Israël: Hek Westoever kan grens worden

Internationaal • Geschreven door Novum/AP op 27-01-2012 @ 22:57 - gepost door bennootje
print 

Israël heeft voorgesteld om van het afscheidingshek op de Westelijke Jordaanoever de grens te maken tussen Israël en een toekomstige Palestijnse staat. Dat hebben twee Palestijnse functionarissen vrijdag gezegd. Ze baseren dit op de standpunten die Israël in gesprekken eerder deze week naar voren bracht.

Volgens de Palestijnse functionarissen zei de Israëlische gezant Yitzak Molcho tegen zijn Palestijnse ambtgenoot Saeb Erekat dat Israël wel Oost-Jeruzalem wil houden evenals de joodse nederzettingen achter het hek. Hierdoor wordt zo'n tien procent van het grondgebied van de Westelijke Jordaanoever afgehaald. Molcho zou tevens hebben gezegd dat Israël in vrede naast een Palestijnse staat wil bestaan.

Israël heeft bevestigd dat het eerder deze week principes uiteen heeft gezet voor het opstellen van een grens. De politieke beladenheid die hier aan kleeft, werd echter direct duidelijk: topambtenaren binnen de Israëlische regering wilden onder geen beding uitweiden over details.

Het voorstel van Molcho is vermoedelijk niet voldoende voor de Palestijnen, omdat Jeruzalem in het voorstel aan de 'Israëlische kant' van de grens komt te liggen. Maar het is wel een belangrijke stap voor de Israëlische premier Benjamin Netanyahu die zich altijd heeft verzet tegen Palestijnse onafhankelijkheid.

Israël is in 2002 begonnen met het bouwen van het afscheidingshek op de Westoever. Aanleiding voor de bouw van het hek waren dodelijke aanslagen van Palestijnen die vanuit de Westoever naar Israël trokken. Volgens Israël heeft het hek gezorgd voor een daling van het aantal aanvallen.

De Palestijnen hebben zich vanaf het begin hevig verzet tegen het hek. Zij zien het als een manier van Israël om land in bezit te nemen.


Bron: Novum/AP


Lees ook:

» 20/11 Kibboets Israël neemt grond Westoever in beslag141
» 02/11 Israël sluit radicale school op Westoever49
» 11:46 Wereldleiders geschokt door bloedbad in Houla22
» 09:59 Duizenden vrouwen lopen Braziliaanse SlutWalk48


delen | eKudos nujij

2932 views / 43 reacties
Reacties op dit bericht
43  van 43 reacties op deze pagina. (12 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:08 schreef Foxgod het volgende:
[..]


Ja, want Israel moet natuurlijk de helft van hun hoofdstad afstaan, dat mensen dat logisch vinden....

Daarnaast gaan die Palestijnen maar lekker bidden in Mekka en Medina, ze hebben al genoeg heilige steden.
Jeruzalem is het enige heiligdom van de joden.

Stel je eens voor dat Moslims de helft van Vaticaanstad zouden eisen...
En baseer je op hun eigen boek, ik heb hier een boek liggen dat zegt dat jou computer en je huis mij is. Kom dat eens hierheen brengen, je kan ook een huis huren en bij de bibliotheek internetten. (ps. bedankt voor je computer en je huis.)
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:17 schreef trigt013 het volgende:
[..]


En baseer je op hun eigen boek, ik heb hier een boek liggen dat zegt dat jou computer en je huis mij is. Kom dat eens hierheen brengen, je kan ook een huis huren en bij de bibliotheek internetten. (ps. bedankt voor je computer en je huis.)
Het staat niet eens in de Koran dat Mohammed ooit in Jeruzalem is geweest...
Het staat teminste wel in de Torah, dat het een joods heiligdom is, daarnaast is het woord Jeruzalem hebreeuws.
En staat de klaagmuur op de tempelberg, moslims bouwen geen tempels.

En voor alle bezettingen waren Palestijnen joods.... tegenwoordig zijn het moslims, doordat alle palestijnse joden nu in israel wonen.

Ik baseer dat allemaal op geschiedenis, de moslims die echter Jeruzalem willen, baseren het op een fabeltje.
Die hele al aqsa van hun is tijdens een bezetting gebouwd, en heeft geen flikker te zoeken op de tempelberg.

Overigens is jouw argumentatie waardeloos, en net als ieder ander zou ik je lens slaan als je met je poten aan mijn spullen komt.

Helaas is Jeruzalem toch echt van de Joden, want het zijn de palestijnen die er geen recht op hebben.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:18 schreef WH141 het volgende:
[..]


