Gran Turismo 6

In tegenstelling tot zijn voorganger heeft Gran Turismo 6 slechts drie jaartjes op zich laten wachten, en wederom was het het wachten waard!

Header

Ondanks de release van de next-gen consoles, komt Gran Turismo 6 gewoon uit op de 'ouderwetse' PlayStation 3, waarmee de game het tempo van twee games per consolegeneratie vasthoudt. Al voordat de game uitkwam, heb ik hierover verscheidene discussies gehad met allerlei mensen; is het goed of slecht dat Gran Turismo 6 niet op de PlayStation 4 uitkomt? Na het spelen van de game is het duidelijk dat het alleen maar goed is. En waarom, dat lees je in deze review!

SLS AMG GT3 op Goodwood

Tot de laatste druppel uitgeperst
Hoewel ten tijde van de release van Gran Turismo 5 men de graphics verbluffend vond, waren er velen klachten over de rest van het spel. Menu's waren traag en onlogisch, enkele races waren enorm frusterend en nog veel meer ellende. Het spel bevatte weliswaar meer dan duizend auto's, maar vele hiervan waren rechtstreeks overgenomen van de voorganger op de PlayStation 2. Deze en andere problemen zorgden voor veel frustratie bij fans die vijf jaar op de game hadden gewacht. Tot mijn grote vreugde heeft Gran Turismo 6 vrijwel al deze problemen aangepakt.

Het eerste wat je opvalt als je Gran Turismo 6 opstart zijn de menu's en de laadtijden. De enige momenten dat je nog echt moet wachten, zijn de eerste keren dat je een circuit of auto laadt. Hierrna zijn deze geïnstalleerd op de harde schijf zullen ze voortaan snel laden. Niet langer moet je vier of vijf menu's doorworstelen om je auto te wisselen of te tunen. Dit is allemaal netjes onder de start knop van de DualShock 3 verwerkt, waardoor je op elk moment voor je aan een race begint van auto kunt wisselen of wat aanpassingen kunt maken.

Silverstone

Een andere grote opluchting is dat er niet langer onderscheid is tussen 'Premium' en 'Standard' wagens. Nog veel meer auto's zien er spectaculairder uit dan voorheen, en alle 'Standard' auto's hebben een visuele upgrade gekregen. Er zijn nog steeds auto's die er minder uitzien, maar met meer dan 1200 auto's neem ik dat wel voor lief. Het is duidelijk te zien dat Polyphony de Cell-processor van de PlayStation 3 tot de laatste druppel uit weet te persen, want het gros van de auto's ziet er verbluffend goed uit.

Nóg realistischer
Hoewel het racen in eerste instantie als vanouds aanvoelde, was al snel te merken dat het rijden in Gran Turismo 6 vele malen beter gaat dan in Gran Turismo 5. De ophanging en de banden van auto's worden nu veel nauwkeuriger gesimuleerd, waardoor alles een stuk natuurlijker aanvoelt. Kleine nuances, zoals je auto die lichtjes omhoog veert na hard remmen omdat de downforce afneemt, en andere zaken zoals de nieuwe bandengeluiden maken dat gevoel echt af.

Naast de simulatie van de physics is ook het tijdsverloop tijdens het racen zeer indrukwekkend. Het is namelijk mogelijk dat een race voor zonsondergang begint en dat het tijdens de race langzaam nacht wordt. Daarnaast kan het, als het tegenzit, gaan regenen. Deze veranderende omstandigheden zorgen ervoor dat de races die wat langer duren vele malen dynamischer worden in plaats van dat ze slechts een grind van rondjes zijn. Al met al is de race-ervaring stukken beter geworden.

Nissan GT-R

Klein maar fijn
Naast de grote veranderingen die ik hierboven bespreek, zijn er ook een hele hoop kleine tweakjes die enkele problemen van GT5 oplossen. Een erg prettige verandering is de mogelijkheid om meerdere setups voor je auto's te bewaren. Een beetje Gran Turismo-speler sleutelt regelmatig aan zijn auto, en past deze ook aan naargelang het circuit waarop wordt geracet. Niet langer is het nodig om meerdere dezelfde auto's aan te schaffen of de settings op te schrijven op een papiertje; voortaan kun je gewoon meerdere setups aanmaken en hier op elk moment tussen wisselen. Een langverwachte en erg welkome toevoeging.

Daarnaast zijn er nog enkele tuningsmogelijkheden bijgekomen. Zo is het nu éindelijk mogelijk om je remmen te upgraden (waarom dit niet kon in GT5 is mij een raadsel), voor de visuele perfectionisten onder ons is het mogelijk om te kiezen tussen verschillende maten velgen en spelers kunnen standaardspoilers demonteren. Spelers die graag een 'slammed' of 'sleeper' auto willen maken, zijn dus voortaan bij Gran Turismo 6 aan het juiste adres.

Een laatste en subtiele toevoeging die de developers hebben gedaan is misschien nog wel de prettigst. Spelers krijgen namelijk, door middel van een driehoekje links en rechts op het scherm, visuele feedback als een tegenstander in zijn dode hoek zit. Misschien niet heel realistisch, maar het voorkomt wel een hoop frustrerende crashes.

Ford GT op Goodwood

Net geen 10
Er is maar één reden waarom deze game geen 10 krijgt; het is namelijk nog steeds niet mogelijk om deadzones voor stuurwielen in te stellen. Veel stuurwielen, waaronder mijn Logitech G25, hebben er nogal eens last van dat de pedalen niet altijd naar '0' gaan als ze niet worden ingedrukt. Als gevolg hiervan komt het soms in Gran Turismo 6 voor dat mijn auto lichtjes afremt zonder dat ik het rempedaal ook maar aanraak. In zo'n beetje elke racegame kan je dit oplossen door een zogeheten 'deadzone' in te stellen, maar niet in Gran Turismo 5 en 6. Bij de voorganger werd hier ook al steen en been over geklaagd, en men heeft het simpelweg niet opgelost, terwijl het enorm simpel is om te implementeren. Jammer.

Gran Turismo 5 was al erg goeden Gran Turismo 6 is hier de overtreffende trap van. Vrijwel alle misstanden, foutjes, ergernissen en bugs van de voorganger zijn aagepakt, en het voegt daar tevens een geweldige nieuwe race-ervaring en een sloot content aan toe. Daarbij wordt echt het uiterste gehaald uit Sony's inmiddels zeven jaar oude console, waarvoor hulde. Wat mij betreft is de beste racegame van 2013 niet te vinden op de Xbox One of de PlayStation 4, maar gewoon op die goeie ouwe PS3.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Alle ergernissen uit GT5 opgelost - Geen deadzone 9,5
+ Nieuwe physics zijn verbluffend -