Game of Thrones (seizoen 1)

Een TV-serie die genomineerd wordt voor 330 industry awards en er 114 wint, verdient een game. Telltale is niet de eerste die het probeert; in onder andere 2012 kwam er al een Game of Thrones-RPG uit met dezelfde naam, maar dat was geen groot succes.

Telltale heeft zich bewezen met games als Tales of Monkey Island, The Wolf Among Us en The Walking Dead. De onafhankelijke ontwikkelstudio is ontstaan door trammelant bij de avonturengameafdeling van LucasArts, en is gevormd door medewerkers die na het gedonder LucasArts gedag zeiden en een eigen studio begonnen.

Game of Thrones: A Telltale Games Series speelt zich gelijktijdig af gedurende enkele grote gebeurtenissen tussen het einde van seizoen 3 en het einde van seizoen 4 uit de succesvolle HBO-serie, maar volgt een eigen 'sub'-verhaallijn. Huis Forrester staat centraal, een klein huis uit het Noorden dat trouw zweert aan de Stark-familie. Wanneer familiehoofd Gregor Forrester het leven laat tijdens een hinderlaag, geeft hij een geheim mee aan zijn vertrouwde squire Gared Tuttle, die naast een aantal leden van de familie Forrester een van de speelbare personages is. Het is erg tof om te zien dat ontwikkelingen uit de serie doorklinken in de game. Zo ben je op een gegeven moment in gesprek tijdens een tuinfeest in King's Landing, als er opeens paniek ontstaat en je op de achtergrond mensen hoort schreeuwen: "Do something!! He's choking!!".

Mira Forrester is de oudste dochter uit het gezin en woont in King's Landing, waar ze als handmaiden werkt voor lady Margaery Tyrell. Ze ontvangt nieuws over de tumult in Ironrath, waar huis Forrester is gevestigd. Ook in Essos is de familie vertegenwoordigd: Asher Forrester, die werd verbannen vanwege een liefdesaffaire met het verkeerde huis, wordt door zijn oom verwittigd over de omstandigheden thuis en dringt aan op zijn terugkeer. Verder speelt een groot deel van de game zich af in Castle Black, bovenop The Wall, en in de wildernis ten noorden van The Wall. Veel bekende locaties, veel bekende personages en nog belangrijker: de originele stemmen. Margaery Tyrell, Tyrion Lannister, Cersei Lannister, Jon Snow; allemaal originele cast. De vele verschillende locaties en speelbare personages zorgen voor een prettige afwisseling.

Net zoals de serie heeft de game een erg zwaarmoedige sfeer. Huis Forrester is een nobel huis, maar niet sterk genoeg om zich te kunnen verdedigen tegen machtige families als de Boltons of, hun gezworen vijand, de Whitehills. Zoals we gewend zijn van Telltale-games, moeten er moeilijke keuzes gemaakt worden. Het is aan de speler om deze keuzes te maken op basis van bijvoorbeeld eer, nederigheid, of standvastigheid. Hoe je als speler te werk gaat, kan de uitkomst van bepaalde gebeurtenisssen ernstig beïnvloeden, alhoewel bij lange na niet alle keuzes invloed hebben het verdere verloop.

Dat is een kracht van Telltale; de speler wordt in de waan gelaten dat ieder besluit grootse gevolgen heeft, terwijl dit in de praktijk eigenlijk minimaal is. Dat maakt het spelen van de games echter niet minder leuk. Daarnaast zijn dialoogkeuzes vaak nog terug te horen in toekomstige gesprekken, ongeacht of het echt invloed heeft gehad op het spelverloop. Zo kun je op een bepaald punt kiezen om de ring van een lord te kussen, of te weigeren. Of je nu weigert of niet, voor het verloop van het verhaal maakt het weinig uit, maar andere personages uit de game ventileren wel degelijk hun mening over jouw keuzes, zij het positief of negatief. Dat maakt onbelangrijke keuzes alsnog leuk om te maken, hoewel het jammer is dat tegen het einde blijkt dat veel keuzes helemaal geen invloed hebben gehad; het komt de herspeelwaarde niet bepaald ten goede.

Meer dan eens zal je je in wanhopige situaties bevinden. Gevangen, vernederd, bespuugd, in elkaar geslagen, gemutileerd; Telltale schroomt niet om je te tot op het bot te laten vernederen en je te laten zinnen op wraak. Het is aan de speler om wraakzuchtig of juist gewiekst te reageren op situaties. Het is in ieder geval zeer waarschijnlijk dat als je van de serie zelf houdt, je deze game ook zal waarderen. Het ís Game of Thrones pur sang qua sfeer en narrative. De zwaarmoedigheid uit de serie is goed te herkennen in de game, misschien zelfs iets té goed. Er is eigenlijk nauwelijks sprake van voldoening in dit eerste seizoen. Verstandig, enerzijds, omdat veel gamers zullen smachten naar een vervolg, maar uitsluitend wanhoop en ellende kan ook een schare gamers afschrikken.

Game of ThronesA Telltale Games Series is allesbehalve een happy-go-lucky game waarin je de held speelt. Ook is er net als in de serie geen tekort aan heftige scenes, bijvoorbeeld wanneer de doorgedraaide Ramsey Snow een mes door de keel jaagt door een van de kinderen van huis Forrester, of wanneer een bondgenoot uit huis Glennmore ontdaan wordt van zijn ingewanden terwijl hij nog leeft. Wees in ieder geval bereid om vernederd te worden, aangezien dat toch wel aardig centraal staat in het eerste seizoen van deze veelbelovende gameserie. Een slimme zet, aangezien je na dit eerste seizoen zal hunkeren naar antwoorden en, zeer waarschijnlijk, naar wraak. Er is dan ook nauwelijks iets afgesloten qua verhaal na dit eerste seizoen en dat komt goed uit want seizoen 2 zit in de pijplijn.

• Game of Thrones pur sang
  • Afwisseling personages/locaties
  • Vermakelijke en moeilijke keuzes