Wat is dit nou weer voor een onzinnige vergelijking.
Oost Jeruzalem = tempelberg = klaagmuur = overblijfselen van de israelische tempel gesloopt door moslims = laatste heiligdom van de joden en dus vergelijkbaar met vaticaanstad.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:20 schreef ATan het volgende:
De Israëlische annexatie van Oost-Jeruzalem als hoofdstad is in 1980 door de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties door middel van Resolutie 476 Veiligheidsraad Verenigde Naties en Resolutie 478 Veiligheidsraad Verenigde Naties verworpen.
De huidige situatie is echter niet anders dan dat Duitsers in nederland (palestijnen in mandaat palestina)Amsterdam (jeruzalem) opeisen, omdat de duitsers (palestijnen) die stad bezet hadden tijdens de tweede wereld oorlog (tijdens ottomaanse rijk).
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:26 schreef zyx1981 het volgende:
[..]


Internationale wetten en regels gelden niet voor Amerikanen en Joden. Denk aan de Universele verklaring van de rechten van de mens, het verdrag van Geneve, ACTA. Wie commentaar op ze heeft is communist, antisemiet, terroriest, etc. Niet dat die Yanks en Joden zelf hun land op orde hebben, maar bij twisten ligt het in hun ogen per definitie aan "de ander"! Kotsvolkjes.
Vandaar dat de VS zich netjes houd het het internationale atoom verdrag dat zorgt voor ontmanteling van kern wapens.
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:27 schreef Foxgod het volgende:
[..]


Vandaar dat de VS zich netjes houd het het internationale atoom verdrag dat zorgt voor ontmanteling van kern wapens.
je gelooft echt dat Amerika zich gaat ontwapenen wat atoom wapens betreft?
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:17 schreef trigt013 het volgende:
[..]


En baseer je op hun eigen boek, ik heb hier een boek liggen dat zegt dat jou computer en je huis mij is. Kom dat eens hierheen brengen, je kan ook een huis huren en bij de bibliotheek internetten. (ps. bedankt voor je computer en je huis.)
Misschien zou je op die computer eens Nederlandse grammatica kunnen leren
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:31 schreef Serko het volgende:
[..]


je gelooft echt dat Amerika zich gaat ontwapenen wat atoom wapens betreft?
Want jouw onderbuikgevoelens zijn betrouwbaarder dan de atoomwaakhonden die bevestigen dat het arsenaal van de vs ieder jaar slinkt?

waarom zou ik mensen geloven die argumenten verzinnen, ipv een neutrale instantie.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:02 schreef ABombali het volgende:
Wie wordt een beetje moe van Israel en Palestina?
ik niet echt, ik wordt moe van de wereld die afstand houdt. In 1946 zijn de grenzen gelegd, houdt je daaraan, atoomwapens of niet.
Het conflict over Jeruzalem is helaas de oorzaak van een groot deel van de spanningen in de wereld, dat moet opgelost worden. Een stad door midden a la Berlijn is echter geen houdbare oplossing. Ik zou willen zien dat Jeruzalem een status aparte krijg, direct onder VN bestuur en toegankelijk voor beide partijen. Dan hebben ze het beide niet, maar kunnen ze beide hun religies uitoefenen.

Dit voorstel wordt hem natuurlijk nooit. Israel heeft zelf dat hek en de nederzettingen heel bewust opgeschoven, dat kan niet ongestraft. Of het land wordt teruggegeven, of gecompenseerd.
quote:
Op zaterdag 28 januari 2012 @ 00:12 schreef ph4ge het volgende:
Ik zou willen zien dat Jeruzalem een status aparte krijg, direct onder VN bestuur en toegankelijk voor beide partijen. Dan hebben ze het beide niet, maar kunnen ze beide hun religies uitoefenen.
Dit zou echt verschrikkelijk zijn. Kost de VN resources en leidt alleen maar tot negatieve sentimenten tov de VN. Laat ze het maar lekker zelf uitzoeken.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:03 schreef depool het volgende:
[..]


dus kop in het zand?

OT: stad moet gewoon gedeeld worden
ga jij het dagelijks bloed vergieten bijhouden?
Foxgod = BULL SHIT
userIcon
quote:
Op zaterdag 28 januari 2012 @ 00:12 schreef ph4ge het volgende:
Het conflict over Jeruzalem is helaas de oorzaak van een groot deel van de spanningen in de wereld, dat moet opgelost worden. Een stad door midden a la Berlijn is echter geen houdbare oplossing. Ik zou willen zien dat Jeruzalem een status aparte krijg, direct onder VN bestuur en toegankelijk voor beide partijen. Dan hebben ze het beide niet, maar kunnen ze beide hun religies uitoefenen.

Dit voorstel wordt hem natuurlijk nooit. Israel heeft zelf dat hek en de nederzettingen heel bewust opgeschoven, dat kan niet ongestraft. Of het land wordt teruggegeven, of gecompenseerd.
Het idee van een onafhankelijke enclave is goed maar daarmee lok je een conflict uit over de samenstelling van de gedelegeerde bestuurders. Dezelfde patstelling, ander jasje.
ik hoop dat israel wint ,die gare moslims ook overal met hun vals geloof ,blind volk
nee ook niet,maar christendom wel
userIcon
:') ga slapen
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:26 schreef zyx1981 het volgende:
[..]


