Boek: A World in HDR
Het dynamisch bereik van een mens is erg groot en nog niet ingehaald door technologie. Hierdoor is onze perceptie van de beelden die we zien scherp, kleurrijk en dynamisch. Het dynamisch bereik van technologische hulpmiddelen ligt een stuk lager en verklaart onder andere waarom beelden nooit zo realistisch overkomen op bijvoorbeeld een LCD-scherm, een fototoestel of een fotoprintje zelf. Goede foto's geven een redelijk beeld van de echte situatie, maar door dat op de beelden schaduwen als bijna zwart te zien zijn en overbelichte delen als wit verliest een foto informatie die je wel met je ogen waarneemt.
Een stap in de goede richting kan hiervoor High Dynamic Range (HDR)
fotografie zijn. Dit is een speciale techniek waarbij je een 1 en/of 2
Ev stops boven en onder je juiste belichting gaat zitten en later alle
beelden over elkaar heen legt. Hierdoor worden simpel gezegd de delen
waar bijvoorbeeld schaduw is te zien zichtbaar en krijgen kleur door de
overbelichte foto en de delen die juist (te)veel licht zagen worden
gecompenseerd door de onderbelichte foto's. Het totaal beeld kan een
prachtig en kleurrijk plaatje opleveren, die in elk geval qua kleur
realistischer kan zijn dan één normale belichting.
Nu is het met HDR ook goed mogelijk om door te slaan met tone
mapping en er juist overdreven (maar niet minder mooie) beelden uit te
krijgen. Accenten kunnen veel bijdragen aan de creatie.
Eén van
de bekendste en meest getalendeerde HDR-fotografen is Trey Ratcliff, die
met zijn reisblog en website "Stuck In Customs" behoort tot de meest
bezochte reisblogs ter wereld. Daarnaast is het iemand die niet moeilijk doet over
geheimen prijsgeven. Ratcliff schreef een duidelijke HDR handleiding
waardoor iedere hobby-fotograaf aan de slag kan met deze techniek. Na
vele omzwervingen over de wereld en een flink berg aan prachtige platen
te hebben verzameld werd het tijd om deze te bundelen in een boek: A
World in HDR. Hierin beschrijft Ratcliff de techniek, de gedachten
erachter, zijn inspiratiebronnen en de momenten die leiden tot de vele
foto's die het boek rijk is. Ook de uitgebreide handleiding is terug te
vinden, naast tips en trucs over software en nabewerkingen. Je kijkt
werkelijk je ogen uit als je zijn werk ziet en de mogelijkheden bedenkt
binnen de fotografie. Sommigen vinden het té en niet representatief of meer beeldbewerking dan fotografie, maar ieder zijn meug. Persoonlijk vind ik het een fantastische manier van weergave die
qua kleuren en contrasten vaak meer recht kunnen doen.
Zijn boek is niet de enige in dit 'nieuwe' veld, maar wel één van de beste, zo niet de beste. Zijn beschrijvingen en tips zijn duidelijk en bruikbaar, maar daarnaast zijn zijn anekdotes ook nog eens goed en gespekt met (droge) humor. Hierdoor is het ook een prettig boek om te lezen en wordt je niet alleen doodgegooid met technische zaken, maar is er ook ruimte voor een "behind-the-scene". En toch worden er vrij veel details besproken, zo komen technieken als dubbel tone mapping aan de orde, laat hij zien hoe je bewegende voorwerpen verwerkt, ruis weg kan halen etcetera. Het enige minpuntje aan het boek is dat niet bij elke foto de volledige EXIF-informatie is vermeld, vaak wel enkele settings maar niet alles. Via Flickr kan je nog meer hoogwaardige foto's van Ratcliff aanschouwen dus het boek had wat mij betreft nog tweemaal zo dik mogen zijn.
Het is een boek van beide werelden (zowel technisch en verhalend), dat je de wereld mooier laat fotograferen, maar ook een wereld voor je open laat zelf om te ontdekken.