CD: Spice Girls - Greatest Hits

SubheaderIn 1996 verscheen een schreeuwerige, brutale, luide en kleurrijke clip op de muziekzenders. Vijf meiden, allen verschillend verkondigden luidkeels hoe je hun kon krijgen. Vrolijk en soms onbegrijpbaar ( I wanna really really really wanna zigazig ha ) bestormden deze vijf meiden hiermee de hitlijsten. Ook Nederland moest er aan geloven en de single Wannabe haalde de eerste plaats. Het zorgvuldig uitgekozen team van zangeressen was in 1993 al actief, ze veranderden in 1996 van management en naam. Simon Fuller, de medebedenker van Idols, zag er blijkbaar wat in en ging met ze aan de slag. De campagnemachines draaiden op volle toeren, evenals de merchandising. Vooral tienermeisjes waren gevoelig hiervoor en liepen rond met etuis, boeken, pennen, poppen en zelfs chocola van de Spice Girls. Maar gelukkig voor het management liepen de cd’s en video’s ook heel erg goed.

Geolied
Het liep allemaal zeer geolied en na Wannabe kwam al snel Say you’ll be there als tweede single uit in Nederland. Weer met een spetterende clip, maar de notering in de Nederlandse hitlijsten was minder hoog. Toch was het nog niet voorbij, want er volgden na het debuutalbum nog twee andere albums. Maar het succes begon in 1998 af te nemen toen de groep uit elkaar begon te vallen. Het laatste album kwam uit in 2000 en leverde nog een drietal kleine hitjes op, Goodbye, Holler en Let Love Lead The Way. Met R&B invloeden en zonder Geri "Ginger" Halliwell deed dit album het beduidend minder goed dan de voorgangers. In 2001 stopte vervolgens ook Emma "Baby" Bunton met de band. Met wisselend succes hadden de vijf 'girls' ook hun eigen solocarrière, waarbij het trouwen met een beroemde voetballer mogelijk het meeste opleverde.
Subheader
Mel C - Victoria
Geri - Emma - Mel B

Power
De cd bevat in totaal vijftien nummers waarvan er twee nieuw zijn. Het geheel wordt compleet gemaakt door een dvd met de twaalf clips. De Spice Girls zijn zo’n beetje de uitvoerders geweest van de kreet 'Girl Power' maar het valt op dat de meeste songs op deze "Greatest Hits" eigenlijk meer van het type soft zijn. Maar uiteraard staan die wat krachtigere nummers er ook op, bijvoorbeeld het 68 maal 'La' tellende Spice up your life en het 'Pepsi'-nummer Move Over. Naast het feit dat een "Greatest Hits" wel op zijn plaats is na de start zo’n elf jaar geleden, lijkt het ook tijd voor een kleine come-back. De meiden, (dertig-plus) zullen nog eenmaal een wereldtour starten en er daarna voorgoed mee stoppen. De kans dat er over een elf jaar weer een nieuwe Greatest Hits uit zal komen is dus vrij klein. Deze cd en dvd is in ieder geval zeer compleet te noemen dus prima materiaal voor voor de verzamelaar of fan. Als je niks om de clips geeft is er ook een versie zonder dvd te koop. En voor de echte liefhebbers is er dan nog een "Gift Box" te koop, deze is extra opgevuld met een cd met remixes en een karaoke-cd.

Label: EMI Releasedatum: 12 november 2007