Internationale wetten en regels gelden niet voor Amerikanen en Joden. Denk aan de Universele verklaring van de rechten van de mens, het verdrag van Geneve, ACTA. Wie commentaar op ze heeft is communist, antisemiet, terroriest, etc. Niet dat die Yanks en Joden zelf hun land op orde hebben, maar bij twisten ligt het in hun ogen per definitie aan "de ander"! Kotsvolkjes.
Als ik jou nou een balletje gooi, kef jij dan braaf? Daarna terug je mandje in, fikkie.
Islamhoertjes....
userIcon
quote:
Op zaterdag 28 januari 2012 @ 01:48 schreef lf2 het volgende:
Moslims een volk noemen

Jodendom is zeker het ware geloof h
In vergelijking daarmee zijn moslims het overblijfsel van een een wc. Vreemd genoeg gedragen zij zich daar ook naar toe.
'Straks gaat de vorst er over heen!' zei Maxima.
Ow pardon, ik postte de reactie per ongeluk hier, bij verkeerde discussie...
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:27 schreef Foxgod het volgende:
[..]


Vandaar dat de VS zich netjes houd het het internationale atoom verdrag dat zorgt voor ontmanteling van kern wapens.
Dat ontmantelen gaat dan ook nergens over. Waarom zou je er genoeg bommetjes op na houden de wereld een paar keer naar de klote te helpen als één keer ook afdoende is.
userIcon
Hoeveel land wordt daarmee geannexeerd?
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:08 schreef Foxgod het volgende:
[..]


Ja, want Israel moet natuurlijk de helft van hun hoofdstad afstaan, dat mensen dat logisch vinden....

Daarnaast gaan die Palestijnen maar lekker bidden in Mekka en Medina, ze hebben al genoeg heilige steden.
Jeruzalem is het enige heiligdom van de joden.

Stel je eens voor dat Moslims de helft van Vaticaanstad zouden eisen...
Maar de palastijnen moeten nu al HEEL het grondgebied wat israel heeft afstaan en dadelijk nog meer en geen Jeruzalem.. nee DAT is eerlijk. Omdat er een paar Joden gedeporteerd zijn naar het midden oosten zonder dat de moslims daar erom vroegen.
quote:
Op zaterdag 28 januari 2012 @ 06:15 schreef Jeroen_Blueman het volgende:
[..]


Ik denk dat het conflict juist een gevolg is van spanningen in de wereld.

Israël had daar beter niet kunnen komen, in mijn visie.. maar ik vind dat Israël wordt gepest door de Arabische wereld, door 'palestijnen' te steunen. Terwijl Jordanië vroeger het grootste gedeelte van Palestina was, maar daar hoor je niemand over. Laten die mensen anders maar Jordanië veranderen in Palestina.
Ehm sinds israel er is is Jordanie al een ander land dus de palestijnen hebben meer recht op israelische grond dan Jordanische.
userIcon
Blijkbaar voelt Israel zich zo sterk dat ze nu ook aan formele annexatie willen doen. Israel is nu officieel land aan het stelen van de Palestijnen.

De VS en onze regering vinden het prachtig. "We zijn voor een tweestatenoplossing," maar wel tegen een Palestijnse staat stemmen.

Uri Rosenthal
Barack Obama
AIPAC
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:08 schreef Foxgod het volgende:
[..]


Ja, want Israel moet natuurlijk de helft van hun hoofdstad afstaan, dat mensen dat logisch vinden....

Daarnaast gaan die Palestijnen maar lekker bidden in Mekka en Medina, ze hebben al genoeg heilige steden.
Jeruzalem is het enige heiligdom van de joden.

Stel je eens voor dat Moslims de helft van Vaticaanstad zouden eisen...
Waar slaat dat nou weer op, er zijn ook duizenden keren zoveel moslims als joden dus hebben moslims meer grond nodig. Daarnaast doe je alsof moslim een ras is, maar dat is het natuurlijk alleen als het je goed uitkomt. Overal op de wereld wonen moslims, van verschillende rassen.

Wij zijn niet zo racistisch als joden die alleen iemand als volwaardige jood beschouwen als zijn of haar moeder joods is.

En het gaat niet om heiligheid. Het gaat gewoon om landjepik en macht.
userIcon
quote:
Op zaterdag 28 januari 2012 @ 09:42 schreef Aezeal het volgende:
[..]


Ehm sinds israel er is is Jordanie al een ander land dus de palestijnen hebben meer recht op israelische grond dan Jordanische.
Is Jordanië niet het oorspronkelijke Palestijnse deel van het gebied Palestina?
userIcon
Het is toch Henk Westbroek?
43  van 43 reacties op deze pagina. (12 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 20/11 Kibboets Israël neemt grond Westoever in beslag141
» 02/11 Israël sluit radicale school op Westoever49
» 11:46 Wereldleiders geschokt door bloedbad in Houla22
» 09:59 Duizenden vrouwen lopen Braziliaanse SlutWalk48


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden