Heroes of Might and Magic V

Iets dat wel flink veranderd is, is de grafische engine. Waar de eerste vier delen nog stug aan een tweedimensionale weergave van units en landkaart vasthielden (zelfs in de tijd waarin alles en iedereen zonder goede reden voor 3D ging), is nu deel 5 overstag gegaan, en biedt het de speler in volledig 3D een uitzicht op het Griffin Empire.
Het eerste wat me opviel aan deze engine was het oog voor details in de animaties. Een paard dat met z\\\'n kop schudt, bomen wuiven in de wind, dit soort kleine details maken het verschil tussen een 3D game, en een 3D game die levendig aanvoelt.

<\/center>

Door het gebruik van de 3D-engine konden de ontwikkelaars ook het battle-systeem op de schop nemen.
Je kunt voor een gevecht begint je troepen plaatsen over de gehele breedte van het slagveld, maar slechts twee vlakjes diep.
Het strijdtoneel is namelijk, zoals we gewend zijn van turn-based games, onderverdeeld in vlakken en elke unit heeft een bepaald aantal vlakjes dat hij per beurt kan bewegen.
Een uitzondering is de held, die elke beurt een willekeurige unit mag bestormen.
De held kan er ook voor kiezen om magie te gebruiken. Afhankelijk van hoe je de talenten van de held verdeelt naarmate hij een steeds hoger level bereikt, kun je onder andere Light, Arcane, Fire, Nature of Water magie gebruiken om je eigen troepen te versterken, of de vijandelijke units aan te vallen.