'Duitse vulkaan roeit heel Europa uit'

Opmerkelijk • Geschreven door Ronald (Djeez) op 02-01-2012 @ 17:56
print 

Nu het jaar is aangebroken waarin wij er allemaal aangaan, is nu ook bekend wat ons Europeanen mogelijk de dood inhelpt. Een enorme vulkaan bij het Duitse Bonn kan ieder moment uitbarsten, en een groot deel van Europa verwoesten.

Het gaat hier om een slapende vulkaan in de Laacher See. Deze kolos barst eens in de tien- tot twaalfduizend jaar uit. De laatste keer dat deze vulkaan tot uitbarsting kwam, is echter al weer 12.900 jaar geleden.

De vulkaan kan dus ieder moment uitbarsten. Sinds vorig jaar worden er in de omgeving kleine aardbevingen gemeten. Daarnaast ontsnapt er al enige tijd koolstofdioxide uit de vulkaan, hetgeen te zien is aan de enorme gasbellen. Dit alles duidt erop dat deze elk moment tot uitbarsting kan komen.

Mocht dit gebeuren, dan betekent dit een grote ramp voor Europa. Volgens het kaartje op de site van The Daily Mail is te zien dat vulkanisch gesteente tot wel duizend kilometer zal worden weggeslingerd. Heel Nederland zal worden bedekt door as en lava. De verwoesting zal gigantisch zijn en wereldwijd zal de temperatuur de volgende decennia lager komen te liggen.

Volgens experts zal de uitbarsting vergelijkbaar zijn met die van de Filippijnse Mount Pinatubo. Deze uitbarsting, in 1991, was de grootste van de vorige eeuw. Tien miljard ton lava, twintig miljard ton zwaveldioxide en zestien kubieke kilometers as werden de lucht ingeslingerd. De temperatuur daalde destijds met een halve graad.


Een videootje van de vulkaan die ons allemaal ijskoud zal maken...




Lees ook:

» 28/12 Vier doden door lava bij vulkaan Indonesië8
» 25/05 Roemeen betrapt met aanhanger vol drank19
» 25/05 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit46
» 25/05 Het is handdoekdag45


delen | eKudos nujij

34611 views / 102 reacties
Reacties op dit bericht
89  van 102 reacties op deze pagina. (11 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2
userIcon
is het al 1 april?
userIcon
quote:
De vulkaan kan dus ieder moment uitbarsten.
Op geologische schaal dan, dus ergens de komende 1000 jaar

Oh en
quote:
Nu het jaar is aangebroken waarin wij er allemaal aangaan
x 1000
userIcon
En maar zeuren over het Nederlandse vuurwerk in de grensstreek.
Ja, zo zijn er nog duizenden slapende vulkanen wereldwijd. Als het gebeurt, dan gebeurt het. Maar waarom is dit nu nieuws? Is er weer iemand die zijn website probeert te promoten?
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 17:57 schreef maily het volgende:
is het al 1 april?
Het kan best werkelijkheid worden. Alleen de manier waarop Djeez het nieuws overbrengt kunnen mensen niks serieus nemen.
userIcon
Balen.... net op het moment dat ik op het punt sta te emigreren...
zo een vulkaaruitbarsting is jammer genoeg realiteit
wanneer het gebeurd is moeilijk te voorspellen
zolang er maar geen supervulkaan uitbarst
want yellowstone park zou ook elk moment kunnen uitbarsten
userIcon
Vind het wel knap dat ze weten dat het ding 12900 jaar geleden ook is uitgebarsten. En waarom is nederland toen niet onder een laag lava verdwenen? Dan hadden we waarschijnlijk niet zo'n eind onder de zeespiegel gelegen.
userIcon
Tsja, het is nu eenmaal 2012.
userIcon
Dat hij maar uitbarst. Weg uit deze ellendige wereld!
userIcon
quote:
De verwoesting zal gigantisch zijn en wereldwijd zal de temperatuur de volgende decennia lager komen te liggen.
Is dat even goed nieuws voor al die klimaat-idioten die zich zo druk maken over de opwarming van de aarde...
userIcon
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:09 schreef Hydrogeny het volgende:
Dat hij maar uitbarst. Weg uit deze ellendige wereld!
userIcon
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:09 schreef Hydrogeny het volgende:
Dat hij maar uitbarst. Weg uit deze ellendige wereld!
Als je heel graag wilt kan je er ook gewoon inspringen.
Oh, het is een vulkaan onder water... nou ja, lang genoeg onder water blijven dan maar.
als papandreouz (of what evah) slim is zegt ie dat hij deze informatie allang gelezen heeft
userIcon
Dat water daar bubbelt al jaaaaaaaaaren
userIcon
klopt het dan toch???
Misschien is het een idee om te in het bericht te vermelden dat dit een supervulkanaan is...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Laacher_See

