Supreme Commander: Forged Alliance

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: ik vond de originele Supreme Commander een vreselijk spel om te spelen. Ik geniet erg van RTS-games, maar de complete chaos die Supreme Commander inhoudt was niet aan mij besteed. Niet alleen hou ik er niet van om niet directe controle over mijn units te hebben, ik haat het ook om golf na golf na golf van units tegen de vijand aan te gooien net zo lang totdat hij tenonder gaat aan mijn combinatie van overmacht en strategie. Nu is Forged Alliance uit, een stand-alone uitbreiding voor Supreme Commander, zou dit deel wel mijn strategisch hartje kunnen bekoren?

Forged Alliance begint met een gigantische aanval van de Seraphim, een buitenaards ras welke ooit bijna uitgeroeid waren door xenofobe mensen om daarna vanuit een interdimensionale scheur ons universum binnen te vallen. Het is niet zo gek dat ze een schurfthekel hebben aan mensen en de Seraphim beginnen dan ook snel een klopjacht naar alle twee-benige wezens in het hele universum. Na vele verliezen besluiten de drie menselijke facties (die in het origineel elkaars bloed wel konden drinken) samen te werken tegen de Seraphim om het menselijk ras te redden.

In de campagne speel je als een van de drie facties tegen de Seraphim, en afhankelijk van welke factie je kiest zijn er aparte sub-missies beschikbaar (al blijft de grote lijn hetzelfde tussen de facties). En ongelofelijk wat gaat het er aan toe in de campagne. Zoals gezegd ben ik geen Supreme Commander-veteraan, iets waar men wel van uit gaat voor de campagne. Het was een veel gehoorde klacht van het origineel dat de campagne niet uitdagend genoeg was en dat de variatie tussen de missies ver te zoeken was. Dit is allebei opgelost, de missies zijn allemaal pittig (ook de eerste missie) en laten weinig tot geen ruimte tot het om leren gaan met het spel en ook nog eens met meer variatie dan het origineel. Het nadeel is wel dat je direct in het diepe gegooid wordt, wil je het spel als beginneling onder de knie krijgen dan zul je toch eerst een aantal skirmish-games moeten spelen alvorens je begint aan de campagne, anders word je (net als ik) genadeloos afgestraft als je dat varkentje wel even op medium denkt te kunnen wassen. Zelfs op easy lukte de eerste missie mij in eerste instantie niet, en heb ik moeten trainen in de skirmish mode om met veel units tegelijkertijd aan te vallen.

Natuurlijk is er wel een tutorial die de basis van het spel uitlegt, maar deze is eigenlijk niet relevant voor het hele spel. In de tutorial beschik je over een handvol units waarmee je een kleine aanval uitvoert, dit allemaal vanuit een camerastandpunt dat vrij dicht op de actie staat. Dit komt echter compleet niet overeen met het \"echte\" spel, waarbij units met de honderden tegelijkertijd aanvallen uitvoeren, waar je uit praktische overwegingen zover mogelijk uitgezoomd bent (om de illusie van overzicht te bewaren) en waar een goede transportroute het verschil tussen winst en verlies maakt. Dit alles komt niet terug in de tutorial, wat ertoe leidt dat de user terug moet vallen naar de handleiding om dingen als transportroutes en gecoördineerde aanvallen te leren.