De grote games canon - deel 3

<\/center>

Sinds de oprichting in 1982 is Electronic Arts uitgegroeid tot een van de drijfveren van de hele gamesindustrie. Wie kent ze immers niet? Talloze succesvolle games en volledige franchises zijn uit de kantoren van de Amerikaanse developer, uitgever en distributeur gekomen en ze zijn met recht één van de grootste spelers op de videogame markt.

In 1982 kwam Trip Hawkings met het plan om een nieuw soort game-uitgever op te richten, een uitgever die de makers van games behandelt als artiesten in plaats van als de anonieme werkpaarden die ze dan toe waren. Dit bedrijf, dat eerst Amazin\\\' Software heette maar later wegens de nadruk op de behandeling van developers als artiesten toch Electronic Arts werd, zou ook anders zijn dan andere uitgevers omdat het direct zou leveren aan winkels, in plaats van te vertrouwen op distributiepartners. Doordat developers anders benaderd werden door EA (developers konden namelijk ook genieten van royale inkomsten als een game een groot succes werd, in plaats van dat alleen de uitgever er beter door werd) kreeg EA al snel een goede naam onder developers.


Trip Hawkins<\/center>

Na vele jaren goed werk verliet oprichter Trip Hawkins EA om het nu failliete 3DO op te richten en nam Larry Probst de EA-teugels in handen om het bedrijf te leiden tot wat het nu is. Door het onderhouden van sterke franchises zonder duidelijke voorkeur van het ene platform boven het andere is EA sterk gegroeid. De invoering van jaarlijkse updates van belangrijke games heeft hier ook zeker aan bijgedragen. Dit heeft er echter wel toe geleid dat EA de laatste jaren in een wat kwader daglicht stond bij menig fanatieke gamer. Dit door de minimale updates die soms worden doorgevoerd in die spellen en het gebrek aan innovatie alom. Ook de berichten die de anonieme echtgenote van een EA-medewerker naar buiten bracht over verplichte 100-urige werkweken hebben EA geen goed gedaan, al heeft het bedrijf op beide gebieden inmiddels beterschap beloofd. Aan de releaselijsten van het bedrijf is te zien dat het bedrijf tegenwoordig al veel compleet nieuwe titels op de markt zet, zoals Spore, Left 4 Dead en Dead Space, naast hun jaarlijkse updates.


Het oude logo van EA, waardoor veel mensen het bedrijf kenden als EOA<\/center>

Ondanks de kritiek blijven de games van EA goed verkopen en EA heeft met games als The Sims ook aan de wieg gestaan voor de algemene acceptatie van games. Mede door grote marketingcampagnes is iedereen ondertussen wel bekend met het fenomeen dat The Sims tegenwoordig is en wordt de game en door jong en oud gespeeld en gekocht.