Might & Magic Heroes VI: Shades of Darkness

Enkele weken geleden mocht ik al de preview-versie spelen waar ik jammergenoeg geen van de daadwerkelijke content die de expansion met zich meebrengt kon spelen. Gelukkig kreeg ik de kans om de volledige versie van zowel Might & Magic Heroes VI en Might & Magic Heroes VI: Shades of Darkness te spelen, ondanks dat de expansion stand-alone is.

header

Een van de issues waar ik bij de preview tegenaan liep was het gebrek aan een tutorial. Dit is nu dubbel en dwars rechtgezet, want Might & Magic Heroes VI komt met een gehele tutorial campaign waar je gedurende enkele uren gameplay de fijne kneepjes van Might & Magic wordt bijgebracht.

De Dark Elves
Shades of Darkness voegt twee nieuwe campaigns toe aan het op zichzelf al enorm uitgebreide Might & Magic Heroes VI, waarvan één het verhaal van de Dark Elves beslaat, een nieuwe factie die aan de game wordt toegevoegd. De Dark Elves zijn een afsplitsing van de gewone Elves, die zijn ontstaan nadat de Elvenkoningin Tuidhana een pact maakte met de Faceless. Zij en haar volk werden ondergronds gedreven, waarna de Dark Elves ontstonden. Echter stierf Koningin Tuidhana niet veel later en raakten de Dark Elves verdeeld in talloze clans.

Raelag

In de nieuwe campaign speel je als Raelag, zoon van Tuidhana, en het doel is om de Dark Elves weer sterk te maken. Om dit doel te bereiken, wil hij zich keren tot de krachten van de duistere god Malassa. Echter heeft hij hiervoor de as van zijn moeder Tuidhana nodig, welke bovengronds bewaard wordt door de engel Orna.

Pijnlijk pittig
Hoewel het verhaal goed wordt overgebracht en de campaigns erg leuk zijn, lokt het de minder ervaren speler al snel in de val. Zelfs op de easy-modus is het spel enorm pittig, hoewel je het totaal niet verwacht. Het begint steeds makkelijk, maar gaandeweg verlies je hier en daar een aantal manschappen van je leger en je weet maar nooit hoeveel manschappen je kan regenereren. Hoewel je in de meeste Might & Magic Heroes VI-campaigns beschikt over een Town die nieuwe manschappen kan regenereren, is dit niet het geval in de campaign van de Dungeon-factie. Als dan na meer dan een uur blijkt dat je niet genoeg manschappen hebt om Orna te verslaan, is het erg vervelend dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen, want tussensaves laden heeft dan ook weinig zin. Wellicht vinden ervaren Might & Magic-spelers hier juist wel weer plezier in.

Natuurlijk zijn er ook maps waar je wel een Town tot je beschikking hebt, maar hier zit weer een ander addertje onder het gras om de moeilijkheidsgraad kunstmatig hoog te houden. De AI genereert namelijk simpelweg meer manschappen dan jij, oftewel, de AI speelt vals. Wederom zullen er vast spelers zijn die hier plezier uit kunnen halen, maar voor mij persoonlijk haalt dit een hele hoop plezier weg. Ik zie veel liever een intelligente, sterke AI, dan eentje die vals moet spelen om het uitdagend te houden. Dat het nodig is blijkt wel, want de skirmish-modus is kinderlijk eenvoudig. Hier speelt de AI niet vals.

Vein

Voor de doorzetters
Voor de doorzetters die van een uitdaging houden is dit dus een prima uitbreiding. Met de twee campaigns ben je toch wel minimaal een uurtje of tien extra zoet, afhankelijk van hoe goed je bent. Ook is de speelstijl van de Dark Elves erg gericht op ervaren spelers. Over het algemeen zijn de creatures erg fragiel maar doen ze erg veel damage. Zo is de Assassin bijvoorbeeld onzichtbaar tot hij aanvalt, en als hij aanvalt doet hij ontzettend veel schade. Als hij echter klappen moet vangen, is hij zo dood. Dit is ook het geval met de meeste ranged units, waardoor het moeilijk is voor beginners om er mee uit de voeten te kunnen, want bij een misstap kun je zomaar een flink deel van je units kwijtraken in het gevecht.

Shades of Darkness is zeker de aanschaf waard voor de ervaren Might & Magic-speler en voegt meer dan genoeg gameplay toe. Het verhaal is wederom uitstekend en de unieke speelstijl van de Dungeon-factie voegt ook veel mogelijkheden toe aan zowel de skirmish- als de multiplayer-modus. Echter is de nieuwe content veel te pittig voor nieuwe spelers, waardoor de keuze voor een stand-alone expansion wat lastig te begrijpen is. Gelukkig heeft uitgever Ubisoft ook een Complete Edition uitgebracht, met Might & Magic Heroes VIShades of Darkness en de twee DLC-pakketten die Ubisoft voor Might & Magic Heroes VI heeft uitgebracht, Danse Macabre en Pirates of the Savage Sea. Nieuwe spelers raad ik dan ook ten zeerste aan om eerst Might & Magic Heroes VI te spelen, en daarna pas Shades of Darkness en de twee DLC-pakketten.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Veel extra content - Onverwacht moeilijk 7,5
+ Gameplay Dungeon-creatures - Regelmatige vastlopers