Guild Wars: Nightfall

Guild Wars is alweer toe aan haar derde deel. De vorige Guild Wars, Factions, is pas een half jaar oud, maar we mogen ons nu al verheugen op een nieuw deel. Waar Factions plaatsvond in een Aziatische setting, vindt Nightfall plaats in een woestijnachtige, Arabische omgeving. De NPC\'s die je in dit spel dan ook tegen zal komen zullen over het algemeen wat bruiner van kleur zijn, maar ook de gebieden, de kleding en de details ademen een duizend-en-één-nacht sfeer uit.

Guild Wars: Nightfall is niet ontzettend vernieuwend ten opzichte van de vorige delen. Wederom is er een hoofdmissie, met ontzettend veel sidequests, maar ook is er nog de mogelijkheid om het tegen andere spelers op te nemen. Eigenlijk kan je dit spel bekijken vanuit twee standpunten: dat van de MMORPG, en dat van de singleplayer RPGs.

Vanuit de singleplayer gamer gezien is Guild Wars: Nightfall eventjes wennen. Je zult dit spel namelijk nooit helemaal alleen uit kunnen spelen, maar zult een groep samen moeten stellen waarmee je het opneemt tegen de vele vijanden die de wereld Elona rijk is. In je groep kan je kiezen voor simpel opvulmateriaal, genaamd henchmen, die een bepaalde class zijn. Nieuw is de mogelijkheid om heroes toe te voegen: geavanceerde hulpjes die je zelf kan customizen en een eigen set skills hebben. Sommige heroes blijven lang bij je, andere nemen na enkele missies alweer afscheid om hun eigen wegen te gaan. Je kan bij hen, net als bij jezelf, attribution points verdelen over de verschillende attributes, die weer afhangen van je class. Deze attributes bepalen voor een groot deel hoe effectief bepaalde skills zijn, of hoe sterk sommige effecten. Ook kun je skills kopen en vervolgens distribueren over de acht slots in je skills-bar. Het switchen van skills kan alleen in \"veilige\" plekken, zoals towns. Bijzonder in Guild Wars is, dat je zonder penalty je skills kan loweren en uppen. Zo kan je dus voortdurend de nadruk van je build verschuiven, van bijvoorbeeld een bijl-dragende warrior naar een warrior die meer gespecialiseerd is in party-enhancing spells. Omdat je een tweede class kan kiezen, kan deze ommezwaai steeds groter worden: van een Dervish die goed met zijn zeis om kan gaan naar een Monk die iedereen in zijn omgeving geneest: het hangt allemaal af van de situaties die je verwacht tegen te komen. Nieuwe classes in Nightfall zijn de eerdergenoemde Dervish, die goed met een zeis om kan gaan en enkele spreuken heeft om je groep sterker te maken of vijanden te bevriezen, en de Paragorn: een soort Warrior met meer nadruk op het boosten van je team en die goed om kan gaan met speren.

De missies die je voor je kiezen krijgt zijn leuk, en behoorlijk afwisselend. Wat Guild Wars bijzonder maakt is de nadruk op de vele \"monster-based\" items die ze droppen (zoals Drake Flesh van een soort half-draak, of Termite Leg van een, je raadt het, Termite). Deze zijn vaak nodig om quests op te lossen of om met random-geplaatste traders te ruilen voor betere items of een uitbreiding van je inventory. Je kan er ook voor kiezen de items te salvagen, waarna ze tot basic bouwstukken vervallen, zoals planken hout, stukken stof of ijzererts. Deze bouwstukken kan je vervolgens gebruiken om nieuwe wapens te creëren.
Het grootste nadeel van Guild Wars Nightfall voor gamers die singleplayer RPGs gewend zijn, is de level cap op level 20. Hierdoor zul je niet veel kunnen levelen ook al moet je wel veel quests uitvoeren om experience te krijgen, wat erg nutteloos aan gaat voelen. Toch blijft de uitdaging groot, en dankzij de parties die je samenstelt en de betere skills en equipment die je krijgt, word je beter en beter.

Qua besturing en speelervaring is er niet veel veranderd, afgezien van de heroes die je toe kan voegen aan je party. Het blijft een simpele click \'n point, waarbij de skills die je van te voren aan je skill-bar hebt toegevoegd een grote rol spelen, en het verschil maken tussen winst en verlies. Mocht je verliezen, en je party-leden hebben geen resurrection spell bij de hand, dan respawn je bij één van de vele respawn-punten. Het sterven brengt een penalty van 15% met zich mee, die je kan wegwerken door veel vijanden te doden. Deze penalty kan opbouwen tot maximaal 60%, wat een behoorlijke vermindering van je capaciteiten is. Daar tegenover staat dat je ook extra procenten health en energy kan verdienen door zware vijanden te verslaan. Alle penalties en bonussen verdwijnen echter als je het gebied verlaat en een ander gebied of een town ingaat.