[Interview] Pathé Thuis: Gemak dient de mens

Marc Canisius is deputy managing director bij bioscoopketen Pathé, werkt daar al vijftien jaar en zit in het directieteam. Canisius is verantwoordelijk voor het onderdeel dat zich onder andere bezighoudt met Pathé Thuis. Dat is een nieuwe video-on-demand-service die sinds 5 december 2011 beschikbaar is. "Zoiets als Netflix. Maar dan beter, uiteraard", zegt Canisius lachend.

FOK!: Waarom is Pathé begonnen met Thuis? Ik heb het idee dat je jezelf in de vingers snijdt, omdat je hetzelfde publiek voor je probeert te winnen.
Canisius:
Ik weet zeker van niet. Bioscoop staat namelijk voor 'experience' en Pathé Thuis is 'convenience'. Oftewel: beleving en gemak. En dat zijn twee aparte concepten. Er zullen best wel mensen zijn die wachten tot de film bij Pathé Thuis te zien is – het zal dus best wel iets kannibaliseren – maar aan de andere kant weet ik zeker dat het het product in de bioscoop versterkt. Er zullen waarschijnlijk mensen zijn die een nieuw deel binnen een filmserie in de bioscoop willen zien. Dus ik maak me daar geen zorgen om.

Er zijn meerdere video-on-demand-services. Waarin onderscheidt Pathé Thuis zich?
Pathé Thuis maakt deel uit van het grote concern Pathé. Wij claimen dé filmaanbieder van Nederland te zijn en ik denk dat geen enkele andere partij in Nederland dat kan claimen. Wij onderscheiden ons door het hebben van de meeste, nieuwe titels, de kwaliteit (SD en HD), grootste catalogus en wij kunnen zeker zeggen dat wij met onze user interface iets neerzetten wat andere partijen niet kunnen of doen. Ik noem geen namen, maar de grotere dienstverleners zijn wat user interface betreft dramatisch. Zo moet je een hele rits aan films langs om je keuze te kunnen maken. Wij kunnen natuurlijk ook gebruikmaken van al die klanten die we al kennen van de bioscoop, door hen te attenderen op de films van Pathé Thuis, we kunnen hen aanbiedingen doen – we kunnen heel veel synergie vinden tussen de twee dienstverleningen.

Een ander heel belangrijk punt. De grotere partijen, zoals UPC, Ziggo of iTunes, bieden wat mij betreft een exclusieve service waarvoor je bepaalde hardware of abonnement binnen een verzorgingsgebied voor nodig hebt. Wij zeggen: wij willen onze diensten onafhankelijk van het platform of apparaat wat je thuis hebt staan kunnen aanbieden.


Marc Canisius (foto: Pathé)

Maar op dit moment werkt Pathé alleen samen met Samsung.
Op dit moment is het beschikbaar voor pc en alle Samsung internet enabled-producten vanaf 2010. En dan heb ik het over blu-ray, home cinema en tv. Op dit moment zijn wij met twee andere televisieproducenten in een testfase. Ik mag niet te veel hardop roepen, maar ik kan je wel verklappen dat dit jaar zeker Phillips, Sharp, LG en Panasonic komen en… Wie mis ik?

Sony?
Nee, Sony gaat niet komen. Tenminste, ik wil heel graag. Maar Sony wil deze dienst ‘exclusief’ voor zichzelf gaan aanbieden. Bijvoorbeeld via Bravia of PlayStation. Dat woordje ‘exclusief’, dat is iets wat heel veel partijen belangrijk vinden. Zij willen als eerste een titel hebben of als eerste op televisie of internet te zien zijn; daar gelooft Pathé gewoon niet in. Want wij willen dat de consument onafhankelijk van het device en platform een product moet kunnen kiezen uit verschillende winkels. Overigens zou ik het fantastisch vinden als iedereen dat zou doen, want daarmee weet ik ook zeker dat dit nieuwe VOD-product en deze relatief nieuwe markt veel harder gaat groeien dan dat iedereen maar probeert zijn eigen territorium af te bakenen.

Nu is het alleen Samsung. Is dit een soort open testfase om te kijken of het aansloeg?
Nee. Kijk, dit jaar gaan we sowieso negentig procent van de nieuwe internettelevisies voorzien van een Pathé Thuis-applicatie. En we gaan dit jaar zeker de iPad en de Samsung Tablet omsluiten.

