Copy protection

Men zegt dat al deze investeringen uiteindelijk de consument ten goede komen. Maar hoe wordt nergens duidelijk. De prijs van een bioscoopkaartje is omhoog gegaan, CD\\\'s zijn alleen maar duurder geworden en zijn onspeelbaar op sommige spelers. De gemiddelde kwaliteit van videogames is ook niet vooruit gegaan, dus vraag je je af hoe jij, als consument, profiteert van al die beveiliging.

Enerzijds wordt het moeilijker om een beveiliging te omzeilen voor gewone huis- tuin- en keukengebruikers. Een copy-controlled CD is moeilijker naar MP3 te rippen dan een CD zonder die beveiliging. Aan de andere kant is het misschien een idee om al die miljoenen die in de piraterijbestrijding gestoken worden eens in de kwaliteit van het product te steken. Het idee dat bij de games-, film- en muziekindustrie leeft dat iedereen alleen maar download omdat het beschikbaar is, is een oud en achterhaald idee.

Zo hield een team van onderzoekers op de Universiteit van Minnesota een enquete onder de studenten. Hierin werd gevraagd hoeveel albums ze gedownload hadden, en hoeveel albums ze gekocht hadden. Wat bleek? Downloaders kochten meer albums dan niet-downloaders. Tevens waardeerden de downloaders hun CD\\\'s meer. De conclusie die de onderzoekers hieraan verbonden was dat downloaders zich veel meer bewust waren van wat er te koop was, en in hoeverre het hun geld waard was.

Een ander voorbeeld: na een ruzie met platenlabel Sony over de promotie van hun nieuwe album, besloot The Offspring om hun nieuwe single Original Prankster twee weken voor de release op hun site aan te bieden in MP3-vorm. Sony was laaiend, en dreigde met een rechtzaak wegens gederfde inkomsten. De rechter oordeelde echter dat The Offspring eigenaar was van de muziek, en er mee mochten doen wat zij wilden. Het nummer werd in totaal zo\\\'n 1,3 miljoen keer gedownload in de twee weken dat hij online stond. Na de release werd hij offline gehaald, en de plaat kwam op de US Billboard Top 40 binnen op #1.

En dan zijn er ook nog de bands die bekendheid verwerven mede dankzij het internet. Het bekendste voorbeeld is wel Arctic Monkeys, die door hun muziek op MP3 te verspreiden op internet een contract hebben gekregen, een werkelijke sensatie zijn geworden.

Behalve deze voorbeelden zijn er nog legio voorbeelden te noemen waaruit blijkt dat gratis beschikbaarheid niet automatisch leidt tot minder verkopen. Neem alleen maar het gemak waarmee consoles omgebouwd kunnen worden, en zet dat eens af tegen de verkopen van console-games. Je zou verwachten dat er niets meer verkocht zou worden.

Men is best bereid te betalen voor een product, ook als het gratis te krijgen is. Men heeft alleen nu meer dan ooit een keuze, en de mogelijkheid om slecht materiaal te scheiden van goed materiaal. Zodra de industrieën dat inzien, zal het de consument pas echt ten goede komen. De softwareindustrie (alle software-ontwikkelaars, behalve Microsoft en gamesdevelopers) heeft dit besef al. Men kiest ervoor kwaliteit te produceren en te vertrouwen in de consument. Een vertrouwen dat niet beschaamd lijkt te worden, aangezien bedrijven als Autodesk (o.a. 3D Studio Max), Adobe (o.a. Photoshop) en Jasc (Paint Shop Pro) nog gezond kunnen draaien. Zo gezond zelfs dat Adobe onlangs Macromedia (o.a. Flash en Dreamweaver) overgenomen heeft.

Goede producten verkopen. Ongeacht of ze op internet te vinden zijn of niet. Lord of the Rings, The Matrix, Mission Impossible 3, The Da Vinci Code en King Kong hebben dat in de bioscoopzaal bewezen. De Grand Theft Auto-serie, Halo 1 & 2, Ninja Gaiden, Devil May Cry en Metal Gear Solid hebben dat op de consoles bewezen. The Sims, Rollercoaster Tycoon 3, World of Warcraft en Civilization IV hebben dat op de PC bewezen. Frans Bauer, Audioslave, Rolling Stones en Norah Jones hebben het op audio-CD bewezen. Als mensen het goed vinden, kopen ze het vanzelf wel. Dus waarom niet die miljoenen uit het anti-piraterij-budget halen, en de producten goedkoper maken? Hierdoor stijgt de prijs-kwaliteit verhouding, en krijg je meer bioscoopbezoekers, meer verkochte games en meer verkochte CD\\\'s.

Momenteel werken de maatregelen tegen piraterij alleen maar averechts. Games die legaal gekocht zijn, maar een crack nodig hebben om te kunnen spelen door de beveiliging (voornamelijk door StarForce beveiligde games), geven de conument geen gevoel van waardering. Het \\\"We weten dat er illegale software is, en we waarderen het dat U desondanks besloten hebt om toch 40 euro voor ons product te betalen.\\\" spreekt er niet echt uit. Ook de kopie-heffing die op lege DVD\\\'s en CD\\\'s wordt geheven versterkt dit gevoel. Je betaalt een boete, omdat je iets koopt waar je wellicht illegale activiteiten mee zou kunnen plegen. Stel je voor dat je bij de aanschaf van een auto een boete zou moeten betalen, omdat je wellicht te hard zou kunnen rijden. Dat de organisaties die het geld innen, en moeten zorgen dat het bij de auteurs terecht komt, niet altijd uitbetalen aan de betreffende auteurs, hoor je overigens bijna niemand over bij BREIN.