My Time at Sandrock

My Time at Sandrock is het tweede spel uit de My Time-reeks waarvan My Time at Portia het eerste deel was. My Time at Sandrock speelt zich 330 jaar na 'de calamiteit' af. Je wordt als nieuwe 'Builder' aangenomen in het stoffige dorp gebaseerd op het Amerikaanse oude westen. Het is aan de speler en zijn gereedschap om Sandrock beter te maken dan dat het ooit is geweest. Maar is deze sim-RPG die voelt als kruising tussen Stardew Vallen en Animal Crossing in staat om lang genoeg de aandacht vast te houden om dat voor elkaar te krijgen?

My Time at Sandrock wordt dus een sim-RPG genoemd, maar is eigenlijk van alles in een. Je komt nadat je bent aangenomen als de nieuwe 'Builder' terecht in het stoffige Sandrock. De vorige Builder gaat met pensioen en er zijn twee (waarvan jij er een bent) nieuwe Builders aangenomen. De speler mag de oude werkplaats van de vorige Builder overnemen en je wordt na een korte introductie met je baas al vrij snel aan het werk gezet om bepaalde dingen in het dorp te repareren. 

Als eerste heb je daar natuurlijk gereedschap en materialen voor nodig. Je verzamelt je eerste materialen uit een aantal stapels schroot en maakt daarna een bijl en een zogeheten pickhammer. Nu ben je in staat om stenen en andere materialen te verzamelen. Het verzamelen van materialen om dingen voor zowel jezelf als voor de bewoners van Sandrock te bouwen zit goed in elkaar. Het is niet zo dat je constant van steen naar steen aan het lopen bent om aan je spullen te komen. Er zijn verschillende dungeons in My Time at Sandrock die je zult moeten doorzoeken. Ook zijn gevechten een groot onderdeel van het spel en krijg je verschillende onderdelen van verschillende soorten monsters.

My Time at Sandrock

Het stoffige Sandrock heeft zijn charme. Het lijkt een beetje alsof je in een western tekenfilm rondloopt, zelfs de accenten zitten er goed in. Het Amerikaans gesproken Engels in de cutscenes werkt in deze setting goed en is erg vermakelijk. Alle cutscenes in het spel zijn ingesproken, maar als je een NPC in het spel aanspreekt werkt het met een slagzin en tekstballonnen. Zo word je onder andere aangesproken met de bekende 'Howdy Pardner' en is de voornaamste bron van voedsel de veehouderij (in dit spel Yakmel geheten). Ook is water een schaars goed in Sandrock en dus moeten de bewoners spaarzaam met water omgaan. Alle bewoners in My Time at Sandrock hebben hun eigen persoonlijkheid. Het is mogelijk om vriendschapspunten met bewoners op te bouwen door met ze te praten, 'Critters' (een soort steen, papier, schaar, minigame met kaarten) te spelen, met ze te sparren of door cadeautjes weg te geven. Word je vrienden met bepaalde bewoners dan zit daar een beloning aan vast. De ene zal je cadeaus sturen en bij de andere krijg je bijvoorbeeld korting in zijn of haar winkel. Het is zelfs mogelijk om te trouwen en kinderen te krijgen in My Time at Sandrock.

Het spelverloop gaat zeer natuurlijk, je wordt regelmatig bij je werkplaats bezocht door de bewoners van het dorp die je vervolgens missies geven. Meestal zijn dit kleine dingen, ze hebben bijvoorbeeld een rubberen buis nodig om iets in huis te repareren. Je krijgt op deze manier ook regelmatig grotere opdrachten die het verhaal vorderen. Door de verhaalmissies te doen krijg je ook toegang tot nieuwe gebouwen en vaardigheden. Je kan bijvoorbeeld pas beginnen met het cultiveren van groenten nadat je de bijbehorende persoon die daar verstand van heeft geholpen hebt. Je kunt bepaalde mijnen pas bezoeken nadat je een lift hebt gebouwd die je naar beneden kunt laten zakken. Ook zijn er gedeeltes van de map die afgesloten zijn, totdat je voor dat gedeelte een missie hebt gedaan. Dit gaat gelukkig nooit op een storende manier en wordt zo gebracht dat er altijd een logische reden is waarom je ergens niet heen kan.

My Time at Sandrock

Het verzamelen van materiaal in My Time at Sandrock werkt zoals je van soortgelijke spellen kunt verwachten. Verschillende soorten stenen geven verschillende materialen, er zijn meerdere soorten hout die je nodig hebt, je zult schroot moeten verzamelen om aan bepaalde voorwerpen te komen en ook zul je mijnen en kerkers in moeten om de echte goede loot te vinden. Ook moet je in My Time at Sandrock verschillende machines bouwen en onderzoeken. Er zijn in de oude ruïnes 'Data Disks' te vinden. Deze kun je laten ontcijferen bij het research center en voor elke machine of upgrade die je nodig hebt moet je een x aantal Data Disks inleveren. Hierna duurt het een aantal dagen voordat de Data Disks zijn ontcijferd en ontvang je het diagram voor de door jou gekozen machine in de post. Je hebt deze Data Disks ook nodig om sommige machines te bouwen, dus reden genoeg om regelmatig de mijnen in te duiken. Dit zul je ook moeten blijven doen, aangezien dit een belangrijke methode is om aan geld (Gols) en vriendschapspunten te komen. De bouwmaterialen heb je namelijk nodig om bepaalde commissies te doen. Deze commissies kun je zelf uitkiezen vanaf een prikbord en variëren van basis materialen voor bepaalde personen tot hele machines. Hoe moeilijker een commissie is, des te meer geld, reputatie en vriendschapspunten deze oplevert. Voor alles wat je in het spel doet krijg je bovendien ervaringspunten waardoor je personage sterker wordt en kun je verschillende perks vrijspelen waardoor je bijvoorbeeld beter wordt in het hanteren van wapens of bijvoorbeeld sneller vrienden maakt.

My Time at Sandrock speelt zich 300 jaar na 'de calamiteit' af. In die tijd is zo'n beetje alle moderne technologie verloren gegaan. Sandrock is bovenop de oude ruïnes van de verwoeste wereld gebouwd. Er zijn dan ook genoeg 'moderne' schatten te vinden. In het verhaal zul je vaak te maken krijgen met de 'oude' en 'nieuwe' wereld en de angst die daar omheen hangt. De kerk wil moderne technologie (technologie uit de oude wereld dus) vooral tegengaan uit angst dat de wereld daardoor weer zal vergaan. Over het verhaal van My Time at Sandrock ga ik verder niet te veel vertellen in verband met spoilers, maar het zit goed in elkaar. Ook de Geeglers (een soort antropomorfische hagedismensen) hebben zo hun redenen om de mensen van Sandrock het leven zuur te maken.

My Time at Sandrock

In My Time at Sandrock is het belangrijk de reputatie van je werkplaats hoog te houden. Reputatie zorgt er namelijk voor dat jij jouw werkplaats en huis kunt upgraden. Hierdoor krijg je meer ruimte voor je machines (en kun je dus meer maken) en kun je ook moeilijkere (en dus beter betaalde) commissies krijgen. Als je je huis en het bijbehorende meubilair verbetert krijg je bepaalde buffs, zo zijn er meubelstukken te vinden die je bijvoorbeeld luck geven, een beter bed zorgt er voor dat je beter uitrust en dus meer levenspunten en uithoudingsvermogen hebt, en weer andere meubelstukken zorgen er voor dat je bijvoorbeeld een buff krijgt op je aanvallen of verdediging. Vechten hoort ook bij een groot gedeelte van My Time at Sandrock. Sommige grondstoffen kun je alleen maar krijgen door bepaalde monsters te doden en sommige speciale onderdelen zijn alleen maar in de meest gevaarlijke ruïnes te vinden. Het vechten in My Time at Sandrock werkt soepel, er zijn mêlee wapens die je kunt vinden of zelf kunt maken en er is ook een scala aan pistolen te vinden. Het wisselen tussen mêlee en ranged zorgt ervoor dat je ineens een heel ander type spel aan het spelen bent. Als eerste zorgen voor een explosie door het beschieten van explosieve ton, waardoor de monsters gigantische schade oplopen en ze vervolgens afmaken met je mêlee wapen voelt bovendien ook gewoon heerlijk om te doen.

In My Time at Sandrock zijn ook weer meerdere dorpsfeesten waar je aan kunt deelnemen. Veel van deze dorpsfeesten zijn seizoensgebonden en bij de dorpsfeesten zijn altijd unieke minigames te spelen. Zo is er onder andere een danswedstrijd te doen waarin je de juiste knoppen op het juiste ritme moet indrukken, maar ook een spokenjacht: dit is een soort verstoppertje met verklede dorpelingen tijdens Halloween. Hierin moet je met een speciale zaklamp objecten scannen om te kunnen zien of het een 'spook' is. Is het inderdaad een spook dan verdien je punten waarmee je in de festivalwinkel items voor zowel je personage als meubilair voor je huis kunt kopen. Ook zijn er in de dagen voor de feesten vaak extra commissies te doen. Je moet dan bijvoorbeeld spullen verzamelen om versieringen te kunnen maken of je bent bezig met het inzamelen van voedsel voor de minderbedeelden. De charme van de personages in My Time at Sandrock en de manier waarop ze beschreven zijn zorgt er al snel voor dat je een aantal favoriete personages hebt. Je wilt deze dan niet teleurstellen en gaat dan toch maar die ene bonus commissie doen waar je eigenlijk geen zin in had. Je had immers een nieuw gedeelte van een grot gevonden die je wilde gaan verkennen, maar die moet maar wachten tot na het dorpsfeest. Het stadje Sandrock is niet heel groot, gelukkig is er altijd wat te doen waardoor het spel nooit als 'klein' aanvoelt. Bovendien breidt de map zich nog enigszins uit naarmate je verder komt. Hier kun je nieuwe materialen en schatten vinden, die je vervolgens kunt gebruiken om nieuwe dingen te bouwen of het museum uit te breiden.

My Time at Sandrock

Conclusie:
My Time at Sandrock is een zeer leuk en verslavend spel. Ik heb dan ook regelmatig mijn slaap uitgesteld omdat ik toch nog dat ene stukje wou gaan onderzoeken of toch nog die ene commissie wou afmaken. Het verhaal in My Time at Sandrock is leuk geschreven, ook de personages zijn aandoenlijk en hebben allemaal hun eigen persoonlijkheid en voorkeuren. My Time at Sandrock geeft je eindeloos de tijd om te blijven bouwen en je huis te versieren en/of uit te breiden. My Time at Sandrock kun je uren achter elkaar doorspelen of doe je even tussendoor om even een commissie of iets dergelijks te bouwen. My Time at Sandrock heeft mij echt verrast met alle content die in het spel verstopt zit, je raakt dan ook niet snel uitgespeeld.

Gespeeld op pc ook verkrijgbaar op Nintendo Switch, PS4/PS5 en Xbox Series X|S en Xbox One.