Game of Thrones - And Now His Watch Is Ended

Deze recap gaat over de vierde aflevering van het derde seizoen van Game of Thrones. Het bevat spoilers, dus wees gewaarschuwd!

De vierde aflevering van het derde seizoen van HBO’s successerie brengt ons belangrijke karakterontwikkeling, antwoorden op vragen die in de eerste drie afleveringen opgeworpen werden en verdere ontwikkelingen die in de toekomst vast een grotere rol gaan spelen. Met andere woorden: er valt een hoop te bespreken. Laten we er maar eens in duiken!

jaime lannister

We beginnen net zoals de aflevering bij Jaime en Brienne. Met het verlies van zijn rechterhand, zijn zwaardhand, heeft de Kingslayer ook een groot deel van zijn identiteit verloren. Hij beseft zelf ook dat zijn vakkundigheid met het zwaard zijn belangrijkste persoonlijke kwaliteit is. Hij is geen groot denker, geen strateeg. Maar hij heeft zich altijd kunnen roemen om zijn vechtkunst. Dat is nu van hem afgenomen en voor een ridder als Jaime is het een lot erger dan de dood. Het is Brienne die hem de les leest: hij heeft een voorproefje gekregen van het echte leven. Mensen verliezen dingen die belangrijk voor ze zijn en sommige dingen zijn niet met geld te koop. Ik vind het interessant te merken dat ik toch enige sympathie voel voor de man die in de allereerste aflevering achteloos een kind uit het raam gooide. Ook Brienne, die ik in het verleden eigenlijk maar knap irritant vond, krijgt steeds meer mijn sympathie. Het is mooi dat ze Jaime in bescherming probeert te nemen, en dat ze doorheeft dat hij haar in de vorige aflevering heeft gered van verkrachting. Ik zit te wachten op het moment dat ze ontsnappen en samen allerlei avonturen gaan beleven.

Het werd ook wel eens tijd dat we wat meer over Varys de Eunuch te weten kwamen. De man met al zijn kleine vogeltjes is één van de grotere mysteries in de serie. Je weet eigenlijk nooit waar zijn loyaliteit ligt, en hij wordt ook heerlijk ambigue gespeeld door Conleth Hill. Hij legt Tyrion, die uit is op invloed en wraak op zijn eigen familie, uit dat geduld in essentie het meest krachtige wapen is wat men kan hebben. Om wraak te kunnen nemen moet je invloed hebben en invloed kweek je als een plantje: met genoeg voedsel en tijd, veel tijd, groeit invloed vanzelf. Het blijkt dat Varys een diep begrip heeft voor wat geduld en wraak inhouden, aangezien hij de tovenaar die hem ooit ontmande in een martelkist bewaart.

Lord Varys

Varys heeft verder een heerlijke uitwisseling met Olenna Tyrell. De grootmoeder van Margaery blijkt prima opgewassen tegen de dubbele tong van Lord Varys en dwingt hem om zijn kaarten op tafel te leggen. Varys is bezorgd om Sansa, of beter gezegd bezorgd om te plannen die Littlefinger met Sansa heeft. Varys denkt dat de ambitieuze bordeelhouder zich via Sansa het Noorden wil toe-eigenen. Varys noemt hem één van de gevaarlijkste mannen van Westeros. Daar zou hij wel eens gelijk in kunnen hebben. Tot nu toe heeft Petyr steeds geprofiteerd van het politieke klimaat, hij speelt het spel erg kundig. Hij is eigenlijk één van de weinigen die tot nu toe nauwelijks tegenslag of tegenstand heeft ondervonden. In de Game of Thrones is Petyr niet aan het verliezen.

De twee besluiten dat Sansa maar beter kan trouwen met Loras Tyrell. Enter Margaery, die bewijst een hele slimme intrigante te zijn. Ze bespeelt Sansa net zo gemakkelijk als dat ze Joffrey beïnvloedt. En de arme Sansa is zoals steeds weer een pion in het geheel, die helemaal niet door lijkt te hebben hoe ze als een schaakstuk op het bord verzet wordt.

Cersei Lannister daarentegen is zich zeer bewust van haar situatie en probeert daar verandering in te brengen. Ik realiseerde me in haar gesprek met Olenna hoeveel Cersei eigenlijk op Sansa lijkt; haar terugvallen op een sociaal wenselijk antwoord op Olenna’s feministische uitdaging doet denken aan de manier waarop Sansa haar ware gevoelens jegens Joffrey verbergt. En in feite is Cersei ook een slaaf van de rol die haar door geboorte is opgedrongen: die van vrouw in een mannenwereld.

