtewezens kon niet uitblijven. Reeds tien jaar geleden werd het eerste script geschreven, maar nu pas is Alien vs Predator (AvP) een feit. De vraag is of het wachten de moeite waard was.

Poster AVP
Maar de Predators zijn lelijker!

AvP is een popcornfilm. Daar is op zich niets mis mee, omdat puur vermaak ook leuk kan zijn om naar te kijken. De fout die de makers echter hebben gemaakt is dat de Predator-films en vooral de Alien-reeks een enorme fanbase hebben opgebouwd de afgelopen decennia. En de fans zullen teleurgesteld zijn bij het zien van AvP. De film rammelt namelijk aan alle kanten. De plot is tot daar aan toe. Een groep mensen is op de verkeerde plek op het verkeerde moment en een voor een worden ze afgeslacht. Hebben we vaker gezien.
Maar het wordt dus niet spannend. Voor de pauze is de film zelfs ronduit saai. Er zijn amper aliens of predators te zien en de personages boeien voor geen meter. Het zal je dan ook een zorg zijn wie er het eerst aangaat. Er is één leuk detail: Bishop, de android uit Aliens en Alien3, is ook in AvP aanwezig.

Poster AVP
ook Bishop is weer van de partij.

Verder zit de film vol met fouten. Op Antarctica is het min veertig graden, maar de mensen lopen gewoon rond zonder ademwolkjes en kunnen zelfs in een dun truitje rondlopen. En de aliens hebben de ene keer wel bijtend zuur als bloed en de andere keer weer niet.
Maar het ergste is dat de gevechten tussen de ruimtewezens nergens leuk worden. De actie is om te huilen zo slecht. Kortom, dat waar de film over gaat: het vechten, komt niet goed uit de verf.

AvP is saai. Het wordt niet spannend en is niet grappig, kortom een overbodig deel in de reeks. De acteurs kunnen hun karakters geen leven inblazen. Vooral een Ripley wordt node gemist in AvP. De heldin van AvP is geen stoer wijf zoals Ripley was en blijft zo bloedeloos door het beeld rennen. Je hoopt bijna dat ze wordt opgegeten door een Alien. Kortom, AvP kun je in de bios gerust overslaan.

CijferVijf
GenreActie/Science Fiction
Lengte90 minuten