Overigens even alle lacherij terzijde...Met onderandere deze supervulkaan en Yellowstone die overtijd zijn zal ik eind december niet al te ongerust rondlopen...Ik weet ook niet of ik die voorspelling moet geloven, maar er zijn wel een aantal dignen (zoals met die vulkanen, of de zon die minder actief word) dat ik er toch niet zeker over ben...
userIcon
* zit klaar in zijn rubbere bootje.
userIcon
Hmz, is dat niet net zoiets als die bronnen in Aken???
Straks gaan ze water uit de Laacher See verkopen als heilend bronwater
userIcon
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:14 schreef pietkanarie het volgende:
[..]


Als je heel graag wilt kan je er ook gewoon inspringen.
Oh, het is een vulkaan onder water... nou ja, lang genoeg onder water blijven dan maar.
Ja, dat kan ook hier. Maar dan laat je familie enz achter. Dan maar allemaal tegelijk...
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:06 schreef marky het volgende:
Vind het wel knap dat ze weten dat het ding 12900 jaar geleden ook is uitgebarsten.
Analyse van allerlei lagen grond daar in de buurt waarschijnlijk.

Voor de rest: 1. Daily Mail. . 2. Doomsday-berichten. 3. Reactie op Daily Mail artikel van een geowetenschapper (of hoe je dat ook noemt). 4. Daily Mail.
userIcon
dat gelul van eens in de 12000 jaar oid altijd :') Stel dat dat ding in 10000 v C is uitgebarsten, en vervolgens in 14000 n C weer, dan is het alsnog eens in de 12000 jaar
userIcon
Men kan er natuurlijk enkele eeuwen naast zitten, als het zo is dan zij het zo.
quote:
[...]en wereldwijd zal de temperatuur de volgende decennia lager komen te liggen.
[...]
Volgens experts zal de uitbarsting vergelijkbaar zijn met die van de Filippijnse Mount Pinatubo.
[...]
De temperatuur daalde destijds met een halve graad.
Ook scary hoor! Maareh, de wereldtemperatuur was in het gaval van Pinatubo na 3 jaar alweer op vrijwel hetzelde niveau als ervoor.
userIcon
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:19 schreef EnterDutchman het volgende:
Misschien is het een idee om te in het bericht te vermelden dat dit een supervulkanaan is...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Laacher_See

Overigens even alle lacherij terzijde...Met onderandere deze supervulkaan en Yellowstone die overtijd zijn zal ik eind december niet al te ongerust rondlopen...Ik weet ook niet of ik die voorspelling moet geloven, maar er zijn wel een aantal dignen (zoals met die vulkanen, of de zon die minder actief word) dat ik er toch niet zeker over ben...
Als je het over de 2012 voorspelling hebt, die gaat over 'verlichting' van de mens. Niet over het einde van de wereld. Je moet je niet bang laten maken door wat onwaarheden die je op het internet leest of die Hollywood naar je toe gooit

Sowieso is de dag waarop de voorspelling zich zou voltrekken gewoon de dag waarop het zomer wordt in dat deel van de wereld(en hier winter). Dus de voorspelling dat er een 'nieuw begin' aan komt, of het 'einde van de wereld' dan aanbreekt is sowieso in dat opzicht waar.

En dan last but not least: Zeg met mij mee:

"Dit is een Djees bericht, een bericht van Djees neem ik niet serieus"

Zo moeilijk is 't allemaal niet.
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:06 schreef marky het volgende:
Vind het wel knap dat ze weten dat het ding 12900 jaar geleden ook is uitgebarsten. En waarom is nederland toen niet onder een laag lava verdwenen? Dan hadden we waarschijnlijk niet zo'n eind onder de zeespiegel gelegen.
Nederland bestond toen nog eigenlijk niet. We hebben voor het grootste gedeelte het land zelf gecreëerd, in die tijd lag het grootste deel van het land onderwater, met hier een daar een eilandje of een moeras op zee niveau.
userIcon
Wel jammer dat dit om 16.00 ur alop GS stond.
Verwacht wel iets groezeliger/obscuurders van Djeez .
userIcon
De vulkaan is 12.500 jaar geleden ontstaan. Er is dus nog maar 1 uitbarsting geweest. Hoe komen ze er bij dat ze om de 10.000 - 12.000 moet uitbarsten? Dat is volgens mij totaal niet berekenbaar.

