DVD: I am because we are

I am because we are


Dit is de vertaling van een oud Afrikaans spreekwoord, dat in essentie de verbondenheid van mensen overal ter wereld aangeeft. In 2008 werd op het IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam) een documentaire met de titel I am because we are getoond. Zangeres Madonna (als maker van de documentaire) laat zich met deze film van een andere kant zien, een kant die we wel kennen van haar adopties (niet altijd even positief in de media). Sinds oktober is de film op dvd verschenen, laten we Madonna eens gaan beoordelen op iets anders dan haar zang- en iconenstatus.


Beroemdheden
Dat beroemdheden zich steeds vaker inzetten voor 'de goede zaak' is geen onbekend fenomeen. Denk aan Al Gore, Leonardo DiCaprio en ook U2's Bono. Madonna toont ook regelmatig haar betrokkenheid bij de wereldproblematiek en dan vooral die van Afrika, Malawi in het bijzonder. Het contrast kan haast niet groter: Madonna -rijk en beroemd- enerzijds en de bevolking van Malawi -arm en vooral vaak anoniem- anderzijds. Dit lokt meteen ook een beetje een cynische instelling bij de kijker op. Wat heeft glamour-pop-diva Madonna nu werkelijk te melden, en is haar verhaal wel oprecht of is het een publiciteitsoffensief ten faveure van haar eigen ego?

Het is al snel duidelijk dat het laatste niet het geval is. De documentaire is oprecht en zeker niet op háár gericht. Natuurlijk is alle publiciteit die het krijgt wel een doel op zich, alleen richt die zich met name op de problematiek van Malawi: de armoede en de enorme impact die HIV-Aids op de bevolking heeft. De documentaire laat indrukwekkende beelden zien, afgewisseld met prachtige foto's van de bevolking. Daarnaast komen wetenschappers en gezaghebbende mensen op het gebied van ontwikkelingshulp aan het woord. Mensen met kennis van zaken, die haarfijn uitleggen waar de problemen zitten en hoe deze op te lossen zijn.

De beelden spreken voor zich en raken je als kijker. Ik beken een traan te hebben laten rollen. Je voelt een betrokkenheid, maar daarnaast lijkt het ook allemaal zo ver van je bed te zijn. Bewustwording zal een eerste stap zijn op de weg naar een beter Afrika. Dat lijkt ook de uitstraling van de documentaire te zijn. Het is Madonna te prijzen dat zij zich nauwelijks laat zien in de film, duidelijk geen mediaoffensief voor de zangeres zelf.


Naar de achtergrond
Madonna verzorgt zelf de voice-over in deze film en dat doet ze opmerkelijk mooi en verfijnd. De warmte en betrokkenheid komen goed over op de kijker. Ze maken het tot een intensere beleving. Wat vooral het doel van deze documentaire zal zijn, is dat hij ons aan het denken zet over de problemen die elders in de wereld nog altijd groot zijn, al zien we het steeds minder op televisie. In de jaren '80 zagen we vaak beelden van Afrika in hongersnood, Afrika met Aids en Afrika in armoede. Deze beelden zijn in de afgelopen jaren wat naar de achtergrond verdreven, maar de problematiek is onverminderd groot gebleven. Met documentaires als I am because we are en de inzet van beroemdheden voor dit soort issues zetten we in ieder geval het probleem weer op de agenda. Het is aan een ieder om ermee te doen wat hij/zij goeddunkt. Hoe klein of groot je daad ook, alle beetjes helpen. Dat is de boodschap die ik persoonlijk uit de film heb gehaald. En al steun je maar één van de goede doelen die Afrika vooruit wil helpen, dat is al iets. Laat de rijke beroemdheden het groot aanpakken, dan doen wij als gewone bevolking het in het klein. Dit lijkt me een mooie boodschap om de review mee af te sluiten.

Voor nog geen 15 euro heb je deze mooie en vooral indrukwekkende dvd in handen.

Label: RCV Releasedatum: oktober 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film:

I am because we are

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.

Kijk voor meer landeninformatie eens in het Travelforum.