Viva Piñata: Paniek in het Paradijs

Een van de meeste opvallende Xbox 360-games moet wel Viva Piñata zijn. De game komt van de hand van Rare, de legendarische developer die pas écht bekend raakte door het succes met Nintendo 64-games als Goldeneye, Perfect Dark en Banjo Kazooie. Met de launch van de Xbox 360 kwam Rare met een nieuwe game: Kameo. Ondanks dat dit best een geinige platformer was, was dit niet het pareltje waar iedereen op gehoopt had. Eigenlijk was Viva Piñata dit ook niet, al was het wel een geweldige game. De game was simpelweg geen platformer of shooter en door dan ook nog eens enorm schattige kleurrijke graphics te gebruiken viel de game bij veel mensen slecht en is het niet het succes geworden waar Microsoft op had gehoopt. Nu is Rare terug met Viva Piñata: Paniek in het Paradijs, wordt deze game wel het succes waar men op heeft gehoopt?

Ik moet even beginnen door te zeggen dat bovenstaande niet de enige reden is voor het \"floppen\" van Viva Piñata, de game was namelijk ondanks zijn kiddy-uiterlijk niet erg makkelijk toegankelijk. De controls waren niet altijd even logisch en voornamelijk het opzoeken van de verschillende piñatas kon erg lastig worden in de grotere en drukkere tuinen. Deze problemen zijn in Viva Piñata: Paniek in het Paradijs gedeeltelijk opgelost. Er is nu de mogelijkheid om met de rechter bumper een soort piñata-snelzoeker te openen, waarmee je snel van piñata naar piñata scrollt. Ook kan de cursor nu buiten je eigen tuin, waardoor het veel makkelijker is om even snel op te zoeken wat een bepaalde piñata nodig heeft om bewoner van jouw tuin te worden.

Voor de mensen die nu niet weten waar ik het over heb zal ik even de game uitleggen. In de wereld van Viva Piñata heb jij een tuin en is het jouw doel om de vrij rondlopende piñatas naar je tuin te lokken. Vervolgens moet je ze zo gelukkig mogelijk maken (zodat hun buik vol zit met lekkere snoepjes) en kun je ze naar een feestje sturen waar wilde kinderen met stokken tegen jouw met zorg gelokte en gevoede beestje zullen slaan, net zo lang tot er een regen van snoepgoed uit de ingewanden van het beestje tevoorschijn komen. Om echter piñatas te lokken zul je per piñata aan verschillende condities moeten voldoen. De piñatas hebben voor het verschijnen, bezoekje brengen, bewoner worden en paren telkens steeds striktere eisen. Je bent dus continu bezig je tuin aan te passen om net die ene piñata te lokken die gevraagd is voor een feestje. Hierbij komt ook de voedselketen van de papieren wezentjes om de hoek. Een vosachtige piñata zal alleen maar een bewoner worden als hij eerst een lekker konijntje heeft kunnen oppeuzelen.

Door piñatas naar feestjes te sturen, door nieuwe inwoners aan te trekken en door nieuwe planten te planten krijg je experience, waarna je levels kunt stijgen en daarmee nieuwe piñatas aantrekt (de grotere piñatas komen pas bij meer ervaren tuinierders) en meer objecten neer kunt zetten. Een ultiem doel is er daardoor ook niet in de game, al is er wel een verhaaltje waarbij het de bedoeling is om alle piñatas terug te vinden, want ze zijn uit de centrale database verdwenen. Het lokken en gelukkig maken van piñatas kan dan ook oneindig lang doorgaan, waarbij je soms wel veel aan je hoofd hebt omdat ook de tuin de nodige aandacht nodig heeft.