En al helemaal bullshit dat het volgens jaar zou gebeuren. Die kans is echt ongelooflijk klein.
Bron: Daily Mail

Nuff said...
userIcon
De temperatuur daalde destijds met een halve graad.

Nou gut gut. We vriezen allemaal dood!
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]


Als je het over de 2012 voorspelling hebt, die gaat over 'verlichting' van de mens. Niet over het einde van de wereld. Je moet je niet bang laten maken door wat onwaarheden die je op het internet leest of die Hollywood naar je toe gooit

Sowieso is de dag waarop de voorspelling zich zou voltrekken gewoon de dag waarop het zomer wordt in dat deel van de wereld(en hier winter). Dus de voorspelling dat er een 'nieuw begin' aan komt, of het 'einde van de wereld' dan aanbreekt is sowieso in dat opzicht waar.

En dan last but not least: Zeg met mij mee:

"Dit is een Djees bericht, een bericht van Djees neem ik niet serieus"

Zo moeilijk is 't allemaal niet.
Verlichting...volgens mij geeft zo'n uitbarsting best wel veel licht
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:27 schreef JerryLee het volgende:
Wel jammer dat dit om 16.00 ur alop GS stond.
Verwacht wel iets groezeliger/obscuurders van Djeez .
Ja, stel je voor dat die vulkaan om 17.00 uur uitgebarsten was. Dan konden ze bij geenstijl toch een primeur claimen.
userIcon
Zijn er al vragen gesteld in het Europese Parlement over de CO2-uitstoot van deze vulkaan?
userIcon
ik schrok even, maar toen zag ik dat het bericht van Djeez was.
userIcon
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:27 schreef Endorcoven het volgende:
De vulkaan is 12.500 jaar geleden ontstaan. Er is dus nog maar 1 uitbarsting geweest. Hoe komen ze er bij dat ze om de 10.000 - 12.000 moet uitbarsten? Dat is volgens mij totaal niet berekenbaar.

En al helemaal bullshit dat het volgens jaar zou gebeuren. Die kans is echt ongelooflijk klein.
een simpel antwoord
quote:
The Daily Mail
userIcon
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:24 schreef Hydrogeny het volgende:
[..]
Ja, dat kan ook hier. Maar dan laat je familie enz achter. Dan maar allemaal tegelijk...
oke, da's een goed punt
userIcon
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 17:56 schreef Shaggy_2000 het volgende:
Weer die Duitsers die anderen willen uitroeien.
userIcon
Meer info.
De vorige uitbraak was iets van 12.000 jaar geleden, en tussen die en de uitbraak daarvoor lag ongeveer 100.000 jaar.

Ik zou zeggen 'emigeren allemaal'!!!! Schnell, jetzt nog..
userIcon
ach eerst yellowstone en dan kijken we wel verder...
Krijgen we eindelijk weer een elf steden tocht en een jaartje geen bemoeizucht van de amerikanen...
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 17:57 schreef maily het volgende:
is het al 1 april?
Nee, het is Djeez ....
userIcon
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:21 schreef afstandbediening het volgende:
* zit klaar in zijn rubbere bootje.
Alu-hoedje op
FOK lijkt "Geenstijl" wel, die roepen die onzin ook continu
userIcon
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:36 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Maak in ieder geval onze laatste maanden prettiger en rot op naar een plaats waar ze geen internet hebben. Jouw zuurtegraad is lager dan die ontsnappende kooldioxide...
Je bedoelde volgens mij juist dat hij een hoge zuurgraad heeft, of ik mis wat je bedoelt.
userIcon
Krijgen ze ons toch nog te pakken, die boefjes daar.

Wel heavy shit natuurlijk. En het fraaie is: al zouden alle mensen op de gehele wereld helpen, niets helpt! Heerlijk!
userIcon
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:40 schreef Endorcoven het volgende:
[..]


