Zelda: Four Swords Adventures

Levels?! Ja, deze nieuwe Zelda heeft meer verrassingen in petto voor de ervaren Zelda-speler. Het spel is verdeeld in acht gebieden, waarbij ieder gebied bestaat uit drie levels. Een level betekent dat je iedere keer begint met 4 hartjes, een zwaardje en een schildje en niet meer dan dat. Ieder level moet je opnieuw op zoek naar wapens, naar heart containers en andere upgrades. Gedurende het spel ben je altijd op zoek naar Force Gems om je zwaard krachtiger te maken. Wanneer je gezamenlijk als vier Links 2000 Force Gems hebt verzameld, wordt je zwaard sterker en kun je \\\'schieten\\\'. Het begin van een nieuw level betekent echter ook dat je Force Gems weer op nul worden gezet en dat je ook hiermee opnieuw kunt beginnen. Dit laatste is met name jammer, aangezien hier een competitief element zit in het multiplayer stuk. Het hele spel moet je perfect samenwerken, maar bij het verzamelen van upgrades en Force Gems is het lekker elkaar af te troeven. Aan het einde van ieder level worden de vier Links naast elkaar gezet en wordt ieder beoordeeld op samenwerking, aantal verzamelde Force Gems, etc. Aan het begin van het nieuwe level wordt echter alles weer op nul gezet en begin je opnieuw. De eerste paar levels is het dus een leuke wedstrijd, maar al snel merk je dat het niet de moeite waard is. Zelfs aan het einde van het hele spel wordt niets gedaan met de vele tussenstanden. Je krijgt geen leuke statistieken of eindresultaten te zien en de moeite is dus een beetje voor niets geweest.

<\/center>

To Zelda or not to Zelda?
Eigenlijk is het gek. Het spel heet Zelda, speelt zich af in typische Zelda werelden en heeft absoluut de kwaliteit van Zelda. Toch mis je iets wanneer je speelt. Het is op z\\\'n zachtst gezegd anders dan normaal. De indeling in levels is bijvoorbeeld prima, zeker aangezien je met meerdere mensen speelt, maar het maakt het spel eigenlijk te makkelijk. In de oude Zelda spellen sprak je bijvoorbeeld in het eerste dorpje iemand die een appel nodig had en aan het einde van het spel vond je pas een appel waarna je dan zelf moest gaan zoeken waar die appel in hemelsnaam voor nodig was. Dit is in deze Zelda anders. Je kunt maar één item (per Link) bij je dragen en terwijl je het item vast hebt kun je ook geen wapens gebruiken. De items worden dan ook voornamelijk beperkt tot sleutels en de speciale \\\'maanstenen\\\' (hier kom ik zo even op terug). Gevolg van deze manier van spelen is dat het spel beduidend eenvoudiger is geworden. Je zou bijna kunnen spreken van een arcade-Zelda. Overigens is eenvoudiger niet automatisch ook slechter. Het spel is namelijk heel erg toegankelijk en dus heel leuk te spelen als groep, ook wanneer iemand in het gezelschap nooit eerder Zelda heeft gespeeld! Dit is van belang omdat het wel eens lastig zou kunnen zijn om drie andere mensen te vinden die allemaal goed zijn in Zelda. De opbouw van het spel houdt goed rekening met de beginnende speler op verschillende manieren. Je kunt per speler een handicap instellen in beide richtingen en doordat ieder level opnieuw alle punten worden geteld is het niet mogelijk dat één speler aan het einde van het spel een uber-Link bestuurt, terwijl de anderen met een houten zwaard en kartonnen schild rondrennen.

<\/center>

Verandering hoeft niet slecht te zijn, zo schreef ik al in de intro van deze review en dat geldt zeker voor dit spel. Hoewel het niet echt lijkt op een klassieke Zelda, heeft het spel zeker enkele prachtige puzzels die alleen mogelijk zijn door het toevoegen van een multiplayer stuk. Om de puzzels een beetje meer uitdaging te geven is de wereld bovendien gescheiden in twee werelden: een normale en een donkere. Met behulp van zeldzame maanstenen kunnen portals worden geopend naar de andere wereld waardoor het mogelijk is in een donkere versie van de huidige wereld rond te lopen. Deze donkere wereld speelt zich - net als bij grotten en huisjes - af op het scherm van je GBA, maar ziet er verder bijna identiek uit aan de normale wereld. Bijna, want daar ligt de kracht! Soms zijn voorwerpen als hekjes of huizen niet aanwezig in de andere wereld, waardoor je eenvoudig ergens langs kunt lopen. Is er in een wereld een afgrond, dan is het goed mogelijk dat je in de andere wereld gewoon door kunt lopen. Een briljante toevoeging is bovendien dat Links die zich in de donkere wereld bevinden de Links in de normale wereld kunnen oppakken. Zo kun je dus dingen bereiken in de huidige wereld, door iets te ondernemen in de andere wereld. Puzzelplezier gegarandeerd!