The Elder Scrolls V: Skyrim

Gespeeld op Xbox 360
Zal ook verschijnen voor Windows en PlayStation 3

Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim werd vorig jaar aangekondigd. Over iets minder dan een maand is het eindelijk zo ver en zal de game in de winkels liggen. Precies een maand voor de release vroeg Bethesda of we wellicht naar Londen wilden komen om de game drie uur lang te spelen. Natuurlijk was er maar één antwoord mogelijk op deze vraag en zaten we al snel in het vliegtuig naar Londen, naar de wereld van Skyrim.

Drie uur aan de gang met The Elder Scrolls V: Skyrim klinkt lang, maar als het om een game gaat waar sommige mensen meer dan honderd uur in kunnen stoppen, dan valt het toch allemaal wel mee. Niet dat ik te klagen heb gehad, want ik heb me enorm goed vermaakt. Net als in de vorige delen van The Elder Scrolls-serie speelt ook Skyrim zich af in een gedeelte van The Elder Scrolls-wereld. Ditmaal is het de gigantische wereld van Skyrim waar je vele avonturen zult gaan beleven. In deze wereld kun je gaan en staan waar je wilt. Dat dit in deze game ook weer helemaal goed zit bleek wel uit de speelsessie: van de tien journalisten die aanwezig waren had vrijwel niemand hetzelfde als iemand anders beleefd.

Skyrim

Net als in de vorige games begin je als anonieme gevangene en wordt niet verteld waarom je in deze situatie zit. De makers hebben dit er ook in dit deel in gehouden. Deels omdat het traditie is, maar ook omdat de speler hierdoor zijn eigen fantasie kan gebruiken om een bij hem of haar passend verleden te bedenken. Zit je onschuldig in de cel of ben je gepakt nadat je verschillende dorpen onveilig hebt gemaakt met je moordpartijen? Jij mag het zeggen. Wij begonnen onze speelsessie nadat we al uit de gevangenis waren ontsnapt. Hoe we onze executie hebben ontlopen weten we dus nog niet, maar volgens de makers was dit allemaal voor ons eigen bestwil: ze willen het begin nog niet spoilen.

Naast de beginfase van het spel wilden de makers ook niet dat we te diep in zouden gaan op het verhaal. Wat we wel weten is dat jouw personage door de goden is uitverkoren als dragonslayer. Skyrim wordt namelijk opnieuw belaagd met deze gigantische monsters en aan jou de taak om de wereld hiervan te bevrijden. Deze draken spelen dan ook een grote rol in de game. Door ze te verslaan leer je de taal van de draken spreken. Deze mythische wezens communiceren niet met woorden maar met zeer krachtige magische krachten. Doordat je deze taal leert spreken krijg je de beschikking over deze zogenaamde shouts. Met deze shouts heb je de mogelijkheid om grote schokgolven teweeg te brengen, zeer snel te kunnen bewegen en natuurlijk vuur te spuwen. Elke draak in de game heeft niet alleen zijn eigen krachten, ze hebben ook allemaal een unieke persoonlijkheid. De makers hebben stilletjes gehint dat er wellicht goedaardige draken in zouden kunnen zitten en ik ben erg benieuwd hoe dit gaat uitwerken.

Skyrim Skyrim

Tijdens mijn speelsessie heb ik niet de tijd genomen om daadwerkelijk de eerste draak, die deel uit maakt van een queeste, te verslaan. Met uitzondering van die draak zijn de andere draken niet gescript en vliegen deze vrij rond in de wereld. Dit betekent dat je op elk moment van je avontuur zo’n beest tegen kunt komen wat ongetwijfeld tot spannende maar wellicht ook hilarische momenten zal leiden.

Maar wat heb ik dan wel gedaan tijdens speelsessie? In mijn korte maar zeer krachtige tijd in Skyrim ben ik vooral bezig geweest om de levende wereld te verkennen. De wereld is gigantisch, ongeveer even groot als die van The Elder Scrolls IV: Oblivion. De wereld wordt nog een stuk groter gemaakt door de vele bergen. Waar je in Oblivion meestal in een rechte lijn van A naar B kon wandelen, zit dat er bij Skyrim niet altijd in omdat er ineens een berg voor je neus kan staan. Je hoeft de game niet helemaal te voet af te leggen. Net als in de vorige game kun je naar eerder bezochte plekken fast-travellen, maar voor de echte avonturiers zijn er ook weer paarden beschikbaar. Het besturen van het paard voelde vergelijkbaar aan als die van Oblivion. De paarden zijn groot en log en dit voel je ook tijdens het rijden.

Skyrim