Reclame in games
Dat reclame in games vaak genoeg helemaal niet storend is blijkt wel uit een onderzoek van Nielsen. Uit dit onderzoek over het spel American Wasteland is gebleken dat 91% van de gamers die de merk-auto hebben zien staan (een Jeep) de auto prima vond passen in de game. Sterker nog: 65% van de gamers die de auto hebben zien staan zegt zelfs dat als ze een auto gaan kopen dat dit dan een waarschijnlijk een Jeep zal zijn. Dit is een voorbeeld van goede integratie van reclames in games, maar games kunnen ook overdrijven. Een veel gehoorde klacht bij Fight Night 3 is dat er te veel reclame in zit. Zo hoor je vlak voor een replay:”This replay is brought to you by Burger King”. Nu is dit nog wel te overzien natuurlijk, maar zodra een uitgever te ver gaat met ingame-reclames dan zullen de gamers vanzelf de game links laten liggen. Het is dus voor de uitgever en ontwikkelaar belangrijk om een goede balans te vinden om het meeste uit ingame reclames te halen.
Met de komst van de next-gen consoles zal ingame-reclame alleen maar een belangrijkere rol gaan spelen. Dit komt doordat bij alledrie de consoles online-gaming een grote rol zal spelen en daardoor is de console de meeste tijd verbonden met het internet (de helft van de Xbox 360-consoles is verbonden met internet). Dit biedt natuurlijk veel mogelijkheden voor dynamic ingame-advertising. Sony heeft ook al aangekondigd dat ingame-reclames een belangrijke rol zullen spelen bij de PS3 en je kunt nu al zien dat dit ook zo is bij de Xbox 360 van Microsoft. Er zullen gratis gesponsorde games komen via Xbox Live Arcade, gratis Gold-weekenden die door Verizon gesponsord worden en ook film-trailers op de marketplace kun je zien als reclame. Hoe Sony het gaat doen met ingame reclame is nog niet bekend, maar de verwachting is dat het ongeveer hetzelfde zal zijn als bij de Xbox 360.