Oz The Great And Powerful

Regisseur Sam Raimi liet met de Spiderman-films zien dat hij in staat is spectaculaire crowdpleasers te maken die desondanks dicht bij het bronmateriaal blijven en ook de diehard fans kunnen bekoren. Het oorspronkelijke The Wizard of Oz dateert alweer uit 1939 en dus werd het onderhand wel eens tijd voor een prequel. Want hoe is die tovenaar eigenlijk ooit in Oz aan de macht gekomen? Een fantasierijke, bontgekleurde blockbuster. Dat moet toch echt iets voor Raimi zijn? Toch?

oz

Oz The Great And Powerful begint juist erg kleurarm, in sepia om precies te zijn. We maken kennis met Oscar ‘Oz’ Diggs (James Franco), een onbetekenend goochelaartje in een derderangs circus. Oz is een charlatan en charmeur en kan het niet laten om aan de vrouw van de sterke man te zitten. Wanneer deze hem opjaagt ontsnapt Oz met een heteluchtballon, maar komt hij van de regen in de drup wanneer hij in een tornado terecht komt, die hem een enkele reis naar het land van Oz bezorgt.

Vanaf dat moment verandert het kleurenpakket radicaal en is Oz The Great And Powerful de kleurrijkste film die je dit jaar zult zien. Alles spat van het scherm. De tornadoscène bevat overduidelijk een aantal shots om het gebruik van 3D te rechtvaardigen, maar deze werken bij een normaal beeld (ik zag de blu-ray gewoon in 2D) niet helemaal. Dat geldt eigenlijk voor het hele beeld van de film: het ziet er allemaal erg onnatuurlijk en computergegenereerd uit, als een soort Star Wars prequel op steroïden. Mijn verbazing was dan ook groot toen ik in de making of zag dat Raimi juist voor zoveel mogelijk praktische effecten gekozen had en veel sets compleet had laten bouwen. Of dit nu een effect is van het 2D kijken van een film die gemaakt is voor 3D kan ik niet zeggen, want ik heb de film niet in de bioscoop gezien in 3D.

oz

Het vreemde is echter dat het onnatuurlijke beeld de film misschien wel meer goed dan kwaad doet, want mede doordat de effecten en omgevingen niet overtuigen, krijgt de film wat van de sfeer van het origineel mee. Het heeft op een of andere manier wel iets oubolligs op een prettige manier. Na een tijdje valt het allemaal niet meer zo op, want het is niet zo dat het blijft afleiden van de film.

De film zelf wordt echter dwarsgezeten door de niet opperbest acterende cast. James Franco overtuigt niet als charmeur en sympathieke oplichter. Zijn glimlach is eerder ongemakkelijk dan charmant en hij heeft niet de komische timing om zijn rol wat cachet mee te geven. Daarmee komt het dragen van de film neer op de frêle schouders van de drie heksen Mila Kunis, Rachel Weisz en Michelle Williams, die ook alle drie beter kunnen. Kunis vervalt in een karikatuur naarmate de film vordert, Weisz schmiert een eind weg en Williams is eigenlijk vooral heel saai in haar rol als goede heks. Ook het ondersteunende personeel, waaronder Zach Braff als assistent en piccolo-aap en Tony Cox als chagrijnige kamerheer Knuck, weet vaak niet meer dan een glimlach op te wekken.

oz

Het verhaal zit prima in elkaar, ook al bewandelt het de bekende Disney-paden. De plotpunten gaan op een redelijk logische wijze van a naar b en echt grote plotgaten zitten er niet in. Ook wordt het verhaal netjes afgerond zodat het aansluit op het origineel uit 1939, al is de film geen officiële prequel op die klassieker. De rechten daarvan heeft Disney namelijk niet, dus echte directe verwijzingen zitten er niet in.

Op de blu-ray staan enkele extra’s voor de fanatici onder ons, maar niks wat eruit springt. Of het zou de minidocumentaire zijn die James Franco heeft gemaakt over de productie. Met een handheld camera heeft hij de cast geïnterviewd over het maken van de film, wat net wat frisser is dan een standaard making of.

Ondanks de genoemde negatieve punten weet Oz The Great And Powerful prima te vermaken. De sfeer is goed, waarbij de muziek van Danny Elfman (voor het eerst weer on speaking terms met Raimi sinds Spider-Man 2) een belangrijke rol speelt. Raimi weet hoe je een verhaal vertelt en hij zorgt ervoor dat het avontuur zonder weerstand naar binnen glijdt. Van de regisseur van Evil Dead had ik echter graag wat meer donkere elementen gezien, maar aan de andere kant is Oz een film die je onbezorgd met het hele gezin kunt kijken. De kleintjes zullen hun ogen uitkijken.