Odama

Ninten-do

In Odama wordt ‘Nintendo’ uitgelegd als de ‘Weg van de Hemelse Plicht’. Het woord is gevormd door de eerste kanji (Japanse lettergreep) van drie uitdrukkingen te combineren. De drie uitdrukkingen zijn: Nin-ga Mu-Shin (Voldoe aan je plichten zonder ego), Tenzai Kohrin (Zij zullen neerdalen uit de hemelen) en Do-gi Tsuu-mei (Morele actie is een dagelijkse opdracht).
In de lange reeks met vreemde en bizarre games is Odama de nieuwste. Deze GameCube game is een combinatie tussen een flipperspel en een realtime warsim. Ik zal proberen uit te leggen hoe dit in hemelsnaam in z’n werk gaat. Hiervoor moeten we echter ook het verhaal erbij betrekken waarin uitgelegd wordt wat een ‘Odama’ nu eigenlijk is.

Lang geleden, zo rond het jaar 1539, was er in Japan een oorlog bezig. Het land stond onder leiding van Lord Yamanouchi maar deze wordt helaas verraden door zijn trouwe vazal Karasuma Genshin. Op dat moment pleegt Yamanauchi zelfmoord en vlucht zijn zoon Tamachiyo die wraak wil nemen. Zijn leger heeft als voordeel dat het twee grote geheimen had. De een is de Odama, een enorme kogel die lang geleden uit China is meegenomen, de ander is de Ninten Bell, een grote klok van het leger dat de Ninten-do (zie kader) volgt. Met de Odama en de Ninten Bell trekt het leger erop uit om de overwinning op te eisen.

De hele intro wordt op een fantastische manier gepresenteerd, het voelt onwijs authentiek aan. De sfeer wordt niet alleen bepaald door de mooie beelden van de intro, ook de voice-over draagt een belangrijk stuk bij omdat het volledig Japans gesproken is. Hulde!

Na de indrukwekkende intro is het tijd om zelf de controle over het leger te nemen. Je krijgt wat korte uitleg over hoe de game nou werkt: allereerst is er natuurlijk de Odama, de grote bal, waarmee je flippert (de flippers trigger je door L en R). De Odama sloopt alles wat hij op zijn pad tegenkomt, huisjes, boompjes, beestjes en zelfs je eigen manschappen. Je moet dus zeker opletten en niet als een zot de Odama zo hard mogelijk rond laten gaan.
Het andere deel van de gameplay houdt in dat je de troepen, inclusief Ninten Bell, van jouw basis naar de andere basis moet krijgen. Dit doe je door commando’s naar ze te schreeuwen via de meegeleverde microfoon (die sommigen misschien ook nog wel kennen uit Mario Party 6 en 7). Termen als ADVANCE, MARCH LEFT en PRESS FORWARD laten de troepen elke keer weer iets anders doen. Tactisch inzicht is hierbij nodig want je gaat geheid verliezen als je de troepen dom laat aanvallen.