WRC 4

Ook dit jaar brengt Bigben Interactive weer een rallygame uit op basis van de WRC licentie. Weet ontwikkelaar Milestone ons dit keer wel te overtuigen?

header

De grootste vernieuwingen ten opzichte van het deel van vorig jaar liggen in de carrièremodus. In WRC 4 is het namelijk mogelijk om de verscheidene divisies van het World Rally Championship te doorlopen. Zo begin je als aspirant-coureur bij een onbekend team dat debuteert in de Junior WRC, oftewel het rally kampioenschap voor junioren. Als je daar eenmaal je rallyskills hebt bewezen, kun je vervolgens een nieuwe contract tekenen bij een team in een hogere divisie. Zodoende kun je helemaal van de WRC 3 tot de 'eredivisie' omhoog klimmen en wereldkampioen worden.

Screenshot 1

Eentonig
Hoewel dat allemaal best spannend en diepgaand klinkt, is het dat in werkelijkheid niet. De enige 'keuze' die je kunt maken is die van welke auto je wil rijden, want elke team heeft weer een andere auto. Als Mitsubishi Lancer Evolution-fanaat kies ik dan ook voor de Evo X. Maar goed, om een rally te winnen moet je telkens 6 stages rijden. De coureur die het minste tijd nodig heeft voor alle zes stages bij elkaar is de winnaar van de rally.

Waar het echter eentonig wordt, is dat de stages allemaal op elkaar lijken, en bovendien erg kort zijn. De meeste stages zijn zo rond de drie kilometer en rijdt je in twee tot drie minuten uit. Omdat de stages modulair zijn gemaakt, komt het dus regelmatig voor dat je in stage 2, 3, 4 en 5 steeds dezelfde bocht(en) tegenkomt. Dit verpestte voor mij het hele rallygevoel, want veel stages lijken zoveel op elkaar dat het soms lijkt alsof je dezelfde stage rijdt, of dezelfde stage maar dan omgekeerd.

Screenshot 2

Lange laadtijden
Bij een écht spannende rallygame moet je goed je best doen en naar de navigator luisteren, want je weet niet wat je kan verwachten. Bij WRC 4 ben je echter na twee stages met zo'n beetje alle stages bekend en rijd je op automatische piloot zo de rally uit. Daarbij komt bovenop dat de stages erg kort zijn met idioot lange laadtijden tussen twee stages in, waardoor het hele gebeuren een slaapverwekkend geheel wordt. Omdat ik de laadtijden wel érg lang vond duren, heb ik er even een stopwatch bijgehaald en gemeten. De langste wachttijd die ik had tussen twee stages was maar liefst 1 minuut en 45 seconden. Ter vergelijking; er zijn stages die minder dan anderhalve minuut duren.

Een kort rekensommetje leert mij dat je grofweg 10 minuten zit te laden op 15 minuten gameplay, uitgaande van 1 min 45 seconde laadtijd en 6 stages per rally, gemiddeld 3 minuten per stage. Dit is gewoon absurd lang, en haalt je helemaal uit het spel, want omdat er ook tijdens het laden niks boeiends te zien of doen valt, ga je automatisch een beetje facebooken of iets dergelijks. Ze hadden veel beter steeds die drie of zes stages aan elkaar kunnen plakken, dan was het die laadtijden waard geweest en kreeg je tenminste dat échte rallygevoel.

Screenshot 3

Stuurt best aardig
Ondanks alle kritiek van hierboven, heeft WRC 4 ook zijn goeie puntjes. Hoewel de physics niet per se heel realistisch zijn, stuurt het wel lekker, en dat met zowel controller als racestuur. Voor de racestuur-fanaten onder ons: ja, WRC 4 ondersteunt de befaamde Logitech G25 en zijn volle 900 graden rotatie. Al met al stuurt het lekker weg en is ook de force feedback dik orde. Daarnaast kunnen alle cameraposities tot in het oneindige aangepast worden, waardoor iedere speler de voor hem of haar perfectie camerastand kan vinden.

Ook de koppeling en de schakelpook van de Logitech-sturen worden ondersteunt, hoewel dat niet echt lekker werkt. Echter gebruiken rallywagens vrijwel altijd een sequëntiele tranmissie, waardoor dat niet echt uitmaakt. Wat wel jammer is is dat de sequëntiele modus van de pook van de Logitech G25 om een of andere duistere reden niet werkt. Hoewel je deze in het Controls-menu wel in kunt stellen, werkt het echter niet als je eenmaal gaat racen.

Graphics: twijfelachtig
WRC 4 is grafisch gezien geen pareltje. We zijn de laatste jaren verwend met de racegames van CodeMasters, en dan voelt deze game nogal ondermaats, zeker gezien de ontwikkelaars nu het maximale uit de last-gen consoles kunnen pushen. Deze game ziet er echter als een launchtitel uit. Het omgekeerde is echter waar voor de PlayStation Vita-versie. Deze versie is identiek aan de consoleversie, en zulke graphics op een handheld kunnen tonen is best indrukwekkend!

Screenshots 4

Hoewel de ontwikkelaar doet wat van hen gevraagd wordt, namelijk het uitbrengen van een racegame met de WRC licentie met alle officiële rallies, teams, en autos, weet het geen écht goede rallygame neer te zetten. De besturing van de autos is dik in orde, maar het rallyen zelf is dermate nep dat het voor de echte liefhebber zeer teleurstellend is. Tel daarbij op de verschrikkelijk lange laadtijden tegenover de extreem korte stages en de brakke graphics, De core gameplay van het spel is daarom in mijn ogen gewoon stuk, waardoor het niet uitmaakt of je de carrière-modus, quick stage of multiplayer speelt. Mocht je ondanks alles gewoon houden van een kort potje rallyen en het niet erg vinden om lang naar een laadscherm te kijken, dan is deze game zeker iets voor jou. Als rallyfan sla ik WRC 4 echter over.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Stuurt lekker - Geen echte rallyervaring 5
+ Camera is fatsoenlijk aan te passen - Lange laadtijden