Guild Wars: Nightfall

Vanuit een MMORPG-perspectief bekeken, valt Guild Wars niet veel tegen. Je kan ervoor kiezen een guild op te richten of te joinen, en met deze mensen tezamen een party te maken om quests te volbrengen, of het in groepen op te nemen tegen andere groepen. Deze Player versus Player gevechten zijn erg spannend en bieden genoeg mogelijkheden. Zo kan je er voor kiezen je character waarmee je de missies hebt volbracht te gebruiken, of een speciaal PvP character te bouwen dat gelijk level 20 is, maar nog amper equipment heeft.
Ook zijn bepaalde gebieden niet toegankelijk of te moeilijk voor einzelgängers, en moet je deze dus met een party van je Guild te lijf gaan. Deze groepen kunnen groter worden dan het maximum van vier personen dat je in de \\\"gewone\\\" missies tegenkomt, en vraagt dus een stuk meer coördinatie en samenwerking. Juist omdat deze gebieden zo moeilijk zijn, is de kick nóg groter om een dergelijk gebied uit te kammen en missies te volbrengen.

<\/center>

Qua graphics kan Guild Wars Nightfall zich meten met de beste RPGs van dit moment. Stukken mooier dan bijvoorbeeld NeverWinter Nights 2 of Titan\\\'s Quest, maar toch zijn de systeemeisen erg laag en loopt hij ook op medium of low-range bakken erg netjes met behoorlijk goede kwaliteit. De glimeffecten zijn sporadisch, en daardoor des te effectiever, terwijl de schaduwen gedetailleerd zijn en kloppen. Ook collision detection bugs zijn zeldzaam, wat de speelervaring zoveel realistischer maakt.
De laadtijden van dit spel zijn ook bijzonder laag, wat de speelervaring erg veel goed doet. In de eerste paar keer zul je nog regelmatig een laadscherm tegenkomen waarop je ziet hoeveel je nog moet downloaden, maar als gebieden eenmaal op je computer staan zijn de laadschermen maar bijzonder kort te zien.
De muziek is redelijk goed: wat je er van kan verwachten. De geluiden kloppen, de voice acting is goed in orde: gewoon voldoende dus.

<\/center>

Het enige nadeel van de vele losse missies en de nadruk op multiplayer, samen met de vele gesprekken die je zult hebben met andere spelers in de towns (de missie-gebieden zijn exclusief voor jouw party), is dat de verhaallijn je niet echt te pakken krijgt. Er gebeurt gewoon te veel, je bent (te) veel bezig met secundaire quests, en je bent zo druk met vrienden maken en een Guild joinen, dat je niet echt veel geeft om de main story line, die trouwens bijzonder groot is.