Je bedoelde volgens mij juist dat hij een hoge zuurgraad heeft, of ik mis wat je bedoelt.
Ok, een lage PH-waarde of een hoge zuurtegraad, Yi-long heeft het allemaal
Interessant filmpje ook
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:09 schreef Hydrogeny het volgende:
Dat hij maar uitbarst. Weg uit deze ellendige wereld!
Wie/wat houdt je tegen?
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]


Als je het over de 2012 voorspelling hebt, die gaat over 'verlichting' van de mens. Niet over het einde van de wereld. Je moet je niet bang laten maken door wat onwaarheden die je op het internet leest of die Hollywood naar je toe gooit

Sowieso is de dag waarop de voorspelling zich zou voltrekken gewoon de dag waarop het zomer wordt in dat deel van de wereld(en hier winter). Dus de voorspelling dat er een 'nieuw begin' aan komt, of het 'einde van de wereld' dan aanbreekt is sowieso in dat opzicht waar.

En dan last but not least: Zeg met mij mee:

"Dit is een Djees bericht, een bericht van Djees neem ik niet serieus"

Zo moeilijk is 't allemaal niet.
Ja het is een djeez bericht, dat had ik ook gezien. Maar het is natuurlijk wel zo dat die vulkaan in duitsland overtijd is, maar ook yellowstone en andere grote vulkanen hebben te dicht bij de ns gestaan...
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:21 schreef afstandbediening het volgende:
* zit klaar in zijn rubbere bootje.
http://www.youtube.com/watch?v=_BjXNsk14Ws
userIcon
Zijn het geen UFO S, krijgen we deze crap....
userIcon
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:06 schreef marky het volgende:
Vind het wel knap dat ze weten dat het ding 12900 jaar geleden ook is uitgebarsten. En waarom is nederland toen niet onder een laag lava verdwenen? Dan hadden we waarschijnlijk niet zo'n eind onder de zeespiegel gelegen.
Dat is te herleiden aan puimsteen afzettingen in Rijnsedimenten. Maar dat heel Nederland wordt bedekt met vulkanisch puin en lava, is zwaar overdreven. Als dit destijds wel is gebeurd, dan hadden we daarvan heus wel de sporen teruggevonden. En dat we dit dan hebben kunnen vinden is wel een zekerheid omdat dit gebied al miljoenen jaren daalt (sedimentatiebekken waarbij materiaal steeds gestapeld wordt).

quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:24 schreef Omentuva het volgende:
1. Daily Mail. . 2. Doomsday-berichten. 3. Reactie op Daily Mail artikel van een geowetenschapper (of hoe je dat ook noemt). 4. Daily Mail.
Idd, de Laacher See is bijna 13000 jaar geleden uitgebarsten maar is dat 26000 jaar geleden ook gebeurd? En 13000 jaar daarvoor? Geen gegevens/bewijzen van. Bovendien waren de gevolgen voor oa Nederland niet veel meer dan een hoop as en rondwaaiend puimsteen. Daartegen kun je je beschermen.

Wat betreft een aantal jaren minder zonlicht en kouder weer: hamster gewoon wat je nodig denkt te hebben mocht voedsel schaars worden.
userIcon
Oh, Daily Mail, die overdrijven wel vaker.
Een klein wolkje noemen ze ook gerust een supercell.
userIcon
Het originele bericht is al paniekzaaierig, maar de vertaling hier op Fok doet er nog een schepje bovenop. De kaart laat zien hoe ver de as kan komen, de lava zelf zal veel minder ver komen. Het grootste gevaar van deze vulkaan is dat hij de Rijn tijdelijk kan stremmen waardoor er overstromingen zullen zijn in een dichtbevolkt gebied.
userIcon
Nog kouder.... getver
userIcon
Weet je, misschien is het wel handig voor de omvang van de menselijke populatie op deze planeet om dit soort kul-berichten de media in te schoppen.

Er zijn altijd wel mensen die de apocalyps niet willen afwachten.

Is het eenmaal 1 januari 2013, wie er dan nog is, heeft lef .
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 17:59 schreef Barbaaf het volgende:

[..]
Op geologische schaal dan, dus ergens de komende 1000 jaar

Oh en
[..]
x 1000
Na die kerk op het video'tje geloof ik het al niet meer, er zijn geen grotere bedriegers dan kerken en hun misse dienaren.

