Boek: Guus Kuijer - Waarom kinderen wel cowboytje...

De meesten onder ons kennen Guus Kuijer vooral van zijn grote arsenaal aan kinderboeken. Dat de schrijver ook andere talenten heeft, bewijst hij bij tijd en wijle door eens een ander pad in te slaan. Zo ook met Waarom kinderen wel cowboytje maar nooit jezusje of mohammedje spelen. Het betreft hier een pamflet waarin Kuijer zich vrij expliciet uitspreekt over de manier waarop het geloof (lees: álle soorten geloven) zich naar buiten toe profileert. Een redelijk gewaagd onderwerp in de huidige tijd waarin veel geloven recht tegenover elkaar lijken te staan en waarin respect voor elkaars geloof soms ver te zoeken is. Kuijer lijkt er niet voor terug te deinzen.

Ter discussie
Guus Kuijer wilt met dit pamflet aantonen hoe hopeloos ouderwets de Heilige Geschriften als de Bijbel en de Koran zijn. Dit doet hij door enkele passages uit de Geschriften te lichten en deze te toetsen aan kinderen. De conclusie die hij daaruit trekt is dat het niet vreemd is dat kinderen het geloof en de Geloofsgeschriften niet interessant vinden. Hoe kunnen deze woorden verkocht worden aan kinderen, wanneer ze niet logisch en reëel zijn? Denk aan het offeren van een zoon, hoe krijg je een kind zover dat hij hier sympathie voor kan opbrengen? Het past niet in deze tijd en niet bij de belevingswereld van de kinderen anno 2008. Zij spelen buiten geen jesusje, maar willen voetballer zijn (of superheld op Playstation of Xbox).

Kuijer lijkt met dit korte relaas de spijker aardig op de kop te slaan. Al telt het boekje maar 37 bladzijden, het zijn er voldoende om de kern te raken: de Bijbel en de Koran zijn hopeloos verouderde Geschriften waar nauwelijks nieuwe navolgers voor te vinden zijn. Hij stelt voor dat de verhalen wel verteld moeten worden, maar vooral in de huidige tijdsgeest gegoten moeten worden. Een mooie stelling, die hopelijk ter harte wordt genomen door de schrijvers en vertalers van alle toekomstige kinderbijbels en 'kinder'korans.

Uitgever: Querido ISBN: 9789021434476 Pagina's: 37