Platinum Sudoku

Met twintig miljoen puzzels hoef je je gegarandeerd nooit meer te vervelen tot ver na je pensioengerechtigde leeftijd. Als je van cijferpuzzels houdt tenminste. Platinum Sudoku bevat niet alleen twintig miljoen Sudoku-puzzels in diverse moeilijkheidsgraden maar ook een flink aantal Kakuro-puzzels en wat varianten in de vorm van mini-games.

Platinum Sudoku bevat dus twintig miljoen Sudoku-puzzels. Dit zijn Japanse puzzels waarin je de cijfers 1 tot en met 9 in moet vullen in vakjes in een raster. Een raster bevat drie rijen en drie kolommen met blokjes die ieder negen vakjes bevatten. In totaal moet je dus negen keer de 1, negen keer de 2 enzovoort tot negen keer de 9 invullen; per blokje van 9 vakjes ieder cijfer eenmaal. Ook horizontaal en verticaal mogen geen dubbele getallen voorkomen. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad zijn er al enkele cijfers voor je ingevuld. Door aan de hand van deze al ingvulde cijfers te beredeneren welke cijfers er in de lege vakjes kunnen, los je langzaam maar zeker het hele diagram op.

Die twintig miljoen puzzels zijn overigens niet meteen vanaf het begin beschikbaar. Je moet ze eerst vrijspelen door ongeveer honderd Sudoku-puzzels van een moeilijkheidsgraad (Easy, Medium of Hard) op te lossen. Er zijn nog twee moeilijkheidsgraden, Pro en Sudoku X, maar die kan je pas spelen als je respectievelijk Hard en Pro hebt uitgespeeld. Bij Sudoku X mogen ook in de diagonalen van het diagram geen dubbele cijfers voorkomen. In Pro en Sudoku X mode kost een fout een \'leven\', drie fouten betekent opnieuw beginnen. In de andere moeilijkheidsgraden kun je zo lang blijven proberen als je wilt. Het spel bevat ook een tutorial die je de basisbeginselen bijbrengt als je nog niet goed weet wat een Sudoku-puzzel eigenlijk is.

Om de cijfers in te vullen beschik je over diverse mogelijkheden. Je kan de gewenste cijfers tekenen in de vakjes, Platinum Sudoku beschikt over handschrift-herkenning die behoorlijk goed is. Ik had alleen soms wat problemen met zevens en enen. Ook kan je een cijferblok naast het diagram af laten beelden en hierop het gewenste getal aantikken. Tenslotte kan je de getallen plaatsen met de vierpuntsdruktoetsen, maar dat is verreweg de meest omslachtige methode. Je begint doorgaans in Draft Mode. Dit maakt het mogelijk om in ieder vakje alle mogelijke getallen klein in te vullen. Deze getallen kun je met het gummetje rechtsonderin beeld weer verwijderen als je weet dat ze niet in dat vakje kunnen voorkomen. Weet je zeker dat een getal het enige getal is dat daar past, dan voer je het definitief in. Maak je een rij, kolom, of blokje vol dan verspringen de cijfers even van kleur. Staat er toch een getal dubbel, dan wordt deze rood. Met de Undo-knop zou je dan het laatst ingevulde getal weg moeten kunnen halen, maar dit zet niet de kladblokcijfertjes die je in Draft Mode hebt ingevuld terug. Dat werkt dus niet perfect.

Bij iedere puzzel kun je op diverse manieren hulp opvragen. Ten eerste is er de \'coach\', een mannetje of vrouwtje dat je enkele hints kan verkopen. Bij iedere puzzel begin je (afhankelijk van de moeilijkheidsgraad) met een aantal credits, en iedere hint kost je een bepaald aantal credits. Hint A geeft je enkele mogelijke getallen die in dat vakje zouden kunnen. Hint B geeft je het goede getal. Hint C kijkt welke getallen die je tot nu toe hebt ingevuld goed of fout zijn. Ten tweede kun je in het optie-menu allerlei hulpmiddelen aan- of uitzetten, bijvoorbeeld het automatisch oplichten van de horizontale, verticale of diagonale lijn waarmee je op dat moment bezig bent, het oplichten van de makkelijkst op te lossen vakjes of het automatisch invullen van alle mogelijke getallen in elk vakje. Deze laatste optie verpest in mijn ogen het hele puzzel-aspect van de Sudoku\'s, maar het kan handig zijn als je supersnel door de honderd puzzels wil vliegen om de twintig miljoen puzzels vrij te spelen.

In het optie-menu kun je ook aangeven of je links- of rechtshandig bent, je kunt de achtergrond, het lettertype en de stijl van de diagrammen kiezen en het achtergrondmuziekje veranderen of uitzetten. Sommige achtergronden en letterrtypes moet je eerst vrijspelen.

Kakuro is een ander soort cijferpuzzel. Deze puzzels lijken nog het meest op een kruiswoordraadsel, alleen moeten er cijfers ingevuld worden in plaats van woorden. In driehoekjes staan getallen, deze geven aan wat de som is van de getallen in de vakjes ernaast of eronder. In iedere som mag elk getal maar een keer voorkomen. Het getal vier kan je dus alleen maken door een 1 en een 3 in te vullen, tweemaal twee mag niet. Je mag wel meerdere keren hetzelfde getal gebruiken in een horizontale of verticale lijn.

Tenslotte zijn er nog diverse mini-games. Als je de eerste honderd Sudoku-puzzels zit te spelen zal je regelmatig onderbroken worden om een \'Challenge\' te spelen. Dit is een van de zes mini-games Subtract (sleep getallen naar andere getallen waardoor ze van elkaar afgetrokken worden tot je op 0 uitkomt), Pair Match (teken lijnen tussen paren van dezelfde getallen), Shuffle (schuifpuzzel waarin je de getallen op de juiste volgorde moet zetten), Choice Block (kies het ontbrekende blok), High Sum (wijs het blok met de hoogste som der getallen aan) of Mine Detector (mijnenveger). Als het je lukt om binnen de tijd de uitdaging te halen komt het spel ook beschikbaar in het menu en kun je proberen je eigen record te verbreken.

Heb je nu nog niet genoeg gepuzzeld, dan kun je met de Custom Grid zelf nieuwe puzzels ontwerpen en spelen. Het spel kent ook een multiplayer optie. Hiervoor heeft iedere speler een eigen cartridge nodig. Je kunt ervoor kiezen tegen elkaar te spelen (wie lost de puzzel als eerste op) of samen met een puzzel aan de slag te gaan. Dit heb ik niet kunnen testen omdat er in mijn omgeving geen mensen met dit spel aanwezig waren.