Super Scribblenauts

Ontwikkelaar 5th Cell kwam in de herfst van 2009 met een unieke game voor de Nintendo DS: Scribblenauts. De game liet ons in de huid kruipen van een klein ventje dat jij moest helpen met de vele puzzels die de game te bieden had. Ongeveer een jaar later brengt 5th Cell ons het vervolg: Super Scribblenauts.

In Super Scribblenauts maak je kennis met dezelfde jonge vent, Maxwell, die om wat voor reden dan ook op pad gaat om allerlei puzzels in het sterrenstelsel op te lossen. Deze puzzels lopen uiteen van het omver helpen van een kerstboom tot het aanbieden van specifieke boodschappen aan een oud vrouwtje. Alle puzzels vinden plaats in een tweedimensionaal level waarin onze Scribblenaut zich vrij kan bewegen. Hiermee komen we meteen bij het eerste verbeterpunt: de Scribblenaut is nu volledig te besturen met de d-pad, waardoor het vaak onnauwkeurige gepriegel op de touchscreen wat dat betreft verleden tijd is. Mocht je deze methode wel handig hebben gevonden, maak je dan maar geen zorgen, want in Super Scribblenauts kun je nog altijd gebruik maken van het touchscreen.

De grote kracht van Scribblenauts is de vrijlating bij het oplossen van puzzels. Je kunt letterlijk duizenden objecten en levende wezens laten verschijnen door deze uit te typen. Om de kerstboom om te hakken kun je bijvoorbeeld een bijl laten verschijnen die je in de handen van de Scribblenaut plaatst, maar je kan ook volledige houthakkers tevoorschijn toveren of de boom omverblazen met een vlammenwerper. Gaat Super Scribblenauts hier nog verder mee? Jazeker, want in Super Scribblenauts is mogelijk om bijvoegelijke voornaamwoorden voor de objecten te plaatsen. Waarom genoegen nemen met een Kiwi, als je ook een gigantische, geel gestreepte Kiwi tevoorschijn kunt toveren, een miniatuur pandabeer met vleesetende trekjes is ook erg leuk. Hiermee weet 5th Cell de creativiteit van gamers nog beter op de proef te stellen. Je bent echter nog altijd gelimiteerd zoals de 12+ rating indiceert. Het is dus niet mogelijk om een geile beer op het scherm te krijgen of een naakte vrouw. Sorry pubers!

De levels in Super Scribblenauts zijn qua opzet ongeveer hetzelfde als in het voorgaande deel. Uiteraard zijn alle puzzels nieuw, maar je hoeft weinig vernieuwing te verwachten in Super Scribblenauts. Wanneer het je te moeilijk wordt, kun je hints in beeld brengen die soms wel heel veel weggeven over de oplossing. Een puzzel één keer oplossen wordt nooit bijzonder moeilijk. Wil je een gouden kroon voor een puzzel, dan zal je deze drie keer op moeten lossen zonder dezelfde objecten te gebruiken als in je voorgaande oplossingen. Dit is waar de uitdaging van Super Scribblenauts zit en zij die de puzzels over het algemeen gemakkelijk vinden, zullen verbaasd staan hoe lastig het soms kan zijn om drie verschillende oplossingen te verzinnen, hoe voor de hand liggend deze aanvankelijk ook leken te zijn.

Het is deze keer ook mogelijk om je eigen puzzels te maken. Deze kun je vervolgens delen met je vrienden via Wi-fi. Een creatieveling, zoals elke gamer dient te zijn met deze game, zal hier zijn ei redelijk in kwijt kunnen. Het zou echter ook tof zijn als 5th Cell eens in de zoveel tijd nieuwe puzzels aanbiedt. Het grafische stijltje van Super Scribblenauts is onveranderd ten opzichte van zijn voorganger en ook de deuntjes zijn grotendeels bekend. De paar kleine verbeteringen maken van Super Scribblenauts wat Scribblenauts had moeten zijn, maar het voelt verder niet als een vervolg.

Gamers die hebben genoten van Scribblenauts zullen hetzelfde plezier weten te halen uit Super Scribblenauts. 5th Cell heeft goed geluisterd naar de kritiek op de eerste game en zodoende is Maxwell nu te besturen met de d-pad. De toevoeging van bijvoeglijke voornaamwoorden maakt het riante aanbod aan objecten in de game nog groter en ook het aanbod aan puzzels is redelijk uitgebreid. Grafisch is de game nog altijd wat karig, maar het vrolijke stijltje sluit verder goed aan bij de game. Nu is het aan 5th Cell om de game te ondersteunen met extra puzzels.

Cijfer
+ D-pad besturing

- Soms wat gemakkelijk