CD: Drive-By Truckers - The Big To Do

Televisie is een indrukwekkend medium. Letterlijk, want de beelden op je netvlies en bijbehorende geluiden (vaak in surround sound) laten indrukken dichtbij komen. De perceptie van 3D en geur-tv zou het medium heel anders maken. Alles zal reëler overkomen en nog intenser aankomen. Met muziek is dat lastiger, omdat allereerst het visuele effect gemist wordt en je toch een vertaalslag in je hersenen moet maken. Soms zijn er echter bands die een gevoel oproepen alsof je in hun muziek leeft. Je ziet de personages voor je, je voelt de pijn of vreugde en er ontrafelen zich hele scenario's in je hoofd.

Drive By Truckers

Een band die hier uiterst bedreven in was is Drive-By Truckers, als een ware old-school Bruce Springsteen brengen ze verhalen tot leven. Op hun laatste plaat, The Big To Do, is het niet anders. En gelukkig maar, want er zijn een stel bands die eigenlijk niet van geluid mogen veranderen en deze is daar één van. Het aangrijpende karakter van The Big To Do is groot, zeker in deze economisch mindere tijden. Getuige de intense track 'This Fucking Job'. Een vuige Southern gitaar riff bouwt het nummer op, en de boodschap is tekstueel vrij duidelijk. "Workin’ this job is like a knife in the back / It ain’t getting’ me further than the dump I live in / It ain’t getting’ me further than the next paycheck". Nu is het niveau van de teksten hier nog niet erg hoogstaand. Maar er zitten toch enkele prachtige spitsvondigheden in en de ruwheid van het nummer brengt precies de juiste sfeer met zich mee.

Die spitsvondigheden zijn over het hele album te vinden, de eindrijm in vele tracks is echt briljant gevonden, zeker omdat de verhalen niet geforceerd gerijmd zijn maar een natuurlijke flow behouden. 'The Wig He Made Her Wear' bijvoorbeeld waarin Patterson Hood een hoorspel verzorgt waar je u tegen zegt. Het verhaal van een moord waarin je de schaamte, wraak en emoties letterlijk voelt. En zo is het ook bij andere onderwerpen, zoals drankmisbruik en overspel. Of de stripperact in 'Birthday Boy'. Wanneer bassist Shona Tucker op '(It's Gonna Be) I Told You So' haar vocalen inzet verdampt de sfeer iets, maar in 'You Got Another' bewijst ze zelf dat ze het zeker in haar heeft om een spanningsboog helemaal uit te rekken.

Drive
 By Truckers

Drive-By Truckers laat met The Big To Do één van de beste platen van 2010 tot nu toe achter. Magistrale countryrock met een bite, Americana met een fles tequila en whisky ernaast. Als je denkt dat het slecht met jou gaat, zet dan deze plaat eens op. Drive-By Truckers begrijpen je en laten zien dat het zo niet nog slechter kan. Een allerbest medicijn voor depressie. Ook voor wie Neil Young, Tom Petty, Pearl Jam, David Donero een warm hart toedraagt. Wat een plaat!