De grote games canon - deel 3

<\/center>
Tegenwoordig is een franchise met bijbehorend personage bijna net zo belangrijk als de kwaliteit van de game zelf. Een hoop personages zorgen ervoor dat fans blind een game kopen, denk maar eens aan Mario, Sonic of Lara Croft. Maar waarmee is dit eigenlijk begonnen?


Miyamoto<\/center>

Nintendo was een bedrijf dat al jarenlang speelgoed, speelkaarten en gadgets maakte, maar in 1980 wilde het ook de arcadehallen overnemen. Nintendo of America had een grote order geplaatst voor Radar Scope, een bescheiden hit in de Japanse arcadehallen. Het verschepen van de order duurde echter veel te lang en de hype rond de game was voorbij waardoor het in Amerika niet zo succesvol was. Op dat moment riep CEO Hiroshi Yamauchi de hulp in van gamedesigner Shigeru Miyamoto die Radar Scope moest aanpassen zodat het wel een succes zou worden in Amerika.

Miyamoto ging met Radar Scope aan de slag, maar in plaats van aanpassingen maken deed Miyamoto er veel meer mee. Miyamoto ontwierp Donkey Kong met de hardware van Radar Scope en bijna alle Radar Scope-kasten werden omgetoverd tot Donkey Kong-kasten. In de game is het de bedoeling dat jij, Jumpman, je vriendin Pauline redt uit de klauwen van een grote aap, Donkey Kong. Het spel kan gezien worden als voorloper van het huidige platformgenre. In Donkey Kong moet je als Jumpman over tonnen heen springen die DK naar beneden gooit. Gameplaybeelden van het spel kun je bekijken in het volgende filmpje:

Donkey Kong was voor Nintendo gelukkig wel een enorm succes in Amerika en aangezien Nintendo graag geld verdient kwam er uiteraard een vervolg in de vorm van Donkey Kong Jr. In dit vervolg was het DK zelf die ontvoerd was door Jumpman en moest je als Donkey Kong Jr. je pa redden. Het succes van Donkey Kong zorgde er echter ook voor dat Jumpman zijn eigen game kreeg. Hij onderging een naamsverandering, kreeg een broer en Mario en Luigi waren geboren. De eerste game waarin ze samen speelden was Mario Bros. uit 1983. Naast een broer kreeg Mario ook een ander beroep, in plaats van timmerman was hij nu een loodgieter die er op uitgestuurd werd om gespuis uit pijpen te verslaan. De hysterie rondom Mario ging echter pas helemaal los toen in 1985 Super Mario Bros. voor de Nintendo NES verscheen (tot op heden nog steeds de meest verkochte game allertijden). Sindsdien is Mario niet meer weg te denken uit de gamesgeschiedenis en is hij bekend bij iedereen die games speelt.

Andere developers zagen natuurlijk ook het succes van zowel de Donkey Kong als de Mario-games en begonnen ook games te maken met een icoon. Eén van de meest succesvolle iconen was Sonic van SEGA, maar tegenwoordig zijn er talloze andere personages te vinden in games die een zelfde uitstraling willen hebben als Mario, karakters die dankzij herkenning een game aan succes moeten helpen.

<\/center>

Zoals iedereen weet zijn Mario en Donkey Kong tegenwoordig nog steeds enorm populair en worden ze in vele Nintendo games gebruikt. Naast hun eigen games verschijnen ze ook vaak samen in partygames als Mario Kart en Mario Tennis. In totaal zijn er van beide characters samen zo’n 250 miljoen videogames verkocht, en dat is dus allemaal begonnen met een arcadegame genaamd Donkey Kong, ontwikkeld door Nintendo icoon Shigeru Miyamoto.