Film: Inglourious Basterds

Met dank aan Jimbo voor de review.

Het heeft weer een tijdje geduurd, maar daar is hij dan eindelijk. De nieuwe film van Quentin Tarantino: Inglourious Basterds. De stijl van de film is grotendeels gebaseerd op die van de Italiaanse oorlogsfilm Quel maledetto treno blindato (Inglourious Basterds) van Enzo G. Castellari en de Amerikaanse klassieker The Dirty Dozen uit 1967. Ditmaal is de crew weer geweldig uitgekozen met hoofdrollen voor Eli Roth en Brad Pitt. De film start al gelijk met een 15 minuten durend hoofdstuk waarin Ss'er Hans Landa (Christoph Waltz) eigenlijk alle elementen van de film al laat zien. Veel humor en geweld, eigenlijk dus zoals elke Quentin Tarantino film bekend staat.

Diverse verhaallijnen
Wat opvalt aan de film is dat hij uit verschillende hoofdstukken bestaat met een paar verschillende verhaallijnen die heel mooi, hoe verder de film vordert, bij elkaar komen en het tot één geheel brengen. De rode lijn in de film is het verhaal van Lt. Aldo Raine (Brad Pitt) die een peloton van acht Joods-Amerikaanse soldaten samenstelt met als doel gevreesd te worden door alle nazi's. Dit doel bereiken ze door in het door de nazi's bezette Frankrijk nazi's te doden en te scalperen. Per groepje nazi's laten ze er steeds één leven, in wiens voorhoofd ze een hakenkruis snijden. Eén van de leden van dit peloton is Sgt. Donny Donowitz, bij de nazi's beter bekend als de Bear-Jew. Donny is vooral bekend bij de nazi's omdat hij (natuurlijk mooi in beeld gebracht) deze met een honkbal knuppel een kopje kleiner maakt.

Een film in de film
Wat ik persoonlijk heel tof gedaan vond, is dat er een film in deze film zit, namelijk Nations Pride. Dit is een film over een Duitse soldaat die opgesloten zat in een toren en vanaf daar honderden geallieerden doodschiet. Niet alleen in Inglourious Basterds hypen ze deze film. maar ook in real life was er een trailer te zien van deze film.

Eindresultaat
Over het algemeen vind ik de film heel erg geslaagd, dit kan komen omdat ik er al heel lang naar uitkeek, maar hij heeft wel alles wat ik gehoopt had dat de film zou hebben. Het enige echte minpunt vind ik dat er soms TE veel dialogen zijn waardoor het voor ons als kijker een beetje saai word en je afdwaalt, maar de humor van Quentin Tarantino maakt dat allemaal weer goed.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 27 augustus 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.