Ondanks iTunes, ook de iPad?
Ja, zeker. We gaan dit jaar – als het een beetje meezit – met een aantal kabelaars aan de slag. Je ziet nu initiatieven ontstaan van alternatieve broadcasters die over glasvezelnetwerken een video-on-demand-service aanbieden. En ook met die partijen weet ik zeker dat we dit jaar afspraken gaan maken.

Zoals UPC en Ziggo?
Nou, die niet. We weten overigens niet hoe de toekomst eruit gaat zien. Ik denk dat ook zij uiteindelijk gaan kiezen voor een hybride oplossing, waar meerdere VOD-aanbieders gebruik kunnen maken van hun platform (de set top box) voor een eigen VOD-winkel; dus er gaat nog een hoop gebeuren. Maar of ze gaan zeggen dat zij het goed vinden dat Pathé ook op hun service terechtkomt, dat weet ik niet. Ze hebben zelf ook een video-on-demand-service. En zoals ik al zei: dat woordje ‘exclusiviteit’ vinden ze fijn. Er zijn wat mij betreft dus heel veel redenen om voor Pathé te kiezen. Aan de andere kant: wij zullen niet de goedkoopste zijn. Maar ook zeker niet de duurste. We proberen toch gewoon in de buurt te zitten als partijen zoals UPC. Uiteraard zullen we aanbiedingen of acties hebben. Maar Pathé is met name een kwaliteitsbedrijf: dat betekent goede films, de nieuwste films, gebruikersgemak en de hoogste streamingkwaliteit.

U had het net over de user interface. Hij is wat mooier en simpeler in vergelijking met die van de andere aanbieders. Waar heeft Pathé voornamelijk op gelet bij andere interfaces, zodat er niet dezelfde fout gemaakt wordt?
Ik weet niet of andere partijen een ‘fout’ hebben gemaakt. Waar het uiteindelijk om gaat, is het volgende: wordt de klant blij van de service? En komt hij de volgende keer terug? En hij komt terug wanneer hij een goede service heeft gehad en het bedieningsgemak eenvoudig is. Ik ken mezelf: zodra ik een uitgebreide handleiding moet lezen hoe ik allerlei ingewikkelde dingen moet doen en het werkt dan niet of het duurt te lang, dan haak ik af. En ik denk dat de jeugd nog eerder afhaakt. Dus dat moet gewoon goed werken en spannend zijn.

Pathé is een kwaliteitsbedrijf. Hoe zit dat met de kwantiteit en de verscheidenheid in films? Komen er naast bioscoop- en PAC-films ook klassieke films op de service?
Dit wordt een lang en ingewikkeld verhaal. Wij bieden nu een huurmodel: de transactional VOD (TVOD). Per video betaal je een bedrag, of dat nou met geld of vouchers is. Het andere model is electronic sell trough (EST) en die films zijn te koop. Later dit jaar zullen we daarmee lanceren. Vervolgens zullen wij – dit wordt nog onderzocht en weten we dus niet honderd procent zeker – begin volgend jaar met een subscription-model komen.

Zoiets als Netflix.
Zoiets als Netflix. Maar dan beter, uiteraard. (lacht) Wij hebben op de service het current-venster. Dat zijn films die direct op Thuis verschijnen nadat ze uit de bioscoop verdwijnen. Daarnaast zullen wij films hebben die zich classificeren als library. Tussen currents en library zitten nog twee andere periodes: Film1 en commerciële en publieke televisie. Voorbeeld: Harry Potter verschijnt in de bioscoop. Die draait daar, zeg, vier maanden. Daarna komt hij bij Thuis in het current-venster, voor, zeg, vier maanden. Vervolgens is de film te zien op Film1 en dat is ongeveer een jaar. En dan gaat het naar de omroepen toe, ook ongeveer een jaar tot misschien wel tweeëneenhalf jaar. Daarna komt de film terug in onze library. Wat we hier hebben is exclusiviteit, dat heel veel partijen roepen. Pathé doet dat niet. Dat de film misschien wel twee jaar wegblijft van Pathé Thuis is een oud businessmodel. En dat heeft alles te maken met de verdienmodellen van de studio's. Maar de consument ziet die film dan twee jaar niet. Dan komt hij dus terug bij ons in de library en bieden wij hem aan, voor zolang wij denken dat het interessant is voor ons publiek.