Margaery Tyrell

In een vlaag van oprechte verontwaardiging confronteert ze haar vader hiermee, maar ze vergeet dat deze een talent heeft voor het raken van zijn kinderen waar het ze het meest raakt. Hij zegt dan ook dat hij Cersei niet wantrouwt vanwege het feit dat ze een vrouw is, maar vanwege het feit dat ze niet zo slim is als ze denkt. Auch. Maar Tywin heeft geen ongelijk, want Cersei heeft niet bepaald controle over de situatie aan het hof. Haar zoon gaat zijn eigen wrede gang en wordt onder haar ogen betoverd door de charmes van Margaey Tyrell. De machteloosheid is van Cersei’s gezicht af te lezen. Ik ben dan ook benieuwd wat haar volgende zet gaat zijn. Ze komt op me over als het type vrouw die het gevaarlijkst is als ze in een hoek gedreven wordt.

Vandaag kwamen we er ook achter hoe het zit met de mysterieuze man die Theon uit zijn martelkamer bevrijd heeft. Het blijkt allemaal een vooropgezet plan om Theon zo ver te krijgen dat hij bekent wat hij in Winterfell gedaan heeft. Inclusief het feit dat hij Bran en Rickon nooit gevonden heeft en twee onbekende boerenjongens vermoord en verbrand heeft. Ook erkent Theon dat hij aan Ned meer een vader heeft gehad dan zijn eigen vader. Het werd hoog tijd dat Theon wat reflectie kreeg op zijn daden, want zijn ommezwaai naar de ‘dark side’ is er altijd één van vertwijfeling geweest van de jongeman. Als hij dan weer aan het martelkruis gehangen wordt heb je er meer moeite mee dan de eerste keer dat ze hem erop schroefden. Ik hoop dat Theon in de toekomst nog een kans krijgt om zichzelf te louteren, maar gezien het oog-om-oog-karakter van de wereld van Westeros verwacht ik niet dat Theon nog veel kansen krijgt om iets te doen. Ook hier verbaast het me hoeveel sympathie ik nog heb voor iemand die in feite vreselijke dingen gedaan heeft. Het is die nuance die ik het meest waardeer in het schrijfwerk van de serie: geen enkel personage is enkel goed of slecht.

Daenarys

De aflevering had nog twee verrassingen van formaat in petto. Allereerst de rebellie en onderlinge strijd binnen de Night’s Watch. Dat Craster vroeg of laat een mes in zijn nek zou krijgen verbaasde me niks. De man verkrachtte zijn dochters vermoordde zijn zoontjes. Hij heeft het nog lang volgehouden. De dood van Commandant Mormont schokte me meer. De man was pragmatisch van aard en kneep een oog dicht voor de zondes van Craster, maar was verder steeds een eerbaar man. De rebellie kwam wel een beetje uit het niets voor mij. Niet dat er niet eerder werd gehint naar groeiende ontevredenheid binnen de rangen van de Night’s Watch, maar voor een organisatie die zo gebrand is op broederschap had ik een stabielere organisatie verwacht. Samwell is ontsnapt met zijn meisje en haar baby, maar heeft aan zijn voormalig broeders wel nieuwe vijanden. Ik ben benieuwd hoe lang ze het volhouden.

En dan Daenerys. Lieve kleine Daenerys. Wat is ze veranderd sinds het begin van de serie. Was ze in het begin nog een pion in het spel van haar broer, inmiddels is ze een beter leider dan hij ooit was. Met één actie snoert ze zowel haar adjudanten Jorah en Barristan de mond, die vorige aflevering nog vraagtekens zetten bij haar beslissing een leger met een draak te kopen. Het moment waarop ze laat merken dat ze al de hele tijd prima heeft verstaan welke beledigingen de slavenmeester haar kant op slingerde, weet je gewoon dat het niet geweldig met hem af gaat lopen. Even later is hij inderdaad geflambeerd en wel en sterft hij samen met de overige slavendrijvers. Want Daenarys heeft wel degelijk geluisterd naar zowel Jorah als Barristan. Ze bevrijdt de slaven en geeft hen de keuze zich vrijwillig bij haar aan te sluiten of zonder gevolgen weg te lopen. Niemand kiest het hazenpad. En zo verwierf de jonge prinses een leger wat zowel gedisciplineerd als loyaal is. Daenarys is een macht geworden om rekening mee te houden. Niet langer een klein bang meisje, maar een jonge vrouw met visie en zelfvertrouwen. Een koningin.

Aflevering vier heeft me niet teleurgesteld. Een aflevering vol met ontwikkelingen, maar ook antwoorden op vragen die al openstonden. De slotscene met Daenarys en haar leger, die optrekken naar Westeros, is een voorbode voor een epische veldslag. Ik hoop alleen dat men het voor elkaar krijgt met een TV budget een dergelijke veldslag te zijner tijd goed in beeld te brengen.