[ Bericht gewijzigd door suizebol op maandag 2 januari 2012 @ 19:40 ]
userIcon
Altijd weer die Duitsers he, ik vond Angela al een beetje op AH lijken en tja qua leeftijd zou het bijna kunnen he....
userIcon
duitsers en ontsnappend gas.... het blijft een tricky combinatie
userIcon
Als het ding bij Napoli (nee, niet de Vesuvius, dat is maar een lachtertje) uitbarst, dan heeft Europa een écht probleem.
Al is dat een probleem dat de Chinezen en Afrikanen mogen oplossen, Europeanen zijn er dan toch niet meer
userIcon
Europa zal het verdiend hebben. Moeten ze naar Africa emigreren ha, ben benieuwd hoe ze gaan integreren
man Days-Of-Wild (Redactie Frontpage) 02-01-2012 @ 19:28 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:19 schreef EnterDutchman het volgende:
Misschien is het een idee om te in het bericht te vermelden dat dit een supervulkanaan is...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Laacher_See

Overigens even alle lacherij terzijde...Met onderandere deze supervulkaan en Yellowstone die overtijd zijn zal ik eind december niet al te ongerust rondlopen...Ik weet ook niet of ik die voorspelling moet geloven, maar er zijn wel een aantal dignen (zoals met die vulkanen, of de zon die minder actief word) dat ik er toch niet zeker over ben...
Kijk je ook elke avond voor het slapen gaan onder je bed? Wat daaronder kan zitten is een stuk gevaarlijker dan wat je hierboven beschrijft.
userIcon
Nou, op Bild.de valt niks te vinden.
Wat kan mij die uitbarsting schelen. Gebeurt er eindelijk eens weer iets en ga ik niet dood doordat een of andere dronken idioot tegen mij aanrijdt ofzo.
Ik was ff bang, totdat ik zag wie het geschreven had <3 Djeez
userIcon
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 19:02 schreef alarad het volgende:
Europa zal het verdiend hebben. Moeten ze naar Africa emigreren ha, ben benieuwd hoe ze gaan integreren
Onze Mohammed uit Rotterdam kan zich overal aanpassen, ook in Afrika.
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:24 schreef Omentuva het volgende:
[..]


Analyse van allerlei lagen grond daar in de buurt waarschijnlijk.

Voor de rest: 1. Daily Mail. . 2. Doomsday-berichten. 3. Reactie op Daily Mail artikel van een geowetenschapper (of hoe je dat ook noemt). 4. Daily Mail.
semi-bullshit.
Op IJsland wachten ze al enkele jaren op het uitbarsten van o.a. de Hekla, de Katla, en opnieuw een uitbarsting van Grimsvotn want die laatste is nogsteeds onrustig

Ik ken alleen de vulkanen op IJsland een beetje, en op basis daarvan concludeer ik het volgende:

- wetenschappers kunnen alleen maar observeren en constateren dat er activiteit is, maar ze kunnen pas maximaal 2 uur van tevoren daadwerkelijk een uitbarsting zien aankomen. Je kan maandenlang aardbevinkjes zien en allerlei vulkanische bewegingen, magmastromen die naar boven komen, zogenaamde dike-intrusions. Maar het kan hoe actief ook nog jaren duren, of 2 uur, voordat er een uitbarsting komt.

Stel er komt in december 2012 ineens een gigantische gasbel naar boven vanuit de kern van de aarde, en die duikt op onder de Laacher See.... dat kunnen ze misschien een paar dagen van tevoren zien aankomen, en dan alleen maar in de zin van 'och hey de activiteit van die gasbellen lijkt toe te nemen', maar 2 uur van tevoren komt er ineens zo'n gigantische bel en activiteit naar boven zetten in combanatie met honderden zo niet duizenden aardbevingen... en dan barst het ding binnen 2 uur uit en is er niemand snel genoeg bij om een waarschuwing rond te sturen.

Hetzelfde geldt voor Yellowstone. Als die ontploft, heeft de wereld een groot probleem. Dat element verwerkt in de film 2012 is helemaal zo dom nog niet: als Yellowstone echt goed explodeert, betekent dat voor 99% het eind van de mensheid.

De Laacher See kan het einde betekenen van Europa. Doodeenvoudig. 1 week zonder stroom door een terroristische aanslag kan een Europees land al ontwrichten en laten verworden tot een burgeroorlog/anarchie.
Laat staan een grote plotselinge uitbarsting van een actieve vulkaan. Bij actief wordt uiteraard verstaan dat ie de laatste handvol tienduizend jaar nog is uitgebarsten.

Let's face it: de aarde is een grote magmabol met bovenop drijvend een klein laagje 'vaste aarde'. Gasbellen stijgen continue op naar boven, de een krachtiger dan de ander. Aardbevingen en vulkanen hebben de aarde zoals die nu is bepaald. We lopen letterlijk (relatief gezien) op een dun en fragiel laagje aardkorst. Direct daar onder is het een grote kokende magmasoep.
Deze zooi komt meestal naar boven op bepaalde punten, de zogenaamde 'hotspots'. IJsland is zo'n hotspot. Midden in de oceaan komt de rommel naar boven en zo ontstaan eilanden. Dat is IJsland: een grote vulkaan (honderden kleintjes uiteraard).

Bij de Canarische eilanden is al enkele maanden een uitbarsting bezig onder water. Schijnt kort geleden gestopt te zijn, soort van.
Maar op IJsland staan er nog een paar 'over tijd' te zijn. Katla 'behoort' uit te barsten na de Eilandbergengletsjer-vulkaan (eyja fjalla jokull). Op zich niets mis mee. Zal hoogstwaarschijnlijk alleen op IJsland flinke overlast geven (een niets ontziende kolkende stortvloed van gesmolten gletsjerwater dat naar beneden dondert en ALLES op z'n weg wegvaagt... de Grimsvotn onder de grootste gletsjer van Europa (Vatna-jokull) net zo).
De Laki-vulkaan in combinatie met Grimsvotn en Godabunga (haha nee dat betekent niet 'goddelijke bunga' in het Italiaans) heeft in 1784 honderdduizenden doden veroorzaakt over heel Europa heen.

Als er daadwerkelijk mis gaat in de Laacher See, is Europa letterlijk ontwricht.

Maar goed, dat zijn slechts wereldwijde rampen die maar eens in de zoveel honderdduizend jaar plaatsvinden. Meestal zijn de uitbarstingen kleiner, wat stoom afblazen. En dan gaat het meestal om regio's met een straal van 100km ofzo, niet al te veel meer.
Een paniek hoeft niet te ontstaan. Op IJsland zijn de uitbarstingen ook relatief klein geweest sinds 1800. Jammer genoeg hebben we nu luchtvaart die er last van heeft dus we merken pas sinds de laatste 50 jaar wat een impact vulkanen kunnen hebben op ons dagelijkse leven).

De kans is klein dat de complete Laacher See explodeert. Misschien barst ie inderdaad uit, maar zo devastating zal ie vast niet zijn.
Als ie wel vernietigend uitbarst... ach... dan zal paniek niet helpen. Dan is paniek toch te laat, dan zijn we te druk bezig met stikken in de gifgassen uit de vulkaan die, afhankelijk van de windrichting, ons al dan niet binnen enkele dagen zal bereiken, en niets zal daar tegen helpen. Mondkapjes zijn niet goed genoeg, en eventuele werkende filters van gasmakers zijn binnen no time verzadigd. Ondergronds is leuk, maar als er daadwerkelijk een vernietigende uitbarsting komt, stel je je lot alleen maar een paar weken uit.

Paniek is niet nodig. Als het echt gruwelijk mis gaat, zijn we toch allemaal dood, en heeft niemand zin om de eigen ellende te twitteren. Er is toch niemand die het leest.

En op dat punt heeft zo'n wetenschapper wel weer gelijk: we leven sowieso op een fragiele tijdbom, maar speculeren heeft geen zin: de vulkaan staat niet als zodanig aangemerkt om uit te barsten. Er zijn geen aanwijzingen voor verhoogde uitbarstingsactiviteit. De kans is dus vrij klein. En als ie dus wel vernietigend uitbarst, heeft niemand er baat bij om met vingers te gaan wijzen naar de wetenschappers met opmerkingen als 'zie je wel' of 'waarom hebben jullie niet gewaarschuwd'.

Want we weten het gewoon niet.
Vulkanologie is, kort door de bocht, toekijken dat uitbarstingen zijn en daar van leren. Maar voorspellen is er niet bij. Verwachtingen op z'n hoogst, en die zijn vaak minder accuraat dan verkeerd voorspeld weer door de KNMI.
Uitbarstingen gebeuren. Voorspellen is praktisch onmogelijk. Voorkomen zou eventueel kunnen (IJslanders doen dat soms... even een paar bommetjes het krater in om een uitbarstinkje te triggeren om zo wat stoom van de ketel te krijgen en zo te voorkomen dat de ketel nog langer verder onder druk komt te staan, want hoe langer een vulkaan onder druk komt te staan zonder uit te barsten, hoe groter de kans op een explosieve uitbarsting).

Als wetenschappers dan ook daadwerkelijk zorgen hebben over de Laacher See, kunnen ze de politiek vast wel zo ver krijgen om eea te triggeren, hoe gevaarlijk ook.
Liever een kleinere 'gecontroleerde' uitbarsting dan met de armen over elkaar wachten op een evt. grote klap die Europa met de grond gelijk maakt.
Vind dat altijd wel grappig. Wat voor potentiële ramp er ook periodiek voorkomt, wel zijn ál-tíjd al jaren over tijd...

"Eens in de zoveel duizend jaar slaat er een asteroïde in, ter grootte van de provincie Utrecht... En we zijn al zoveel jaar over tijd......." (muziek zwelt aan, reclame van Discovery wordt ingestart)

"Eens in de zoveel duizend jaar barst er een supervulkaan uit... En we zijn al zoveel jaar over tijd......." (muziek zwelt aan, reclame van Nat Geo wordt ingestart)
userIcon
quote:
Shaggy_2000 02-01-2012 @ 17:56 50 stemmen - score: 40
userIcon
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 20:17 schreef Al-Qutfend het volgende:
[..]
Onze Mohammed uit Rotterdam kan zich overal aanpassen, ook in Afrika.
Ik ben meer bang voor Henk en Ingrid, hoewel hun grootouders meer ervaring hebben in Afrika
Er is een reden waarom ik Djeez berichten niet serieus neem. Dit artikel is de perfecte reminder waarom
nja dan is het niet gebeurt via een komeet..maar wel via een vulkaan
userIcon
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:40 schreef Endorcoven het volgende:
[..]


Je bedoelde volgens mij juist dat hij een hoge zuurgraad heeft, of ik mis wat je bedoelt.
Nee lagere pH = zuurder.

Oh en Djeez nieuws, ik schrok ook even, en toen las ik "Djeez" en "Daily Mail" en toen wist ik genoeg.
Ach, zijn we gelijk van de Eurocrisis af. Waarschijnlijk zullen alleen de Zuid-Europese landen er nog redelijk vanaf komen. Die mogen fijn verder met hun Euro...
Zoals gebruikelijk weer een echt Djeez bericht, geen wetenschappelijke onderbouwingen en de weinige "feiten" die worden aangehaald zijn gebaseerd op onvolledige of gewoon onjuiste conclusies. Uit een echt wetenschappelijk rapport aangaande de Laacher See:
quote:

Die allermeisten Vulkane der Eifel sind
Schlackenkegel und Maare, deren Eruptionen
nur lokal begrenzte Auswirkungen hatten. Insofern
bildet der Laacher-See-Vulkan eine
Ausnahme. Doch es ist nicht die einzige: Zwei
ihm benachbarte noch ältere Vulkane in der
Osteifel hatten jeweils eine Aktivitätsphase, in
der sie bei mehreren hochexplosiven Ausbrüchen
ebenfalls sehr weite Gebiete verwüsteten.
In beiden Fällen zog sich der Eruptionszyklus
über einen Zeitraum von einigen 10 000 Jahren
hin. Zwischen den Aktivitätsphasen der
zwei Vulkane lagen über 100 000 Jahre der
Ruhe. Danach folgte eine ebenso lange Zeit
der Inaktivität, bis vor 12 900 Jahren schließlich
die Laacher-See-Eruption stattfand.
Dieses Muster ist auffallend regelmäßig.
Per Analogieschluss legt es nahe, dass der Laacher-
See-Vulkan mit seinem Ausbruch einen
neuen, dritten Zyklus eingeleitet haben
könnte. Wenn dieser sich wie im Fall der beiden
Vorgänger über mehrere 10 000 Jahre erstreckt,
wären weitere hochexplosive Eruptionen
zu erwarten.
Obwohl es im Moment keinerlei konkrete
Anzeichen für ein Wiedererwachen gibt, ist es
sinnvoll, bestimmte Parameter wie die Mikroseismik
oder Menge und Zusammensetzung
der aus dem Krater austretenden Gase längerfristig
systematisch zu überwachen, um eine
natürliche Fluktuation von einer progressiven
Entwicklung unterscheiden zu können.
Kort gezegd hebben twee aangrenzende vulkanen eerder een periode van activiteit gekend, die zich elk over enkele tienduizenden jaren uitstreken. De rustperioden tussen de activiteitsperiode van de eerste en de tweede vulkaan bedroeg ongeveer 100000 jaar. Vervolgens duurde het ook ongeveer 100000 jaar voordat de Laacher See vulkaan, 12900 jaar geleden uitbarstte. Er wordt gesteld dat indien deze vulkaan zich aan hetzelfde patroon houdt als zijn twee voorgangers, het aannemelijk is dat we dus nog meer uitbarstingen kunnen verwachten. That's it. Je zou dus kunnen concluderen dat we in de periode van enkele tienduizenden jaren zitten waarin de vulkaan waarschijnlijk actief is. Maar nergens is gesteld dat de zaak op springen staat, of dat we op de vooravond staan van een mega-uitbarsting.

Leuk detail is overigens een kaartje in het gequote artikel, waarin te zien is dat bij de laatste uitbarsting de as voor het grootste gedeelte in Noord-Oostelijke en het Zuid-Oostelijke richting is terechtgekomen. Aangezien de dominerende windrichting tegenwoordig dezelfde is als toen, is het aannemelijk dat het nu ook zo zou gebeuren. In het geval dat dat niet zo is, zou volgens het kaartje Nederland ongeveer 1 tot 5 cm as kunnen verwachten.

Het hele artikel: http://www.wissenschaft-online.de/artikel/979373
userIcon
[q
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:26 schreef ph4ge het volgende:
[..]
Nederland bestond toen nog eigenlijk niet. We hebben voor het grootste gedeelte het land zelf gecreëerd, in die tijd lag het grootste deel van het land onderwater, met hier een daar een eilandje of een moeras op zee niveau.
Nederland was toen juist veel groter dan tegenwoordig! De Noordzee bestond juist niet, je kon toen naar Engeland lopen!
Nederland ook onder lava..? Hmm, eens kijken of de rest van de wereld dan ook geld voor ons inzamelt om ons uit de nood te redden..


Wss een onzin verhaal, bang makerij.. Maar, moet het gebeuren? Zien we dan wel weer verder..
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:57 schreef sneeuwco het volgende:
Altijd weer die Duitsers he, ik vond Angela al een beetje op AH lijken en tja qua leeftijd zou het bijna kunnen he....
Mensen met Adolf vergelijken is altijd fout.
userIcon
och och och. weer een doombericht.

[ Bericht gewijzigd door HSG op dinsdag 3 januari 2012 @ 08:50 ]
userIcon
Beetje jammer dat Djeez dit bericht post en dan ook op zo'n manier. Dit bericht valt niet serieus te nemen.

Het ís echter wel een serieus bericht. De Leicher See vulkaan is een zeer grote vulkaan die al eens eerder op zeer lompe wijze is uitgebarsten. Gaat het nu weer mis, dan gaan we daar zeer zeker veel last van hebben. Als Yellowstone dan ook nog mee gaat doen, overleven we dat niet.


Overigens heeft Nederland ook een vulkaan, de Zuidwalvulkaan. Maar die slaapt al een hele tijd.
Dus die Vulkaan is al over tijd....
quote:
Op maandag 2 januari 2012 @ 18:27 schreef Endorcoven het volgende:
De vulkaan is 12.500 jaar geleden ontstaan. Er is dus nog maar 1 uitbarsting geweest. Hoe komen ze er bij dat ze om de 10.000 - 12.000 moet uitbarsten? Dat is volgens mij totaal niet berekenbaar.

En al helemaal bullshit dat het volgens jaar zou gebeuren. Die kans is echt ongelooflijk klein.
Hoe kom jij aan de info dat die vulkaan nog maar 1 keer is uit gebarsten en/of toen is ontstaan ?

"Het vulkanisme van de Eifel begon 50 miljoen jaar geleden in het Tertiair en voortgezet in de geologische heden"

Als hij 50 milj jaar terug is ontstaan en om de +/- 12.000 uitbarst dan heeft die vulkaan er misschien al een 4000 uitbarstingen erop zitten
gaaaaaaaaap, gelukkig 2013 en 14 en 15 en 16................

dat ik dit nog lees.
userIcon
We zullen zien wat er van waar is.
Zijn toch gevoelige onderwerpen 8)
89  van 102 reacties op deze pagina. (11 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2


Lees ook:

» 28/12 Vier doden door lava bij vulkaan Indonesië8
» 25/05 Roemeen betrapt met aanhanger vol drank19
» 25/05 Moeder in Mexico rukt kind ogen uit46
» 25/05 Het is handdoekdag45


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden