DVD: Der Baader Meinhof Komplex

In 1985 schreef Stefan Aust een standaardwerk over de RAF, de Rote Armee Fraction, getiteld Der Baader Meinhoff Komplex. Op 11 augustus 2007 werd een klein deel van Berlijn terug getoverd tot de jaren '60. Eén van de dagen die ze naspeelden was 2 juni 1967. Op die dag, tijdens het bezoek van de Shah van Perzië in Berlijn, braken er rellen uit. Een onschuldige omstander werd hierbij gedood door de politie. Die dag markeerde het beginpunt van de radicalisering van Andreas Baader en Ulrike Meinhoff. Ze richtten de Rote Armee Fraktion op en begonnen een reeks van terreur in Duitsland. De reden dat Berlijn zo werd omgetoverd kwam doordat regisseur Uli Edel het werk ging verfilmen. Hij wilde hierbij zoveel mogelijk gebruik maken van de originele locaties waar alles gebeurde, er werd zelfs gefilmd in de gevangenis waar Baader en Meinhoff later zelfmoord pleegden. In november 2008 verscheen de film in Nederland in de bioscopen, uiteraard verscheen destijds er ook een review op FOK!.

Nu is de film op dvd verschenen, tezamen met een tweede dvd vol met extra's. Aangezien de film niet in alle bioscopen heeft gedraaid, kan het zijn dat je dus nu pas de kans krijgt om hem te bekijken. Zoals vermeld vind je naast de dvd met de film ook een aparte dvd bomvol extra's, bijna drie uur. Zo is er een uitgebreide 'Making Of' te vinden, waarin veel wordt verteld over de totstandkoming van het beeld in de film. Hierin legt de regisseur ook uit dat het doel van de film met name was de mythe rond de hoofdpersonen weg te halen, iets wat redelijk goed gelukt is. Daarnaast zijn er een drietal interviews met Stefan Aust te vinden, alsmede twee interviews met Bernd Eichner, de producer van de film. Verder staat er een portret van Uli Edel op de dvd, en tevens een documentaire over hoe men de authenticiteit van de jaren '60 en '70 wilde behouden in deze film. Alsof dat nog niet genoeg is, is er ook nog een featurette over hoe de filmmuziek tot stand is gekomen. De laatste extra's zijn interviews met de acteurs over de rollen die ze moesten spelen. Zo vertelt Martina Gedeck bijvoorbeeld hoe ze beeld- en stemopnames van Ulrike Meinhof bestudeerde, alsmede geschreven stukken van haar hand. Het is vooral uit deze extra te merken hoeveel research de acteurs voor hun rollen hebben moeten uitvoeren.

tja, toen had je nog geen afstandbediening voor de centrale deurvergrendeling
Grof geweld in de film

De film zelf is een stevige zit van 144 minuten en om alle extra's te bekijken heb je drie uur nodig. Na afloop van de film heb je in ieder geval een goed beeld van de RAF en van Duitsland in de jaren '60 en '70. De extra's geven je dan het beeld in hoeverre je de film als waarheid kunt nemen, uiteraard is het verhaal wat gedramatiseerd, maar het blijft dicht bij de waarheid. Als het verhaal af en toe wat verzandt, ligt dat in ieder geval niet aan het acteerwerk van de acteurs. Dat de RAF Duitsland maar niet los kan laten is overigens goed te merken. Der Baader Meinhof Komplex is namelijk niet de eerste film over de RAF, zo verscheen er bijvoorbeeld in 1997 de semi-documentaire Todesspiel. Hierin ging men in op de ontvoering van Hans Martin Schleyer, plus de gijzeling van het Lufthansa-toestel door een groep Palestijnse terroristen. Beide acties hadden het gezamenlijke doel om de RAF-leiders uit de gevangenis te krijgen. De vliegtuigkaping werd in 2008 nogmaals verfilmd in de film Mogadishu. Deze film werd onder andere genomineerd voor een Oscar in de categorie 'beste buitenlandse film', helaas ging Okuribito ermee aan de haal. Neemt niet weg dat deze dvd toch zeker een aanrader is, vooral met deze lading aan interessante extra's.

met authentieke rook
Zo authentiek mogelijk nagespeeld

Label: A-Film Releasedatum: mei 2009 Kijkwijzer: