The Elder Scrolls V: Skyrim
Eén van de eerste dingen die je tegenkomt in de wereld als je net uit de gevangenis bent ontsnapt, is het dorpje Riverwood. Hier zit een vriendelijke blacksmith wiens forge ik even mocht gebruiken om mijn eerste wapens te maken. Eén van de toevoegingen aan Skyrim zijn beroepen als smithing, alchemy en enchantment. Met deze drie bezigheden kun je je personage versterken door nieuwe wapens te produceren of deze te versterken. Als eerste moet je grondstoffen verzamelen die je kunt combineren. Het produceren zelf gaat via een menu, er komt geen mini-game aan te pas. In het menu kun je gemakkelijk zien welke wapens je met je beschikbare grondstoffen kunt produceren en wat je nodig hebt voor de wapens waar je nog niet genoeg voor hebt verzameld. Nadat het wapen is gemaakt moet je deze nog moeten scherp maken op een grindstone. Dit kun je ook met je al bestaande wapens doen waardoor deze sterker worden. Naast een dagger heb ik ook nog een leren helm gemaakt wat vergelijkbaar werkt: eerst bewerk je de ruwe materialen waarna er een helm uit voortkomt. Dit produceren van wapens en armor is een leuke toevoeging aan de game. Je kunt hiermee de waarde van je grondstoffen verhogen en er dus geld aan verdienen.
Na mijn kleine avontuurtje met de blacksmith viel mijn oor op een gesprek tussen twee NPC’s. Deze hadden het over een brute inbraak bij de plaatselijke winkel waarbij een gouden klauw was gestolen. Nu wist ik toevallig dat dit de eerste quest in de main storyline zou worden en ben ik op zoek gegaan naar de desbetreffende winkel om te vragen of ze mijn hulp konden gebruiken. In de winkel trof ik de eigenaar aan die met zijn zus in een ruzie verzeild was geraakt omtrent de diefstal. Zulke ruzies en random gesprekken komen veel voor in de wereld van Skyrim en geven je echt het gevoel dat de wereld leeft. In het gesprek dat volgde met de winkeleigenaar legde hij mij uit dat het object, zonder veel economische maar met veel emotionele waarde, gestolen was. Waar je in Oblivion bij elk gesprek nog verstijft naar het hoofd in de vorm van een opgezwollen tomaat van je gesprekspartner zat te staren, kun je nu rustig door de winkel heen kijken terwijl hij tegen je praat.
Tevens zijn de gezichten van de personages een grote stap voorwaarts in vergelijking met het vorige deel. Zo hebben ze een stuk meer detail en zitten er grote verschillen tussen de verschillende personages en rassen. Waar de makers bij Oblivion maar een mal hadden om de verschillende gezichten van de verschillende rassen uit te vormen, gebruiken ze hier voor elk ras een verschillende mal waardoor ze allemaal duidelijke verschillen hebben. Dit is goed te zien in de editor waarbij je aan het begin van de game je eigen personage kunt maken. Hierbij kun je wederom veel verschillende sliders manipuleren om zo je perfecte avonturier te creëren. Waar we vijf jaar geleden enorm onder de indruk waren van de editor in Oblivion zullen ook hier een hoop mensen uren aan kwijt zijn om precies te maken wat zij willen.
Na de quest te hebben geaccepteerd was het tijd om de wildernis in te trekken. Skyrim is geen vriendelijke fantasiewereld want om elke hoek loert het gevaar. Gelukkig ben je goed in staat jezelf te verdedigen! Er zijn veel verschillende wapens beschikbaar om al het gespuis een kopje kleiner te kunnen maken. Zo zijn er dolken, zwaarden, bijlen, knuppels en nog veel meer in de wereld te vinden. Ook voor de gamers die liever op een afstandje blijven zijn er bogen en magische krachten beschikbaar. Met Skyrim hebben de makers het mogelijk gemaakt om met beide handen een ander wapen vast te houden. Hiermee kun je dus twee zwaarden tegelijk gebruiken, maar ook een zwaard en een magische spreuk of zelfs twee verschillende of dezelfde spreuken. Dit laatste kan vooral erg handig zijn als je net wat extra vuurkracht nodig hebt.