NHL 24

NHL24 is het nieuwe deel van de langlopende NHL ijshockey-game serie door EA-Sports. Deze serie kent net als FIFA (nu FC genoemd) en NFL een jaarlijkse release. er is nogal wat controverse onder de spelers vanwege de nieuwe 'Total Control' controls ook al is het nog steeds mogelijk de oude 'Skill Stick' controls te gebruiken. De laatste paar jaren heeft de NHL game-reeks verdeelde reacties ontvangen maar is NHL24 dan eindelijk een stap in de goede richting?

NHL24 is een sportgame waar EA het alleenrecht op de naam heeft, ik vond het persoonlijk een zeer vermakelijk spel om alleen of met vrienden samen te spelen. Er zijn verschillende game modes in NHL24 die ik hieronder zal behandelen. EA heeft in NHL24 een volledige controls overhaul gedaan. Het zogeheten 'Total Control' zorgt ervoor dat het nu veel makkelijker is om bepaalde trucjes (de zogeheten dekes) te doen. Dit heeft tot nogal wat controverse geleid onder de ervaren spelers die er lang over gedaan hebben om hun vaardigheden te optimaliseren om deze dekes (lees dieks) te kunnen uitvoeren. Het is namelijk een stuk moeilijker om dekes uit te voeren in het nog steeds te gebruiken 'Skill Stick'. Spelers kunnen nu bepaalde knoppencombinaties gebruiken om een aantal dekes uit te voeren in plaats van dat je de rechter thumbstick moet gebruiken om de controle over je hockeystick te houden. Volgens sommigen is dit oneerlijk, voor mij was het een uitkomst aangezien ik bar slecht ben in 'Skill Stick'. Het nieuwe 'Total Control' geeft het spel een wat meer arcade-achtig gevoel wat ik persoonlijk alleen maar positief vind.

NHL 24

De belangrijkste nieuwe feature in NHL24 is de 'exhaust engine'. Hoe langer jouw team in het aanvallende vak de puck bezit hoe sneller het team van de tegenstander vermoeid raakt. Dit is te zien met een cirkel op het scherm die langzaam vult. Als de cirkel vol is krijg je de melding 'Full Pressure'. Tijdens deze 'Full Pressure' heb je ongeveer 30 seconden de tijd om zo goed mogelijk gebruik te maken van de debuff die je tegenstander zijn team ontvangt. Hun spelers worden langzamer, slechter in het passen van de puck en ook de keeper (Goalie genoemd in ijshockey) wordt langzamer en slechter in het stoppen van jouw schoten op doel, dit maakt het makkelijker voor jouw team om te scoren. Ik vind het een goede toevoeging aan het spel dat het realisme van een team onder grote druk goed weerspiegelt. Het zorgt er ook voor dat je af en toe echt uit je stoel springt als je dan eindelijk die langverwachte goal weet te scoren.

Het 'Vision Passing System' zorgt ervoor dat het passen van de puck makkelijker is dan ooit. Je stuurt met de linker stick welke kant je de puck op wilt hebben en met de rechter trigger (of R2) tik je dan de puck die kant op. Hoe harder je de rechter trigger indrukt hoe harder de pass. Ook is het nog steeds mogelijk om de rechter trigger ingedrukt te houden om te passen, je teamgenoten krijgen dan een toegewezen knop boven hun hoofd en als je die knop indrukt pass je de puck naar de door jou gekozen speler (als deze niet wordt onderschept natuurlijk).

NHL 24
NHL 24

NHL24 ziet er grafisch redelijk goed uit. de flitsende borden en displays spatten van je scherm waardoor je je echt toeschouwer van een topwedstrijd waant. ook is de muziek in het stadion perfect geregeld voor de setting. Wat hierin tegenviel was de behoorlijke generieke tribune, de toeschouwers zien er slecht uit ten opzichte van de spelers en de bomen in de introfilmpjes van de buitenbanen zijn behoorlijk blokkerig. Ook zijn de cutscenes behoorlijk generiek te noemen. Elk team doet aan het begin van een wedstrijd nagenoeg hetzelfde alleen hebben ze een ander tenue aan. Dit is voor een spel uit deze tijd toch wel beneden peil te noemen maar is verder niet storend voor de gameplay zelf. De gameplay staat in NHL24 als een huis en heb me er dan ook echt lang mee vermaakt. NHL24 speelt zeer vloeiend en je voelt dat je echt de controle over je spelers hebt, de herhalingen zijn vermakelijk om naar te kijken en ook de bodychecks zien er uit alsof ze echt pijn doen. Ik betrap mezelf er zelfs wel eens op dat ik aan het spel denk terwijl ik niet eens thuis ben en dat wil toch wel wat zeggen.

NHL24 kent meerdere speelmodi, uiteraard is er de 'Play now' optie waarin je twee teams kiest die het tegen elkaar op nemen, dit kun je spelen tegen zowel de computer als een tweede speler. Dit is de optie die ik eigenlijk het meeste heb gespeeld. In 'Be A Pro' ontwerp je je eigen personage en kun je zijn carrière doorlopen. De wedstrijden spelen anders dan in reguliere wedstrijden aangezien je in deze modus alleen maar de door jouw ontworpen personage kunt besturen. Je wordt continu gewisseld en speelt alleen de minuten dat je je daadwerkelijk op het ijs bevind. Speel je goed dan ontwikkelt je personage zijn vaardigheden, speel je slecht, dan kunnen je vaardigheden verslechteren en is het mogelijk dat het teammanagement en je teamgenoten ontevreden worden. Zowel tijdens de wedstrijden als tussen de wedstrijden door krijg je een aantal gesprekken met zowel teamgenoten, je coach, het management, de pers als verschillende fans. De tegenhanger van de Be A Pro modus is de 'Franchise' modus. Hierin speel je juist de manager van een team en moet je spelers verhandelen, het moraal op peil houden, de eigenaar van de club tevreden houden en het stadion verbouwen en/of upgraden. Ook ben je als manager verantwoordelijk voor zowel het budget als het onderhoud. Verder is er de 'Playoff' modus waarin je een aantal teams kiest en een toernooi kunt spelen om de Stanley Cup (deze modus is erg leuk als je met meerdere vrienden speelt).

NHL 24
De gesprekken in 'Be A Pro' zijn eigenlijk vrij generiek en je kunt alleen maar antwoorden kiezen. Geen enkel gesprek is ingesproken en de uitkomst van alle antwoorden zijn van te voren bekend behalve de 'persuasion' antwoorden. Je krijgt Teammate, Management of Brand punten afhankelijk van het antwoord dat je geeft maar hier hangen ook bepaalde verantwoordelijkheden aan. Als je tegen de pers opschept dat je wel even een hattrick gaat scoren in je volgende wedstrijd moet je die ook daadwerkelijk scoren, lukt dit je niet dan word je daar op afgerekend en verlies je respect onder je fans maar ook van het management. Lukt het je wel om deze missies te doen kun je een bonus verwachten in zowel fans als ervaringspunten wat jouw speler weer beter maakt. Ik vond de 'Be A Pro' modus op zich wel vermakelijk maar zou het toch leuker gevonden hebben als de gesprekken ingesproken waren geweest en had het ook beter gevonden als de uitkomst van je antwoorden niet van te voren bekend werd gemaakt.

In NHL24 is ook weer 'World of Chel' en 'Ultimate Team' te spelen. in World of Chel ontwerp je net als in Be a Pro een personage en is het mogelijk om je eigen team op te richten (of je aan te sluiten bij een reeds bestaand team). In deze modus is het mogelijk om op buitenbanen in teams van 4 tegen 4 te spelen of kun je in EASHL echte hockeywedstrijden van 6 tegen 6 spelen. Iedereen bestuurt in deze spelmodus alleen zijn eigen personage. Je speelt online tegen andere spelers en kunt ervaringspunten verdienen om jouw speler beter te maken. Je speler gaat level up en als je een bepaald level behaald hebt speel je 'Perks' vrij. Perks zijn modifiers die je voor je speler kunt activeren. Hierdoor word je bijvoorbeeld beter in passen of is het mogelijk body checks die een andere speler zullen vloeren te weerstaan. Ook is er in World of Chel een battlepass die ervoor zorgt dat je een verscheidenheid aan cosmetica voor jouw speler kunt vrijspelen. Het is ook mogelijk om in de 'store' verschillende outfits of zelfs personages te kopen. De spullen op personages die je ontgrendelt zijn puur cosmetisch en hebben gelukkig geen invloed op de gameplay.

NHL 24
In 'HUT of Hockey Ultimate Team' is het mogelijk om jouw dream team te maken en het daarmee tegen andere teams zowel online als offline op te nemen. Nieuwe spelers kun je vrij spelen door spelerskaarten te verzamelen. Je kunt deze kaarten verzamelen door te spelen en uitdagingen te halen. Door te spelen verdien je punten die je kunt spenderen aan zogeheten 'Card Packs', deze bevatten een aantal kaarten (spelers dus) die je vervolgens aan je team kunt toevoegen. Ook is het mogelijk om card packs te kopen in de store als je zo snel mogelijk een all star team wilt samenstellen. Je begint met een aantal basis kaarten waarvan drie spelers van de door de speler gekozen favoriete club zijn. Als je een kaartenpak vrijspeelt of koopt werkt het als volgt: een pakje kaarten bevat bijvoorbeeld tien spelers, drie daarvan zijn gegarandeerd een 'Gold Player' met een gemiddeld aantal punten van 81+ en bijvoorbeeld één gegarandeerde 'Pro' speler met een gemiddeld aantal punten van 90+. De overige zes kunnen dan van alles zijn, van een extra pro speler tot een speler uit de derde divisie. Het is ook niet van te voren bekend uit welke club de spelers die je uit de kaartenpakjes trekt komen. Er zijn dus nog steeds de omstreden lootboxes maar het is nu enigszins duidelijk wat je koopt.

NHL 24

Conclusie:
NHL24 is qua gameplay een enorm vermakelijk spel. Het nieuwe total control geeft het spel een iets meer arcade-gevoel waardoor het voor iedereen wat toegankelijker wordt. Als je eenmaal de controls door hebt zul je merken dat je het spel ook steeds leuker gaat vinden en maak je er een sport van om zo mooi mogelijke goals te scoren. Toch schiet het op sommige punten tekort, de toeschouwers in het stadion zien er niet mooi uit en dit is eigenlijk niet acceptabel voor een 'current gen' spel, ook de 'Be a Pro'-modus is leuk om te spelen maar mist wel de diepgang die nodig is om het interessant te houden. Op het ijs zelf zit het spel gewoon goed in elkaar en was ik vaak op het puntje van mijn stoel te vinden. Verder is het een perfect spel om voor thuis te komen en even een of twee potjes te spelen.