Rabobank: Gen Z geeft massaal geld uit aan uitjes en eten
Jongeren, oftewel generatie Z, betalen steeds vaker met een betaalverzoek. Volgens Rabobank ging dit jaar ruim 7 procent van hun betalingen via een betaalverzoek. Dat is meer dan het dubbele vergeleken met millennials, die tussen 1981 en 1996 zijn geboren. Ouderen uit de babyboomgeneratie gebruiken deze methode nauwelijks: slechts 0,7 procent van hun betalingen gebeurt via een betaalverzoek.
Rabobank analyseerde anonieme betaaldata van ruim 8,3 miljoen klanten. Daaruit blijkt ook dat gen Z het grootste deel van hun uitgaven aan sociale ervaringen besteedt. Zo gaat bijna 10 procent van hun budget op aan eten, drinken en uitjes. Millennials spenderen in verhouding minder, maar geven in absolute bedragen meer uit. De helft van de millennials tikt maandelijks meer dan 90 euro af in de horeca.
De oudere generatie, geboren tussen 1946 en 1964, geeft juist het meeste uit aan goede doelen. Gemiddeld gaat 1,7 procent van hun uitgaven naar liefdadigheid. Daarnaast sparen ouderen aanzienlijk meer dan jongeren: bijna 30 procent van hun uitgaven wordt naar spaar- of beleggingsrekeningen overgeboekt. Millennials leggen het meest opzij in absolute bedragen, maar gen Z blijft hierin nog achter.