Inderdaad, we gaan alle films uit onze bioscopen vertonen op Thuis. Naast de Hollywoodproducties en PAC-films zenden we ook documentaires uit en bieden wij alternatieve producties aan (opera en ballet). In 2013 gaan we ook beginnen met 'made for video' en 'made for tv' en dan heb je het al snel over series en specifieke films.


Pathé Thuis (foto: Pathé)

Series worden dus uiteindelijk ook uitgezonden op Thuis? Stel, u koopt Game of Thrones van HBO - toevallig komt HBO nu naar Nederland – maar dat zou dus eigenlijk iets 'exclusiefs' van Pathé Thuis kunnen worden. 
(lacht) Exclusief? Pas op, hé. Kijk, als wij een afspraak kunnen maken met HBO – en we gaan zeker met HBO praten wat mij betreft – dan gaan we dat doen. Zeker.

Pathé is dus echt meer dan film.
(Marc lacht en wijst naar een grote plaat achter mij, waarop te lezen staat: ‘Pathé, meer dan film’.) Dat is onze slogan sinds begin 2008. Dit is onze mission statement. Wat je links op de plaat ziet is een huis, met twee ramen: een studeer- en een huiskamer. Beneden zie je in feite Pathé Thuis – we wisten toen nog niet hoe we dat gingen bewerkstelligen, langzaam is dat ontstaan – en boven zie je de website.

Wat gaat Pathé Thuis met cultfilms doen?
Heel interessant. Ik weet zeker dat we hiermee gaan experimenteren. Alles valt en staat bij de marketing. En daar heb ik op dit moment nog geen antwoord voor, hoe wij onbekende films aan de man gaan brengen.

Marketing, nu u dat zegt. Ik zie de reclames alleen nog maar in de bioscoop. Niet daarbuiten eigenlijk. Is dat een bewuste keuze?
Nou ja, bewust… Kijk, het bioscoopmedium gebruiken we natuurlijk. We gebruiken onze site. Maar wij kunnen ons op dit moment niet permitteren een grootschalige campagne of iets op te zetten. Veel mensen denken dat geld aan de bomen groeit. (lacht) Ja, echt. Geld verdienen met VOD is een lastige opgave door grote investeringen. Pathé gelooft erin, omdat wij denken dat we op termijn een behoorlijke markt kunnen benaderen. Maar dan nog, met de huidige businessmodellen kunnen wij moeilijk een redelijke marge verdienen – maar zeker niet dat we uitgebreid reclame kunnen voeren zoals bijvoorbeeld Unilever of Coca Cola. Dat zit er niet in, helaas.

Ik hoor er bijna niemand over. Maar de service draait nu ongeveer twee maanden: hoe gaat het daarmee?
We zijn hartstikke tevreden. Het gaat super. Terugkomend op je opmerking: dat zegt dan maar weer hoeveel tijd en moeite het kost om een groot publiek te benaderen. We hebben dat destijds ook met Pathé gedaan: we zijn toen bijvoorbeeld ook niet de televisie opgegaan. Uiteindelijk hebben we het gedaan door vooral kwaliteit te leveren voor een redelijke prijs, zichtbaar te zijn op bepaalde plekken en uitgebreid gebruik te maken van mond-tot-mond-reclame. En dat gaat ons hier ook mee lukken. Over vijf jaar weten we zeker of het een succes is gebleken of niet.

Waarom heeft Pathé ervoor gekozen om in eerste instantie met een betaalmodel te komen waarin je per film betaalt en niet per maand?
De moeilijkheidsgraad van het subscriptionmodel is vele malen hoger dan een huurmodel. En dat zit hem in de investering en het risico dat hoger is. Daarnaast is het product 'subscription' moeilijk uit te leggen aan de klant en is het moeilijker om een product samen te stellen waar de klant blij mee is en waar wij geld aan kunnen verdienen. Het zal niet gemakkelijk zijn het subscriptionmodel te introduceren waar currents in zitten, dat is waarschijnlijk nog een stapje te ver. Buiten dat durf ik in z’n algemeenheid te beweren dat – ook als je kijkt naar het buitenland – je het beste kunt beginnen met een huurmodel. Dat snapt de klant in één keer, omdat het in feite net zoals in een videotheek werkt – maar dan op je medium thuis.