Spyglass Board Games

Xbox Live Arcade kent eigenlijk twee soorten games, de eerste categorie is vooral bedoeld als tussendoortje en kent een simpele presentatie, besturing en diepgang (Catan, Hexic). De tweede soort bestaat uit volwaardige games/ports, vergelijkbaar met diskversies (Alien Hominid, Lumines). Spyglass Board Games valt in de eerste categorie. Het is een verzameling van vier klassieke één-tegen-één bordspellen: schaken, dammen, reversi en mancala. Schaken en dammen spreken voor zich, maar reversi en mancala zullen niet bij iedereen bekend zijn en verdienen een korte uitleg.

Reversi is een game waarbij het de bedoeling is om zoveel mogelijk steentjes te veranderen in jouw kleur. Men begint met twee stenen van je eigen kleur, kruislings neergelegd. Door nu nieuwe stenen neer te leggen kun je stenen van de tegenstander veranderen van kleur. Dit gebeurt als er een tussen twee van jouw stenen komt te liggen. [] () [] wordt [] [] [] bijvoorbeeld.

Mancala is zo mogelijk nog onbekender, al lijkt het een beetje op backgammon. Ook hier speel je met twee kleuren steentjes en is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk stenen verovert. Het bord is onderverdeelt in een aantal vakjes waarop een stapeltje stenen ligt. Je kiest nu een stapel en verdeelt de daarop liggende stenen over de volgende vakken. De stenen blijven doorschuiven totdat ze op jouw verzamelvakje komen.

Mocht je nu nog steeds niet begrijpen hoe de spelletjes precies werken (wat vrij goed mogelijk is) dan zit er in het spel zelf nog een duidelijke uitleg met bewegende beelden. Dankzij die uitleg kon ik mijn Mancala achievements in ieder geval halen, dus dat zegt wel wat over de kwaliteit van de uitleg.

De uitleg is overigens niet het enige dat goed uitgewerkt is, vrijwel de hele game zit goed in elkaar. Alle vier de speelborden zien er (in standaard uiterlijk) erg helder en duidelijk uit. Geen rare kleurtjes of vormpjes, gewoon simpelweg zwart-wit schaken en dammen in 2.5D. Natuurlijk kun je wel de kleuren en vormen aanpassen, maar dit maakt het er allemaal niet duidelijker op. Zeker met schaken zie je dan vaak niet goed meer welke poppetje nou wat is.

Het verplaatsen van je stenen doe je door de d-pad of de linkerstick te bewegen naar het betreffende speelstuk en dan op A te drukken. Hierna verplaats je de cursor, ook weer met de d-pad, naar het vakje waar je heen wilt bewegen. Ben je op dat vakje aangekomen dan druk je nogmaals op A. Hoewel dit vrij gemakkelijk klinkt vergt het nogal wat precisie en timing, want als je per ongeluk een vakje te ver wil, dan krijg je een waarschuwing van de 360! Opletten geblazen dus!

Het enige dat eigenlijk maar matig is, is het geluid. De soundtrack stelt zoals gewoonlijk bij dit soort games geen ruk voor. Gelukkig spelen we op de Xbox 360 en kunnen we fijn onze eigen muziek luisteren via cd of PC. Ik raad iedereen dat dan ook van harte aan.

Spyglass kent zoals verwacht zowel single- als multiplayer modi. Deze behoeven verder geen uitleg, maar wat wel opgemerkt mag worden is volledige ondersteuning voor de Xbox Live Vision camera. Zoals je op de screens kunt zien is het beeld dat je ziet ook flink groot. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Uno waar elke speler maar in een klein vakje zichtbaar is.

Spyglass Board Games is een prima verzameling van de welbekende bordklassiekers. De precisie in de besturing had wat beter kunnen zijn, maar als je gewoon rustig speelt is er niets aan de hand. De presentatie van de spellen is lekker duidelijk; geen fratsen, en dat scheelt!

Spyglass Board Games kost 400 Microsoftpunten wat omgerekend zo’n 5 euro is. Mede dankzij deze lage prijs en de tijdloze gameplay van bijvoorbeeld schaken is dit eigenlijk gewoon een must-buy.