Xenoblade Chronicles
Ongekende vrijheid
Het allereerste wat opvalt bij deze game is een functie die je niet bij veel andere games tegenkomt. Je karakters kunnen namelijk springen. Zo nu en dan zorgt dit ervoor dat je een platformpje op moet springen, maar het belangrijkste is dat je hierdoor op geheime locaties kunt komen. Je voelt je een stuk vrijer in de verschillende locaties omdat je niet meer, zoals bij andere RPG's, van bergen af moet lopen, maar je er soms gewoon vanaf kunt springen om ergens snel te komen. En als dat niet snel genoeg gaat is er ook de mogelijkheid om naar eerder bezochte locaties te teleporten. Hier ben je in minder dan een seconde en dat zorgt dat wanneer je vaart in het spel wil, het er ook in zit.
Er is ook veel ruimte om tijd besteden aan de sidequests. Deze hebben zowel voordelen als nadelen. Een voordeel is bijvoorbeeld dat je, als je de voorwaarden hebt behaald, vaak niet terug hoeft te gaan naar degene die je de quest gaf, maar je meteen je beloning krijgt. Een nadeel is dat deze sidequests nooit een soort marker hebben die je de goede richting in wijzen. En met de grootte van de maps ben je soms echt een poos bezig om de sidequests uit de weg te ruimen, en dan is de beloning ook niet altijd om over naar huis te schrijven. De sidequests zijn wel gevarieerd. Zo zul je bij de één een pakketje van A naar B moeten brengen of bepaalde vijanden moeten verslaan, en zul je bij de ander een combinatie van bepaalde handelingen uit moeten voeren of een bepaalde locatie moeten bezoeken om een vriend te bevrijden. De afwezigheid van een richtingaanwijzer maken dit echter soms een beetje een irritant taakje. Gelukkig kunnen ze overgeslagen worden of op een later moment alsnog uitgevoerd worden.
Legendarisch zwaard
Al vrij snel komt Shulk in bezit van de Monado, een legendarisch zwaard dat de gave heeft om schade aan te richten bij Mechon. Daar waar andere wapens het niet redden tegenover deze metalen vijanden. De Monado geeft je ook speciale gaven. Zo kun je je teammaten voor een beperkte tijd de mogelijkheid geven om ook schade toe te brengen aan de Mechon en geeft het zwaard visioenen aan Shulk. Dit laatste onderdeel is zowel in het verhaal, als in de gevechten verwerkt. Soms zie je bijvoorbeeld terwijl je iemand ontmoet, hoe hij/zij zal gaan sterven en is het aan jou om de toekomst te veranderen. Hiernaast zul je soms tijdens gevechten een aanval zien op één van je teamleden en heb je een beperkte tijd om ze te waarschuwen, beschermen of de vijand aan te vallen voordat hij zijn aanval doet.
Het gevechtssysteem is zeer uniek. Zodra je dichtbij de vijand bent kun je ervoor kiezen om hem aan te vallen. Je teamleden zullen dan automatisch een gewone aanval doen. Hiernaast verschijnt er onder in beeld een balk met "Arts". Dit zijn bijzondere vaardigheden die vaak te maken hebben met hoe je tegenover de vijand staat. Sommige aanvallen geven kritieke schade als je de vijand van achter aanvalt en anderen doen extra schade aan vijanden die bijvoorbeeld net onderuitgehaald zijn door een kameraad. Na het gebruik van deze arts heeft je karakter voor die specifieke art een afkoelperiode nodig voordat het weer gebruikt kan worden. Tijdens het gevecht is het een goed idee om tactisch om te gaan met deze vaardigheden. Het vechten is zeer goed uitgewerkt, is erg fris en voelt zelden saai of vervelend aan.
Dynamisch team
Je vrienden vechten op de automatische piloot en kunnen ervoor zorgen dat de aandacht naar hen getrokken wordt. Zodra een rooie cirkel rond een van je teamleden staat is hij/zij het doelwit van je vijand en kunnen de andere teamleden de overhand krijgen door het monster van achteren aan te vallen. Niet bij elk monster is er de mogelijkheid om te kiezen voor een gevecht. Sommigen vallen je meteen aan als ze je zien, anderen reageren zodra een van hun soortgenoten wordt aangevallen of wanneer er een magische aanval gedaan wordt. Zodra je een tijdje gevochten hebt, wordt de band tussen je teammaten versterkt. Hiervoor staat er bovenin een balkje. Zodra deze vol is, kun je een combo uitvoeren. Hierbij kun je voor elk personage een art kiezen om uit te voeren tegen je vijand. Soms volgt hier een knop op het scherm die je met de juiste timing moet indrukken om zo nog een aanval te kunnen uitvoeren en zo een chain op te bouwen die meer schade aan je vijand toebrengt.
Voor elk personage kan in nieuwe dorpen, sterkere uitrusting worden gehaald. Deze uitrusting kan op zijn beurt meestal worden aangepast door het gebruik van kristallen. Deze kristallen kunnen bijvoorbeeld bovenop de bescherming die de uitrusting biedt ook nog de aanvalskracht van je personage versterken. Na elk gevecht verdien je vaardigheidspunten die je kunt gebruiken om bepaalde arts te versterken. Dit versterkt de schade of vermindert de afkoelperiode die een art nodig heeft. Ook heeft elk personage drie kenmerkende eigenschappen die zo hun voordelen met zich meebrengen. Bij een van je karakters is dat bijvoorbeeld toewijding. Zodra je ervoor kiest om je op deze eigenschap te focussen, zul je gaandeweg bepaalde bonussen vrijspelen die dat karakter versterken. Elk personage heeft dus een uitgebreide mogelijkheid deze aan te passen naar smaak
Conclusie
Zelfs nu ik twee pagina's heb volgeschreven over hoe deze game in elkaar zit, heb ik het idee dat ik nog maar het bovenste laagje van de duizelingwekkende diepgang eraf heb gekrabt. Het vinden van de juiste wapens, het wederopbouwen van een stad, het vinden van alle sidequests zijn slechts bijzaak in het epische verhaal dat deze game weet te brengen. En toch laten de makers je vragen naar meer en gelukkig bieden ze dit ook. Xenoblade is een grootse game waarbij de negatieve puntjes slechts als bijzaak gezien kunnen worden in verhouding tot hoe deze game in elkaar steekt. Een prachtige RPG die je als liefhebber van het genre zeker gespeeld moeten hebben. Plan hem echter wel in de vakantie, want mijn voorspelling is dat je er veel tijd aan kwijt zult zijn.
Pluspunten |
Minpunten |
Cijfer |
+ Grootse omgevingen |
- Sidequests kunnen soms wat langdradig worden |
10
|
+ Groots verhaal |
- Britse accenten overkill |
|
+ Eindeloze mogelijkheden d.m.v. sidequests etc. |