TV: The Simpsons (seizoen 22)

Zondag 26 september is in Amerika het 22e seizoen begonnen van een van de langstlopende televisieseries aller tijden: The Simpsons. Deze gele animatiefamilie, bestaande uit Bart, Maggie, Lisa, Marge en Homer, begon in 1987 in de Tracy Ullman-show. Toen waren het slechts kleine filmpjes. Drie jaar later kregen de Simpsons een eigen serie met uitzendingen van een half uur lang. De serie werd daarna wereldberoemd en won vele prijzen, waaronder Emmy Awards. In 2008 heeft de huidige stemmencast nog bijgetekend voor vier seizoenen, wat betekent dat er volgend jaar nog een seizoen komt. Ook staat in het contract dat er nog twee animatiefilms zouden kunnen komen, maar of deze er daadwerkelijk komen, is niet bekend.

In de eerste aflevering van het seizoen ('Elementary School Musical') kijken Homer, Lisa en haar vrienden naar de uitreiking van de Nobelprijs, waar ze te zien krijgen dat Krusty the Clown de Nobelprijs van de Vrede wint. Bij een toespraak merkt hij Homer op, die daarna mee mag naar Noorwegen, waar hij de prijs op mag halen. Maar het vliegtuig landt niet in Oslo, maar in Den Haag, waar Krusty voor het Internationaal Strafhof wordt veroordeeld voor zijn jarenlange publieke incidenten.

Ondertussen blijft Lisa achter op het vliegveld en wordt door haar moeder Marge naar een kamp voor kunstzinnige mensen gebracht. Daar verliest ze zichzelf in de muziek en heeft ze een prachtige week. Maar als ze weer naar huis moet, heeft ze moeite met het normale leven. Ze loopt weg van huis en belandt bij kampleiders Ethan en Kurt (bekend van 'Flight of the Concords'). Bij hen hoopt ze veel te leren over muziek, maar buiten het kamp zijn de kampleiders een stuk minder indrukwekkend.

In de eerste aflevering wordt maar weer eens duidelijk hoe goed Amerikanen Nederland kennen. De Nederlandse personages worden neergezet met Duitse en Franse accenten. Maar het is waarschijnlijk deel van de parodie, waar de serie bekend van is. Tijdens de afleveringen worden tientallen personen, landen, programma's etc. geparodiëerd en voor gek gezet. In deze eerste aflevering van het seizoen passeren onder andere personages van de nieuwe musicalserie Glee, Stephan Hawking en de eerdergenoemde mannen van 'Flight of the Concords' de revue. In het 22e seizoen zullen Daniel Radcliffe, Halle Barry, Russell Brand en Katy Perry (als Moe's vriendin) als gastrollen optreden in The Simpsons.

Den Haag speelt gastrol in The Simpsons (bron:FOX)

De vaste tradities in elke aflevering zitten in de intro. Elke aflevering bevat een andere setting op de bank in de Simpsons' huiskamer en Bart schrijft iedere aflevering iets anders op het schoolbord. Deze aflevering laat de familie op de bank zien met een felicitatiebanner aan de muur en komt een medewerker van FOX (de televisiezender waar het uitgezonden wordt) de Simpsons feliciteren. Op het schoolbord schrijft Bart dit keer, "When I slept in class, it was not to help Leo DiCaprio". Dit is een verwijzing naar de film Inception, waarin DiCaprio in iemands brein kijkt door een droom binnen te dringen.

Als je de serie al 21 seizoenen lang volgt, dan kan ik mij voorstellen dat je niet meer rollend onder de bank ligt van het lachen. De typische humor van Homer is dan bekend, maar dat betekent niet dat het niet leuk zal zijn. Homers droge humor zal bij de meeste mensen in de smaak vallen, gezien de populariteit van de serie. Wat voor ons Nederlanders soms jammer is, is dat de persiflages meestal gericht zijn op de Amerikaanse cultuur en personages, zodat de grappen soms niet overkomen. Toch is The Simpsons, door onder andere de variatie in de afleveringen, de persiflages en de vele gastrollen, een van de betere tekenfilmseries van dit moment. Misschien wel van altijd.

Begin je net met het bekijken van The Simpsons en zeggen alle vaste personages je niks? Ga dan snel naar pagina 2 voor een samenvatting van de belangrijkste personages in de serie. Ook staat daar beschreven hoe je online en gratis de nieuwste afleveringen van The Simpsons in goede kwaliteit kan bekijken.

Wat vind jij van The Simpsons? Heb je de humor van Homer nu wel gezien en kijk jij bijvoorbeeld liever naar American Dad of South Park? Laat een reactie achter onder het bericht of praat mee in het topic op het forum.