The Elder Scrolls Online

Voor het eerst in de historie van de Elder Scrolls-serie kunnen we de wereld van Tamriel online beleven samen met andere mensen van vlees en bloed. Is de Elder Scrolls-formule online net zo sterk als in de singleplayer games?

header

Terug in de tijd
The Elder Scrolls Online speelt zich zo'n duizend jaar af voor de gebeurtenissen in Skyrim en zo'n 800 jaar voor de gebeurtenissen in Morrowind en Oblivion, en wederom is de wereld in rep en roer. De Daedric prins Molag Bal is van plan om de sterfelijke wereld van Nirn samen te voegen met zijn eigen wereld, Coldharbour. Ondertussen zijn de drie verschillende facties, de Aldmeri Dominion, het Ebonheart Pact en de Daggerfall Covenant met elkaar aan het strijden om de troon. Kortom, genoeg voer voor een interessante MMORPG.

Dark Anchor

Luistergenot
In tegenstelling tot andere MMORPG's is in The Elder Scrolls Online vrijwel alles ingesproken, iets wat ikzelf heel belangrijk vind. Ondanks dat de verscheidene quests niet heel veel verder zijn geëvolueerd, is het een genot om quests op te pikken, omdat iedere quest en ieder personage dat je tegenkomt weer een uniek verhaal heeft. Dit in tegenstelling tot veel andere MMO's waarin elke quest een muur van tekst heeft die je gewoon wegklikt. De verscheidene personages zijn ingesproken door legendes als John Cleese en Michael Gambon, en wat mij betreft zouden ze geen betere stemacteurs kunnen vinden.

The Elder Scrolls Online

Een volwaardige Elder Scrolls-game
Het mag best gezegd worden dat The Elder Scrolls Online als een volwaardige Elder Scrolls-game aanvoelt, en dus niet als een standaard MMORPG-formule met een Elder Scrolls-smaakje. De manier waarop combat is uitgewerkt, het skillsysteem en de quests zijn allemaal van het niveau dat je van een Elder Scrolls-game mag verwachten, en voor veel fans is dat erg prettig. Er zijn namelijk een hoop mensen die het allemaal niet zo zagen zitten, maar neem van mij aan dat ook zij aan hun trekken zullen komen met deze game. Een heel groot deel van de content kan namelijk prima solo worden gespeeld, dus je hoeft je van het MMO-aspect niet heel veel aan te trekken als je daar geen zin in hebt. Uiteraard zul je wel altijd andere spelers tegenkomen, maar ook voor hardcore singleplayerspelers is het dus best prima toeven.

The Elder Scrolls Online

Combat en skills
Bij het aanmaken van je personage kun je kiezen uit vier verschillende klassen, namelijk Dragon Knight, Nightblade, Sorcerer en Templar, en dit is eigenlijk de enige limitatie op welke skills je kunt leren. Voorheen bevatte de Elder Scrolls-serie namelijk geen klassen en kon je eigenlijk elke kant uit. De verschillende klasses hebben elk weer drie verschillende categorieën waar je je in kunt specialiseren, waardoor je op een totaal van zo'n twaalf verschillende rollen komt. Daarbuiten laat de game je echter volledig vrij zoals voorheen. Iedere class kan leren om met alle wapens om te gaan en ze kunnen ook iedere vorm van kleding dragen. Daarnaast kunnen spelers ook elke crafting skill leren.

First-person combat

Ook de combat is redelijk bij het oude gebleven. Nog steeds kun je in real-time vechten en zelf aanvallen en blocken. Daarnaast kun je maximaal zes skills op je hotbar plaatsen, iets wat echt een verademing is wat betreft user interface; ik ben wel redelijk klaar met MMO's waarbij ik ruim dertig skills op vier of meer hotbars heb staan. Naast een schone interface zorgt het ook voor veel meer diepgang, want je beschikt uiteraard over veel meer dan zes skills. De keuze die je hierin maakt is dan ook heel belangrijk, en kan het verschil tussen leven en dood bepalen in bijvoorbeeld PvP-gevechten. Welke klasse-skills pak je, combineer je skills van meerdere specialisaties, en welke wapen-specifieke skill neem je mee etcetera. Het aantal keuzes is beperkt, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.

The Elder Scrolls Online

Tevens is er de mogelijkheid om skills te morphen, een soort evolutieproces waarbij de skill iets andere eigenschappen krijgt, Ook hierbij zijn weer verschillende richtingen te kiezen waardoor je personage uniek wordt. Vooralsnog is het diepgaand genoeg om ervoor te zorgen dat er genoeg variatie is en dat er weinig tot geen zogeheten 'cookie-cutter builds' ontstaan, waarbij er een paar standaard combinaties mogelijk zijn die veel sterker zijn dan de rest. Hoe dit echter uit gaat pakken is nog niet te zeggen, omdat de game natuurlijk bij elke patch weer wat uitgebalanceerd wordt.

MegaServers
Een andere 'killer feature' van The Elder Scrolls Online is het feit dat iedereen op dezelfde server speelt. Natuurlijk is er wel een aparte Noord-Amerikaanse en Europese MegaServer, maar verder zijn deze niet opgedeeld. Je zit dus met alle Europese spelers op één server. Wat er vervolgens gebeurt is dat er van alle in-game regio's meerdere kopieën worden gemaakt, zogeheten 'instances', waarover de spelers worden verdeeld. Als gevolg hiervan zullen er nooit regio's zijn die extreem druk zijn, en anderzijds zal er ook nooit sprake zijn van leegloop en zullen alle rustige regionen nooit onderbevolkt zijn.

Een ander groot voordeel is dat je met al je vrienden samen kunt spelen; de game zorgt er vrijwel altijd zo goed als vlekkeloos voor dat je bij elkaar in dezelfde 'instance' terechtkomt. Je zult dan dus ook nooit het probleem hebben dat jouw vriend of vriendin op een andere server is begonnen en een van de twee een nieuw personage moet maken om samen te kunnen spelen. Wat wel een nadeel is, is dat de communitysfeer die die unieke servers hadden weg is. Ook kun je dus niet kiezen of je op een PvP, PvE of Roleplay realm wil spelen. Hoewel ik nog niet helemaal verkocht ben aan het MegaServer-concept, zie ik er zeker wel de voordelen van in. Hoe het echter uit gaan pakken zal de tijd ons moeten leren.

Bij een grote MMORPG als The Elder Scrolls Online is het eigenlijk nooit mogelijk om alle content mee te nemen in de review. Ik ben nog een heel eind van de level 50 af en ik heb nog lang niet alle content gezien; ik zal zeker over de honderd uur aan speeltijd gaan voor dat ik op dat punt ben. Echter ben ik enorm tevreden over wat ik tot nu toe heb gezien, en deze game is gewoon een échte Elder Scrolls-game die je ook nog eens samen met je vrienden kunt beleven. Het verhaal is echt goed, de voice acting geweldig en de combat- en skillmechanics zijn uitmuntend uitgewerkt.

Natuurlijk gaat een MMO-launch altijd gepaard met kinderziektes en is er ook weer een scala aan bugs dat opgelost moet worden, en daardoor is de game niet perfect. Ik hoop echter over een tijd met nog een blog terug te komen op de game, als ik de level cap heb bereikt en het gros van de kinderziektes eruit gehaald zijn.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Elder Scrolls voortaan met vrienden te spelen - MegaServer-concept nog niet overtuigend 8
+ Voice acting - Veel quests nog steeds vrij standaard